Voedingsbodem raadsel


E

elysevis

Guest
Ik lees er zo veel over, voedingsbodem. Moet het nou wel of niet.

Ik lees dan dat het ligt aan de planten, maar welke planten moeten nou dan wel voedingsbodem hebben en welke niet? Of kunnen de plantjes die voedingsbodem nodig hebben ook alleen leven van die tabletjes (weet even de naam niet meer) van die voedingsballetjes die je bij de plantjes kan doen voor voeding.

Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb een Nanobak voor garnaaltjes trouwens.
 
Nergens voor nodig, een voedingsbodem, je kan kleibolletjes bij de wortelen doen, maar vaak is dat niet nodig, ik kan nu niet 1,2,3 een plant opnoemen die t nodig heeft ;)
 
Ik zou met garnalen al oppassen met toevoegen van voeding. Moerasplanten hebben graag een kleibol zoals de Crypto s en de Echino s. Ik voeg bij de garnalen helemaal niks toe. In de garnalenbakjes zie je in de regel ook niet zo heel veel planten en als die er wel zijn moet je oppassen met voeding. Die beestjes zijn erg gevoelig voor bv Koper of Ijzer.
Wat je wel kan gebruiken is een kleibol in de bodem of een halve dosering plantenvoeding.

Een voedingsbodem zou ik al helemaal niet nemen dus. Die is na een aantal maanden aan vervanging toe en dan heb je een hoop troep en gedoe.
 
Alles heeft zijn functie in de aquaristiek, ook de voedingsbodem.
Heb je nog niet veel ervaring? Twijfel je aan het nut of de planten die er behoefte aan hebben? Doe het dan niet. Je zou anders al gauw tegen de nadelen aanlopen.

Moerasplanten hebben wel degelijk baat bij een voedingsbodem. Het zijn de planten die veelal rechtop blijven staan als je ze boven water recht houdt. Ze maken veel meer een wortelgestel onder de grond en halen daar merendeel hun voedsel vandaan, in mindere mate zullen ze dat ook via hun bladeren doen.
voorbeelden zijn Lobelia cardinalis, leidsplantje (Saururus cernuus), echinodorus, cryptocoryne, Ludwigia, Hygrophila,.....

de meeste zijn trage groeiers die niet vaak moeten gesnoeid worden. Onlangs heb ik een bakje opgestart met enkel trage groeiers, hierin heb ik een voedingsbodem gebruikt (ik had die toch nog liggen). ik verwacht niet dat ik het eerste jaar planten uit de grond moet halen. Als ik merk dat de planten het minder doen (voedingsbodem uitgewerkt) dan kan ik nog steeds bijmesten met kleiballetjes, of de bak uitbreken en opnieuw beginnen. Momenteel doen de planten het erg goed.
Ga je hier snelgroeiers bijplaatsen, planten die regelmatig uit de grond moeten dan krijg je problemen.
 
Die kan zeker een functie hebben maar bij garnalen zou ik dat juist niet doen. Krijg die er bij vervangen maar eens uit en in de meeste garnalenbakjes staan weinig planten.
Kleibollen hebben het zelfde effect in de bodem.
 
Als je geen volle plantenbak wil dan zou ik het zeker niet doen.
Ik moet hier overigens nog zien of het hier goed gaat, het bakje draag nu hooguit 3 maanden, overigens heb ik er van de week 12 black pearl garnalen in geplaatst.
 

Terug
Bovenaan