Wat is er nieuw

voedingsbodem, go or no go?

• Onderwerp starter Onderwerp starter robert14
  • Startdatum Startdatum
R

robert14

Guest
Dag allen,

Vanavond nieuw aquarium ophalen. Komen redelijk wat planten in i.c.m. een zandbodem. Is het dan ook nog nodig om een extra voedingsbodem onder de zandbodem te plaatsen?

Daar zijn de meningen over verdeeld, maar de meeste mensen hebben toch een voorkeur voor vloeibare bemesting, en plaatselijk, waar nodig af en toe een kleibolletje bij stoppen

ik zou zeggen nee en gebruik een kleibol en vloeibare bemesting.
Als de bodem is uitgewerkt dan kan de hele bak weer op de kop.
ik zou daar niet op zitten te wachten om eerlijk te zijn, maar ja het is je eigen keus natuurlijk 🙂.

Als je er moerasplanten inzet,strooi dan laterietpoeder op de bodem,en daar je zand over.
Heb je geen last van uitgewerkt zijn.

Bertus zei:
Als je er moerasplanten inzet,strooi dan laterietpoeder op de bodem,en daar je zand over.
Heb je geen last van uitgewerkt zijn.

Ik gebruik geen lateriet, maar is het niet zo dat ook lateriet een keer uitgewerkt raakt??
Hier krijg je toch ook een moment dat de voedingsstoffen eruit zijn?
Kleibollen werken ook niet eeuwig dacht ik.

jessicapilon zei:
Ik gebruik geen lateriet, maar is het niet zo dat ook lateriet een keer uitgewerkt raakt??
Hier krijg je toch ook een moment dat de voedingsstoffen eruit zijn?
Kleibollen werken ook niet eeuwig dacht ik.

De functie van klei of lateriet is niet per se de stoffen die IN de klei of lateriet zitten die als voeding voor de planten dienen. Klei en lateriet zijn negatief geladen en gaan dus positief geladen ionen aantrekken. Dit heeft dus als gevolg dat er voedingsstoffen uit het water door klei worden aangetrokken en zo dus beschikbaar worden gemaakt voor de opname via de wortels.

Voedngsbodem is geen must. Kijk maar eens in mijn foto album. Mijn planten doen het allemaal goed zonder voedingsbodem. Je zou inderdaad wat lateriet en kleibolletjes in de bodem kunnen stoppen. Dat in combinatie met goede verlichting zorgt bij mij voor een goede plantengroei.

Het is voor jezelf ook om te kijken wat voor jou beste resultaten geeft. Elke bak is anders.

Hallo..

Deze discussie zal altijd blijven denk ik...
Nu is mijn ene bak voorzien van een voedingsbodem en de andere heeft kleibolletjes..de bak met bodem heeft TL licht...de ander LED licht...dus ik kan het niet helemaal eerlijk peilen..
Nu heb ik de vraag een keer bij De Rifwachter neer gelegd...en die zeiden het volgende:

Het grote voordeel van een voedingsbodem is naar onze mening dat de gehele bodem er beter en duurzamer van wordt, omdat er in een voedingsbodem veel meer actieve bacteri�n aanwezig zijn.
Veel voedingsbodems van tegenwoordig werken ook langer.
Onze ervaring en daarvoor advies: gebruik wel een voedingsbodem voor de activiteit van de bacteri�n en plaats na een jaar lateriet- en/of kleibollen bij naar behoefte.

Dus..... 🙂

Denk dat het ook een geld dingetje in...goede voedingsbodem is ook niet echt goedkoop 😉

Groettt

Eigenlijk adviseren ze dan dus eerder zoiets als JBL Manado
Geen directe toevoegingen aan het water, maar wel..

Ondersteunt het filter met zijn enorme oppervlak dat bacteri�n, die schadelijke stoffen afbreken, de ruimte geeft grote koloni�n te vormen.
De bijzondere structuur bevordert de groei van de plantenwortels.
Hindert de verspreiding van algen, omdat het overtollige meststoffen opneemt uit het water.
De ronde vorm beschermt ook gevoelige barbelen.
Zeer aantrekkelijk en natuurlijk om te zien.

Edit: + daar waar nodig een kleibolletje.

Ik heb altijd wel een voedingsbodem gehad, dit keer in combinatie met bodemverwarming. Ik heb het echter bewust niet onder het zand-gedeelte maar alleen onder het grindgedeelte. Ik ben er wel zeer tevreden over, maar als je erg veranderlijk bent qua planten kun je wel steeds wat rommel mee uit de bodem trekken...

Heb ik ook hoor saskia...bevalt me prima 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan