Wat is er nieuw

Voedings bodem wel of niet

aquariumfan

Member
Lid geworden
25 oktober 2023
Leeftijd
15
Hoi allemaal!

Ik ga een nieuw aquarium opstarten een juwel lido 200 ik ga hier ook co2 opzetten en wil dus wat moeilijkere planten gaan houden.

Maar ik heb een vraagje: Ik wil mijn bodem als volgd opbouwen: eerst een laag voedings bodem of soil en daar boven op grind maar nu is mijn vraag kan ik het beste voedingsbodem gebruiken of soil ik ben bij de voedingsbodem namelijk een beetje bang dat die gaat rotten en verstikkend kan zijn. Terwijl soil een wat meer open struktuur heeft maar schijnbaar wel de ph verlaagt.
Kloppen deze dingen die ik heb gehoord? en wat zijn de voor en nadelen van voedingsbodem en soil? En wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!
Arijan

Je kan een dun laagje leem en sporenelementen op de bodem doen en dan gewoon grind of ik werk zelf dus met kleibolletjes.

Ik heb begrepen dat soil afdekken geen goed idee is. Volgens mij zou @Cornelius dit toe kunnen lichten.
Ik heb gezocht en dit was zijn eerdere reactie:

De kracht van aquasoil ligt, naast de pH verlagende eigenschappen, impregneerde voeding zoals ammoinium en de CEC eigenschappen, in de open structuur.
Daardoor kan de bodem goed verzadigen met zuurstof wat essentieel voor een gezonde bacteriecultuur en dus een gezond plantenbestand. Ga je afdekken met een compacte laag zoals zand gaat de gehele essentie verloren en kun je net zo goed een voedingsbodem gebruiken.
Een goede kwaliteit voedingsbodem is opgebouwd uit gedeeltes klei en die hebben dus ook CEC eigenschappen. Dat is bijna net zo effectief maar dan stukken goedkoper.

Maar als ik dus het zou afdekken met een laagje grind zou het wel kunnen aangezien grind niet zo erg afdekt als zand. Maar een voedings bodem is dus niet verstikkend en gaat ook niet snel rotten?

Ik heb geen ervaring met beide voedings bodems. Ik ben al heel lang geleden gestopt met voedingsbodems. Je wil moeilijke planten houden schrijf je maar de moeilijk planten hebben vaak veel licht, co2 en voldoende voeding in het water nodig. Ben benieuwd welke moeilijke planten je op het oog hebt die vooral de voeding uit de bodem halen.
Zelf doe ik bij b.v. De crypto’s een capsule met osmocote en andere weer wat rode klei bolletjes. Dat werkt prima voor planten die voeding uit de bodem halen.

Laatst bewerkt:
Ik ga een nieuw aquarium opstarten een juwel lido 200 ik ga hier ook co2 opzetten en wil dus wat moeilijkere planten gaan houden.

Standaard hebben de Lido bakken deze verlichting

Juwel MultiLux LED-inzetverlichting - Olibetta Onlineshop.jpeg.png

Dat is voor de Lido 200 (LED 70) dus 3220lm / 200L = 16lm/L
Met deze lichtsterkte kan je enkel gemakkelijk planten houden en is CO2 veelal echt niet nodig,
Eventueel medium planten maar deze zullen niet optimaal groeien of op kleur komen.

Vaak hebben verkopers dit gespecificeerd voor planten.
IMG_0613.jpeg

Meer leesvoer hierover:
https://www.tspt.nl/belichting/licht03.html

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie antwoorden en advies!

Ik persoonlijk werk met fijn zand (formaat filterzand) of erg fijn grint op de bodem. Bij het inrichten doe ik op één derde of de helft van de totale hoogte zand, dan een laagje van een halve cm kleibolletjes mix met lateriet, en dan weer zand erover. Die laag kleibolletjesmix doe ik alleen op de plaatsen waar ik van plan ben om planten te zetten, dus dat hoeft niet over de volle baklengte en -breedte. Dan hebben de planten een mooi begin, en als ze enige tijd aangeven dat ze weer wat lusten, doe je er wat kleibolletjes bij.
En verder een goede kolomvoeding.
En ik heb personeel om de bodem door te scharrelen: punthoornslakken, blackworms aka broze slibworm, corydoras en tegenwoordig ook elliotti's die het zand om spitten.

Ik heb in middels het aquarium opgestart. En aangezien ik dus veel cryptocorynes heb gebruikt het ik de bodem alsvolgd opgebouwt: Klein laagje zand, soil en daar boven op een mix van grind met zand.
Ik zal binnen kort (morgen of maandag) even een foto op het forum zetten. Aangezien dit mijn eerste aquascape is en toch wel benieuwd ben wat jullie er van vinden.

Groeten,
Arijan

Een soil moet je niet afdekken. Dat stond al gepost dacht ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan