Voedingsbodem en grind of voedingsbodem en zand.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,848
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik gebruik in het aquarium voedingsbodem en daar bovenop grind. Voorzijde en zijkanten ± 5 cm afstand houdende met voedingsbodem.

Wanneer ik zou kiezen voor voedingsbodem en zand of is beter(/niet perse nodig) geen voedingsbodem voor een beplant aquarium

Nu is mijn vraag zijn er bepaalde aandachtspunten die verschil maken in beide gevallen als vergelijk, bijvoorbeeld bodemrot? Zo ja, welke?
Planten van planten gaat in beide gevallen gemakkelijk?
IMG_20200226_160846.jpg
 
ik raad voedingsbodem altijd ten sterkste af.
Het is gewoon ronduit vuiligheid in je bak.
'k zou eens proberen die crypto' s te verplaatsen zonder een modderbad te creëren...
 
Je bedoelt de troep die omhoog komt als je planten met wortels omhoog haalt? Is idd niet echt geweldig. Wat doe jij als bodem?
 
Zelf zou ik zand of grind nemen en zo nodig wat voeding in de bodem steken in de vorm van kleibollen of voedingscapsules.
 
Ik ben een groot voorstander van voedingsbodems.
De hoge CEC-waardes zorgen voor stabieler aanbod van voedingstoffen als kalium magnesium en sporenelementen.
een bodem met organisch materiaal bevat veel meer verschillende soorten micro-organismen. wat in mijn beleving bijdraagt aan een gezonder aquarium, en die kunnen helpen bij het beschikbaar maken van voedingstoffen.
een voedingsbodem heeft doorgaans een wat lager pH waarde wat planten helpt bij de opname van veel voedingstoffen als fosfaat en ijzer.
als je in de natuur kijkt dan groeit er veel meer op klei en veengrond dan op pure zandgronden. dat kun je compenseren met kunstmest in de vorm van rootsticks en vloeibare meststoffen maar je planten zijn dan 100% afhankelijk van jouw bemesting. met een voedingsbodem is die afhankelijkheid een stuk minder.

zolang je je aquarium niet behandelt als een moestuin geeft dat in mijn idee helemaal geen problemen met mengen of naar bovenkomen etc.
bodemrot heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb heel veel voedingsbodems geprobeerd. ik stop het nooit onder grote stenen of grote stukken hout, omdat die de bodem afsluiten en je eronder zuurstofloze omstandigheden kunt krijgt.
 
Hier komt er geen voedingsbodem in, wel capsules.
Nadeel van een voedingsbodem is dat deze na nog een half jaar toy een jaar ook door zn meststoffen heenis en je deze dus zou vervangen.
Als je dat fatsoenlijk wil doen moet je dus eigenlijk je hele bak leeg halen en opnieuw vullen.

Capsules icm vloeibare plantenvoeding werkt net zo goed en heet minder troep.
 
Als je een voedingsbodem goed gebruikt zou die nooit uitgeput mogen raken maar die vul je gewoon aan.
Een voordeel tegenover bemesten in de waterkolom is dat je een lagere tds/ minder belasting kan aanhouden in je water.
Dat er tijdens verplanten meer troep krijgt is wel juist maar een dag erna is dit verdwenen/vergeten bij me.
 
Ik had een Tropica voedingsbodem en ga die zeker weer toepassen onder filterzand. Twee jaar lang geen enkel probleem met de bodem gehad en de planten groeiden als kool.
 

Terug
Bovenaan