Voedingsbodem in nylon zakken


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
456
Locatie
Gelderland
Geïnspireerd door MD fishtanks vroeg ik me af of er hier mensen zijn die gebruik maken van nylon zakken voor een voedingsbodem/aquasoil?
Een groot voordeel lijkt mij dat alles meer op zijn plek blijft.
Klopt het dat de wortels van de planten door de zak heen groeien om de voeding op te nemen?
Zijn er ook nadelen?
 
Wortels van planten groeien inderdaad door zakken heen wat dus als groot nadeel oplevert dat wanneer je iets zou willen verplanten je hele zakken ophaalt. Niet doen dus! Wanneer je een bodem op z'n plek wilt houden kan je dit doen bijvoorbeeld met (kunststof-)plaatjes die je in en onder de bodem steekt zodat ook hoogte verschillen bewaard blijven.
 
Hey Wouter,

Ik gebruik deze zakken om Dennerle Deponit mix 10 in 1 mooi netjes op z"n plaats te houden onder 3 cm grind. Het werkt prima, zelfs planten die een redelijke wortelstructuur hebben zoals Hygrophilia Dimorfis, haal je er makkelijk uit. Je moet het wel langzaam doen en in stapjes zodat je de zak niet omhoog trekt. Ik kan me voorstellen dat er mss wel enige wortelhaartjes achterblijven maar dat is geen probleem. Ik ga deze zakken ook gebruiken in m'n andere bak om lava volcano mineral van JBL op z'n plaats te houden onder de voedingsbodem. Een heel simpele manier om hoogte op te bouwen zonder al te ingewikkelde constructies. Als dat voor MD werkt dan zal dat zeker ook voor mij werken :)
 

Terug
Bovenaan