Voeding mbuna cichliden


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Hoi allemaal,

Ik ben eruit! Mijn tropische bak ga ik omgooien naar een mbuna bak. Op mijn ancistrus na, ben ik nu al mijn vissen aan het verkopen en ondertussen lees ik mij in.

Nu kom ik er niet helemaal uit wat voor vier geschikt is voor mbuna's. Ik heb nog poedervoer (artemia en spirulina), vlokvoer, granulaat en zowel plantaardig als vis/garnaal tabletten. Mijn vraag nu is dus of ik hier nog voer van kan gebruiken. Is het erg als voedsel blijft drijven bijvoorbeeld?

Mijn bestand gaat bestaan uit labidochromis caeruleus white en pseudotropheus saulosi.

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren over wat ik nog kan gebruiken en eventueel welk ander voer beter geschikt is!
 
Poedervorm zou ik niet heel snel geven, wellicht alleen aan jongbroed oid.

Malawi's pakken voer zowel van de oppervlakte als van de bodem, dus dat maakt niet zoveel uit.
Als je voor Mbuna's gaat zou ik spirulina granulaat, spirulina/groenvoer vlokken & spirulina/groenvoer (kleef)tabletten gebruiken/halen, en dit als hoofd van het dieet aanhouden. Daarbuiten kan je prima nog het huidige voer opmaken, maar met mate.

Kleeftabletten vind ik zelf erg handig om de vissen goed in het zicht te krijgen, kan je even een snelle inspectie doen of alles er nog gezond uitziet ect.

5x p/w spirulina/groen en 2x p/w iets wat ook dierlijke eiwitten bevat, dan zit je wel goed.
 
Bedankt voor de tip! Dan ga ik van de week even kijken naar goed geschikt voer. Mijn huidige bestand is inmiddels verkocht, planten zijn eruit en de meeste stenen en een extra stromingspomp erin. Ik wil nog 1 grote steen en dan kan ik de vissen toevoegen šŸ˜Š
 
Deze mensen hebben ook diepvriesvoer die geschikt is voor malawi.
Of dat specifiek ook voor mbunas is weet ik zo niet maar het lijkt me wel eens de moeite om naar in te kijken.

 
Hier krijgen ze Malawi vlokvoer (Novo Malawi) en Tetra Pro algae, verder nog wat tabletten (met name voor de Petricola's) en twee soorten diepvries, garnalen en pekelkreeftjes dacht ik.
Regelmatig wat eiwitten is wel goed maar vermijd dierlijke vetten, dat schijnen ze moeilijk te kunnen verteren.
 
Ik had inderdaad gelezen dat rode muggenlarven echt niet mogen door de dierlijke vetten, maar verder kon ik weinig vinden. Ik ga eens via die link kijken en naar Novo Malawi. Het meeste voer wat ik heb is geloof ik wel rijk aan spirulina, dus dat is denk ik wel gunstig.
 
Ik had inderdaad gelezen dat rode muggenlarven echt niet mogen door de dierlijke vetten, maar verder kon ik weinig vinden. Ik ga eens via die link kijken en naar Novo Malawi. Het meeste voer wat ik heb is geloof ik wel rijk aan spirulina, dus dat is denk ik wel gunstig.

Dat lees je inderdaad regelmatig, ik voerde hier (toen ik nog Malawi's had) gemiddeld 2x p/w rode mug aan mijn Malawi's, alhoewel dat op 1 door na geen mbuna waren.

Rode mug wordt wel vaker gezien als slecht of voedingsarm.. maar m.i. is dit alles behalve waar.
 
kijk ook eens naar de malawi specialiteiten van dr Basleer, zeer goede recensies.
 
Een deel van de Mbuna is Herbivoor, een deel omnivoor. De meeste Mbuna hebben met elkaar gemeen dat hun maag/darm lengte veel langer is dan die van carnivore Malawi cichliden. Wat vetter levend/diepvries voer zoals tubifex, muggenlarven etc doet er dan te lang over om door het maag/darm kanaal te reizen en kan Malawi bloat veroorzaken. Je kunt ze dus wel voeren met granulaat, vlokvoer etc zolang het maar ook groenvoer bevat zoals spirulina. Af en toe een beetje diepvries kan ook, gewoon niet te veel en niet te vaak. Alleen tubifex zou ik helemaal niet geven.

De Utaka en Aulonocara zijn vrijwel allemaal Carnivoren, de Mbuna neigen meer naar Herbivoor en ook de omnivoren mogen niet teveel levend/diepvries hebben.

 

Terug
Bovenaan