Voedingsbodem van leem en lateriet


H

Henko

Guest
Hallo,

Ik heb mijn nieuwe bak in mei opgestart met leem en lateriet onder een zand bodem.
Nu heb ik wat problemen met verschillende planten en kom ik uit op Kaliumgebrek als ik naar mijn Hygrophila siamensis kijk.
Gaten met gele randen in het blad.
IMG_20200822_142822.jpg


Ik heb leem van aquariumbemesting en in op hun site staat het volgende:

"Leem onttrekt uit het aquariumwater ook het overschot aan ammonium en kalium
en verhindert hierdoor dat bepaalde algen de overhand krijgen."



Kan het onttrekken van kalium door leem mijn probleem zijn?

Ik had geen voedings capsules in de bodem zitten, heb ik inmiddels wel geplaatst.
 
Ik denk eerder dat het probleem te zoeken is in de voeding via het water zelf. Als je waterwisselt, dan komt er weliswaar vers water in bak maar je voert ook stoffen af, en die moet je aanvullen. Daarnaast zitten in kraantjes water weinig of geen voor planten noodzakelijke stoffen. Omdat je een voedingsbodem hebt, zou je het volgende kunnen doen.
Koop Duplaplant BASIC ( is tabletvorm) en daarnaast ook Duplaplant24, ( is vloeibaar) en doseer hiervan ½ van wat fabrikant voorschrijft. Dat doe je met BASIC alleen bij waterwissel ( en ja 1 x maand maand is ruim voldoende) en de vloeibare vorm elke dag s'avonds.
ZO ben je in no-time en blijvend van je tekorten af. Doe het zo al meer dan 30 jaar, en zonder voedingsbodem.
Overigens moet niks, maar dit is wel een werkbare methode.
 

Terug
Bovenaan