Omdat het gebruik van Waterstofperoxide niet zonder risico's verloopt ben ik verder aan het grasduinen geweest. Nu kwam ik het volgende artikel tegen:
http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(qj2tcr ... 45oqnhoj45))/artikelen/h2o2.aspx
Alleen begrijp ik het onderstaande niet helemaal!
.........................Nu dit gestaafd is, kan gerekend gaan worden, waarbij voor het gemak uitgegaan wordt van 30mg/ml, i.p.v. 30,45 mg/ml. Om aan de voor zoetwaterslakken genoemde giftige hoeveelheid te komen, dient men aan een standaard 60 liter aquarium 17,7 mg * (60/30) = 35,5 ml toe te voegen. Op een 400 liter aquarium wordt de rekensom 17,7 * (400/30) = 236 ml. En dat meerdere malen verspreid over tijd, daar de halfwaardetijd van H2O2 in het meest gunstige scenario 8 uur bedraagt.
Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. M.a.w. als de LC50 voor een watervlo gemakshalve op 8mg wordt gesteld, en dat als ijkpunt wordt genomen, mag men op 1 dag maximaal 16ml toevoegen aan een 60 liter aquarium, 8 * (60/30). Of in iets algemenere termen:
......
Nu staat er ook een rekenmodule: De vraag die ik voor mezelf stel Wat is de gewenste concentratie! bij een aquarium van ca. 240 liter netto! zonder dat deze dodelijk is voor de vissen!
peterdenhaag hoe dien ik 50 ml waterstofperodixe toe, of haal ik een emmer van 10ltr uit het aquarium en doe daar 50ml in. Deze emmer laat ik langzaam door een waterslang middels overhevelen in het aquarium te laten lopen. De emmer is dan binnen ca. 3a4 min leeg!
Weet je misschien ook een andere manier!