Voedingsbodem eruit?


V

Veronique1986

Guest
Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb een dennerle nano cube 30L en deze draait nu precies een week.

Ik heb hier de voedingsbodem van dennerle inzitten , de deponitmix en hierover zit het grind van dennerle.

Ik twijfel enorm of ik dit nu zo moet laten, ik lees zoveel slechte verhalen over een voedingsbodem dat het kan gaan rotten etc.

Twijfel of ik alles eruit moet halen en opnieuw moet gaan beginnen, of het zo laten en aankijken en hopen dat het niet gaat rotten .... :help::help::help:
 
En stel dat alles over 3 maanden gaat rotten? En er al een vis inzit, dan is omgooien best lastig toch? Daarom dacht ik beter nu, dan kan ik er iig langer mee vooruit. Een weekje extra langer op de vis wachten maakt me niet zoveel uit
 
10 jaar een voedingsbodem erin gehad zonder problemen. Was toen al wel uitgewerkt denk ik ;)k
Grootste nadeel vond ik dat bij het verwijderen van planten de voedingsbodem en grindbodem gingen mengen.
 
De deponetmix van Dennerle is een goede bodem hoor. Deze zal niet snel rotten. Tenze je teveel voeding aan je vissen geeft wat in de bodem zakt
Ik heb deze bodem 3 jaar zonder enig probleem in mijn Superfish bakkie gehad.
 
Ondanks wat ik eerder al aangaf zou ik er zelf niet voor gekozen hebben maar nu zou ik het ook gewoon aankijken hoor.
Stel dat het in het slechtste geval toch mis gaat heb je de boel ook weer zo in orde met dit formaat bakje.
Als je het goed in de gaten blijft houden is het ook niet zo dat alles in 1 keer doodgaat oid.
 
Dank voor jullie reacties! Dan laat ik het nog even staan zo! Wilde de hele boel al om gaan gooien


Staan mijn plantjes er zo goed in?

D9A9C714-361F-4293-A63B-1F9137E49C6D.jpeg


BD6A7DA8-F1A5-4856-BA64-0547A392C7F7.jpeg


6614D17F-F52B-4519-BD7C-67E6FD7ABEE4.jpeg
 
als een voedingsbodem problemen gaat geven is dit vaak pas na een jaar, maar met normaal onderhoud zou het geen probleem moeten zijn qua dichtslibben.
je merkt vanzelf als deze is uitgewerkt dat je planten beginnen te kwakkelen terwijl je waterwaardes prima in orde zijn.

wel zou ik er iets voor plakken dat je niet constant tegen de bodem aan zit te kijken, een soort sierlijst
 
Nee geen zand, gewoon grind. Wat ik daarvoor ook had. Fijn grind in kleur zwart. Volgens mij zijn de meningen hier verdeeld over grind en zand toch ?
Het zit nog verpakt dus het kan nog geruild worden :)
 
Nee geen zand, gewoon grind. Wat ik daarvoor ook had. Fijn grind in kleur zwart. Volgens mij zijn de meningen hier verdeeld over grind en zand toch ?
Het zit nog verpakt dus het kan nog geruild worden :)
Ja net als over een hoop andere zaken :D

Zelf vind ik zand ideaal.
 
Ik heb nu zwart grind omdat ik dat zelf persoonlijker mooier vind.

Wil het eigenlijk nu erin gaan gooien , of er moet nu iemand zeggen dat het echt echt echt niet goed is
 
Ik heb nu zwart grind omdat ik dat zelf persoonlijker mooier vind.

Wil het eigenlijk nu erin gaan gooien , of er moet nu iemand zeggen dat het echt echt echt niet goed is
Als er geen bodem bewoners in komem prima. Voor Cory’s en Pangio’s is zand beter.
 
Er komt 1 betta in, en het is een 30 liter bak dus ben niet van plan er nog meer in te gaan doen
 
@willem666 nee!! Haha ah wat erg! Hoe komt dat zo?

Hehe, niets tragisch hoor. Ik vind hem niet zo visvriendelijk op een of andere manier dus het is een bewuste keuze.
Ik sluit het niet uit maar ik stel het wel uit... ;)

Wil het eigenlijk nu erin gaan gooien , of er moet nu iemand zeggen dat het echt echt echt niet goed is

Als je lang genoeg wacht gaat er zeker iemand opduiken hoor...
:D :D
 
En dan gaat er iemand volgen die zegt dat zand dichtslibt.
En dan ...

Maar je grind lijkt me prima voor je doeleinden! ;)
Ingooien die handel!!
 
Hahaha het is fijn grind 1-3 mm , eigen merk van de vogelkelder den haag.

@willem666 ah maar wel jammer! Je koopt een aquarium voor de vissen toch? Ik zeg hup morgen aan de slag en visvriendelijk maken die handel!
 
@willem666 ah maar wel jammer! Je koopt een aquarium voor de vissen toch? Ik zeg hup morgen aan de slag en visvriendelijk maken die handel!

Hehe!
Begrepen! Ik ga aan de slag!
:petjeaf:


Maar ik heb de bak vooral voor de planten eigenlijk. En heb vooral lage planten en bodembedekkers, dus veel open ruimte icm veel licht... Niet voor elke vis weggelegd dus...
Maarre ... er zitten wel een handvol Japonica garnalen in dus dat telt misschien ook voor iets? :juggle:
 
Zit hier iemand op het forum die zijn 3e reefer aan het opbouwen is..
Heeft nog geen vis in gezeten volgens mij, zelfs niet eens lagere dieren enkel een klein koraalrje in zijn 2e poging
 
Hahaha het is fijn grind 1-3 mm , eigen merk van de vogelkelder den haag.

@willem666 ah maar wel jammer! Je koopt een aquarium voor de vissen toch? Ik zeg hup morgen aan de slag en visvriendelijk maken die handel!
 
@tuinkabouter reefer? Ik ben nog een leek dus toelichting graag ;-)



Ik heb trouwens het aquarium leeggehaald vandaag al, neem aan dat het opstarten weer opnieuw moet beginnen, of zitten er nog goede bacteriën in de filter?
 
Aha, de Vogelkelder. .ook pas nog wat besteld , daar.

Heb je die andere dieren wel eens gezien?
Slakken , spinnen . en veel meer? kikkers.
 

Terug
Bovenaan