Voedingsbodem


Peb

Member
Lid geworden
20 november 2019
Berichten
7
Leeftijd
69
Beste forumleden,

ik ben nieuw en nog niets aangeschaft... Dat laatste leek mij beter, lezend alle berichten.

Heel lang geleden een aquarium gehad, waarin eigenlijk alles fout ging en toen niemand nog begreep wat er fout ging.

Nu opnieuw starten dus. Denk aan een bak van 350 liter, 120 breed. Wil een gezelschapsaquarium met niet al te grote vissen en een mooie beplanting. Lees mij momenteel in en bezoek verschillende winkels zowel fysiek als op internet.

Concrete vraag op dit moment betreft de bodem. Wel of geen voedingsbodem, soil gebruiken of alleen grind? Van een winkelier begreep ik dat soil en een voedingsbodem onder grind na enige tijd vervangen moeten worden. Dat lijkt mij een behoorlijk gedoe.... Er werd voor soil een termijn van anderhalf jaar genoemd in een winkel.

In mijn bak wil ik ook planten plaatsen die voeding via hun wortels nodig hebben zoals crypto's.

Graag advies...

Tot slot, erg fijn dat dit forum bestaat.

Paul
 
Zelf zou ik zonder voedingsbodem werken en bij de planten die dat wensen voedingsbollen of capsules toevoegen.
 
Ik ken eigenlijk niemand die tevreden is van een voedingsbodem.
Stuift veel vuil uit als je plantjes beweegt, met pech gaat het rotten, en na 1-2 jaar is die toch uitgewerkt.
Weinig voordelen zijn me gekend.

Hornbach zand of filterzand wordt veel gebruikt.
 
Voor mij geen voedingsbodem. Wanneer je diep wortelende planten eruit haalt komt deze altijd omhoog. En met veel planten moet je gewoon af en toe dit doen...
Ikzelf houd veel van plaatselijk dmv kleibolletjes oid planten bij te voeden.

De keuze tussen grind en zand is voor mij afhankelijk aan de vis. Grind(2-3mm) vind ik qua onderhoud makkelijker, stuift minder, plantjes wortelen makkelijk, meer stroming door de bodem.

Echter vind ik dat je bodembewoners eigenlijk op zand moet houden. (Mijn kuhlis zitten idd wel op grind, maar gedrag is op zand echt mooier.. ) Dus wanneer je corydorassen, geophagus soorten of andere zandliefhebbers wilt. Dan ben je eigenlijk verplicht om zand te nemen. Filterzand is dan een goede en goedkope variant.
 
wil je een strak beplant aquarium dan is soil een prima product. Het heeft een gebruiksaanwijzing en is het duurste product, maar het draagt mijn inziens zeker bij aan goede plantengroei en een gezond algvrij aqaurium.

De middenweg kwa kosten iig is een voedingsbodem, ik hou ervan en zou geen beplante bak opzetten zonder soil of voedingsbodem. Het is niet alleen een bron van voedingstoffen maar is microbiotisch gezien ook een veel beter substraat. Goede bacteriën en schimmels zijn onontbeerlijk voor een gezond aqaurium( en dat gaat een stuk verder dan nitrificatie)

Wat je daarbij vooral niet moet doen is als een lompe hollander planten uit je bak te gaan lopen trekken of met je dikke vingers in de grond proberen te proppen. Dat werkt bij soil en voedingsbodems niet. Om te planten gebruik je een pincet, en om te snoeien een schaar. Als je al planten om wat voor reden dan ook uit je bak moet halen, dan haal je bij voorkeur eerst het water eruit.

Voor bakken waarbij het om de vis gaat met hier en daar wat plantjes voor verschuil en decoratie is kaal zand met wat capsules misschien prima. Veel mensen zweren erbij, maar ik heb er niks mee.
 
Zelf zou ik zonder voedingsbodem werken en bij de planten die dat wensen voedingsbollen of capsules toevoegen.
Ik ken eigenlijk niemand die tevreden is van een voedingsbodem.
Stuift veel vuil uit als je plantjes beweegt, met pech gaat het rotten, en na 1-2 jaar is die toch uitgewerkt.
Weinig voordelen zijn me gekend.

Hornbach zand of filterzand wordt veel gebruikt.
Jongens en meisjes, een bekentenis; ik heb een voedingsbodem onder mijn grind. En die bodem ligt er al een jaar of zeven zonder een enkel probleem in.... En mijn bak is een plantenbak.
 
Wat ik me afvraag is waar zo n ouderwetse voedingsbodem uit bestaat. Ik meende hier ergens te hebben gelezen dat het grotendeels turf is maar daar ben ik niet zeker van.
 
Wat ik me afvraag is waar zo n ouderwetse voedingsbodem uit bestaat. Ik meende hier ergens te hebben gelezen dat het grotendeels turf is maar daar ben ik niet zeker van.

Humus dacht ik. Het was en is vooral bedoelt om planten te laten wortelen maar ook om bacteriën te kweken voor zover ik weet. Het heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd in de bakken die ik in de loop der jaren heb gehad. Het gekke is zelfs dat in een kweekbak die ik had met een bodem van filterzand van Wildkamp ik juist wel problemen kreeg. Variërend van blauwalg tot andere problemen. Daar moet bij gezegd worden dat dit een plantenkweekbak was. Er hebben geen dieren ingezeten. Wel zaten er bij de planten voedingscapsules en werd er overige bemesting gegeven.
 
Ik heb in mijn vorige bak 10 jaar lang een voedingsbodem gehad (nooit vervangen) met grind. Geen problemen mee gehad maar naar verloop van tijd mengde de voedingsbodem met het grind en dit zag er niet mooi uit.
 
schoon zand wordt niet snel door heterotrofe bacterien gekoloniseerd omdat daar weinig voor hen te eten is en daardoor krijgen autotrofe bacterïen zoals blauwalg meer kans.
nou heb ik ook nog wel eens blauwalg op bodems met een voedingsbodem, dus bied ook geen garanties of zekerheden.

de goedkoopste voedingsbodems zijn zand met een beetje organisch materiaal zoals turf of humus. Maar je hebt ze ook met een deel klei, fijn gemalen minerale gesteentes, kunstmest. Ipv zand(of daarnaast)kan er ook nog puimsteen of lavasteen als vulmateriaal inzitten.
 
Het gekke is zelfs dat in een kweekbak die ik had met een bodem van filterzand van Wildkamp ik juist wel problemen kreeg.
Ik dan weer totaal niet.

TS moet het uiteraard helemaal zelf weten maar persoonlijk vind ik het niet nodig en is het zonde van het geld, af en toe een kleibolletje bij de planten die dat nodig hebben is voldoende.
En veelal zijn het maar een paar planten in de bak die dat nodig hebben, om daar nou een hele voedingsbodem voor in te gaan leggen.
 
Ik ben zelf ook van de kleibolletjes en geen voedingsbodem. Voor mij is het voordeel dat ik dan zelf kan beslissen waar ik voeding toevoeg (dus alleen waar het nodig is), het nadeel is dan weer dat je zelf voeding moet toevoegen en dit regelmatig moet blijven doen.. Een aquarium met voedingsbodem is de eerste jaren (?) redelijk hands-off maar die bodem zal ook uitputten en dan moet je alsnog kleibolletjes toevoegen of de gehele bodem vervangen. Zoals Akwarium al aangaf is het dan wel van belang dat je voorzichtig om gaat met het plaatsen van planten, het afhevelen van de bodem etc zodat je niet de onderlaag naar boven haalt.

Ik denk dat hier geen goede of foute keuze is en dat het iets persoonlijks is. Mijn vader had vroeger altijd een aquarium met turf als voedingsbodem en dat ging altijd erg goed.
 
Mijn ervaring met soil en voedingsbodem is dat deze veel te hoge concentraties meststoffen in het water afgeven aan de ene kant. Zeker in de eerste maanden had ik hier telken vele soorten alg, die na genoeg verversen (en de voeding dus uigewerkt geraakte) geleidelijk aan verdwenen.
Sommige soils doen zelfs net het omgekeerde en gaan stoffen zoals sulfaat gaan absorberen. Zo krijg je dan weer tekorten.

In mijn vriendenkring zitten enkele mensen die bij de top van de Belgische plantenaquaria hebben (volgens de nationale keuring) en geen enkele van deze gebruiken soil of voedingsbodem. Enkel individuele bodembemesting in de vorm van capsules en kleibollen.
 
Dank jullie wel voor al jullie reacties. Ik ga er verder mee aan de slag. Ik zal jullie "meenemen" als ik het aquarium ga opstarten. Er zullen vast meer vragen komen. Nogmaals dank.

Paul
 
Alvast succes met de voorbereidingen en de opstart Paul.
 
Wat je daarbij vooral niet moet doen is als een lompe hollander planten uit je bak te gaan lopen trekken of met je dikke vingers in de grond proberen te proppen. Dat werkt bij soil en voedingsbodems niet. Om te planten gebruik je een pincet, en om te snoeien een schaar. Als je al planten om wat voor reden dan ook uit je bak moet halen, dan haal je bij voorkeur eerst het water eruit.

Nu geef ik volmondig toe dat ik een lompe Grunniger ben die nog net niet planten met een schop eruit haalt in mn bak...

Maar even zonder gekheid, mijn bak is helemaal gevuld met planten, ik gebruik een pincet omdat ik anders planten verdruk omdat er te weinig ruimte is voor mijn handen(nogmaals mijn bak is vol). Maar hoe haalt u zonder alles om te gooien bijv. Cryptocorynes of lobelias eruit? Deze planten hebben een enorm wortelstelsel. Hoe voorzichtig ik het ook probeer, zelfs grind blijft tussen de wortels zitten....
 
Ik denk dat je bij die planten die veel wortels aanmaken af en toe deze moet kortknippen en korthouden.
 
Planten behoeven alleen maar naar bovengetrokken worden wanneer je wilt verplanten en bij herplantingen. Dat laatste doe je bij het verjongen van een plant die al vaak gesnoeid is. Een Rotala rotundifolia is zo'n type plant, je kan ze lang snoeien maar soms moet je onderstukken helemaal weghalen en alleen de toppen terugplaatsen. Maar nou zal dat niet elke dag zijn, toch? Cryptocorynes zijn ook uitstekend te snoeien zoals de meeste planten. Aan de wortels van mijn planten kom ik dus uitsluitend bij herplantingen/verjongingen en bij het verplaatsen van planten.
 
Ik kom ook niet aan de planten die veel wortels aanmaken moet ik zeggen maar ja als je dan toch een keer iets wil veranderen dan zit je wel met een giga wortelstelsel. Sommige mensen veranderen nogal graag en vaak wat ;)
 
Het is meer omdat de uitlopers weg moeten van de cryptos, anders nemen zs zo een bak over..
Lobelias worden bij mij op ten duur lelijk aan de onderkant door de luchtwortels, vandaar dat ik die ook graag af en toe eruit haal.
Ik snoei het liefst het broodbodige, maar bij sommige dingen ontkom je er niet aan
 
Nu geef ik volmondig toe dat ik een lompe Grunniger ben die nog net niet planten met een schop eruit haalt in mn bak...

Maar even zonder gekheid, mijn bak is helemaal gevuld met planten, ik gebruik een pincet omdat ik anders planten verdruk omdat er te weinig ruimte is voor mijn handen(nogmaals mijn bak is vol). Maar hoe haalt u zonder alles om te gooien bijv. Cryptocorynes of lobelias eruit? Deze planten hebben een enorm wortelstelsel. Hoe voorzichtig ik het ook probeer, zelfs grind blijft tussen de wortels zitten....

Als ik planten ontwortel, om bijv stengelplanten te vernieuwen of rozetplanten uit de dunnen, dan haal ik het water eruit tot het deel waar ik ga werken droog valt. Meestal is dat in de achtergrond, en daar is de bodemlaag zoveel dikker/hoger dat er dan voorin de bak nog voldoende water blijft staan voor garnalen en kleine visjes die zich niet laten vangen.

ALs de het droog is kun je er veel gemakkelijker in werken zonder een troep te maken. trek de plantjes eruit, verwijder de oude afdeklaag (zand/fijn grind) eventeel wat nieuwe voeding aan de voedingsbodem toevoegen en een verse afdeklaag erop. Dan de planten terug, water er weer in en klaar. Dat is een klusje voor 2-4 keer per jaar. Dus is opzich prima te doen.

Als het alleen om een paar uitlopertjes weghalen van bijv een crypto gaat, trek ik voorzichtig het plantje een klein beetje omhoog en knip dan de wortels door. Wat achter blijft wordt wel afgebroken en zolang je een cmtje aan wortels laat zitten is dat voor de plant genoeg.
 
ALs de het droog is kun je er veel gemakkelijker in werken zonder een troep te maken. trek de plantjes eruit, verwijder de oude afdeklaag (zand/fijn grind) eventeel wat nieuwe voeding aan de voedingsbodem toevoegen en een verse afdeklaag erop. Dan de planten terug, water er weer in en klaar. Dat is een klusje voor 2-4 keer per jaar. Dus is opzich prima te doen.

Alles goed en wel maar ik moet vaak de snelgroeiers wekelijks toppen en haal dan de onderste delen weg. In zo n geval is het eigenlijk niet te doen hoe jij het beschrijft :sorry:
 
je kunt de meeste snelgroeiers prima afknippen dan lopen ze wel weer uit. ik knip de rotala rotundifolia af op een cm of 4-5 na een week heb ik weer mooie jonge topjes en na 3-4 weken moet ik weer snoeien. Volgens Amano kun je dat 7 keer doen voor je de plant moet verversen omdat de oude onderkanten niet meer uit willen lopen. Ik hou het eerlijk gezegd niet echt bij maar ververs ze gewoon als veel onderkanten donker en kaal worden. Ik vind deze methode veel gemakkelijker, maar sommige mensen storen zich eraan dat je dan even tegen wat kaal gesnoeide planten aan zit te kijken.... Als je iedere keer de afgesnoeide toppen er weer tussen duwt valt dat heel erg mee trouwens.

Hollandse plantenbakken is idd vaak van onderen snoeien, en dat verklaart waarom voedingsbodems hier niet zo populair zijn, terwijl het in veel andere landen een no-brainer is bij beplante aquaria.
 
Ja ik mik ook de onderste delen altijd weg omdat ik ook niet van die stukjes hou en ook omdat het anders te vol zou worden.
 
Het is meer omdat de uitlopers weg moeten van de cryptos, anders nemen zs zo een bak over..
Lobelias worden bij mij op ten duur lelijk aan de onderkant door de luchtwortels, vandaar dat ik die ook graag af en toe eruit haal.
Ik snoei het liefst het broodbodige, maar bij sommige dingen ontkom je er niet aan
Uitlopers worden er zeker gevormd ondermeer ook bij Crytocorynes. Maar de jonge plantjes hebben tijd nodig om zich echt stevig te verankeren. Bij een regelmatig onderhoud zijn ze dus gemakkelijk te verwijderen. Eigenlijk geldt dit ook voor Lobelia's. Regelmatig onderhoud zorgt dat je zaken bij kan houden.
 
Als ik planten ontwortel, om bijv stengelplanten te vernieuwen of rozetplanten uit de dunnen, dan haal ik het water eruit tot het deel waar ik ga werken droog valt. Meestal is dat in de achtergrond, en daar is de bodemlaag zoveel dikker/hoger dat er dan voorin de bak nog voldoende water blijft staan voor garnalen en kleine visjes die zich niet laten vangen.

ALs de het droog is kun je er veel gemakkelijker in werken zonder een troep te maken. trek de plantjes eruit, verwijder de oude afdeklaag (zand/fijn grind) eventeel wat nieuwe voeding aan de voedingsbodem toevoegen en een verse afdeklaag erop. Dan de planten terug, water er weer in en klaar. Dat is een klusje voor 2-4 keer per jaar. Dus is opzich prima te doen.

Als het alleen om een paar uitlopertjes weghalen van bijv een crypto gaat, trek ik voorzichtig het plantje een klein beetje omhoog en knip dan de wortels door. Wat achter blijft wordt wel afgebroken en zolang je een cmtje aan wortels laat zitten is dat voor de plant genoeg.
Bij mij zou het ontwateringsprincipe zoals je voorstelt niet toe te passen zijn. Je moet dan inderdaad een behoorlijk hoogte verschil in je bak hebben.
Ook laat ik nooit wortelrestanten in de bodem. Dit voorkomt eventuele latere rottingsprocessen.
 
De bodem is bij mij achterin 1/3 van de bakhoogte, cm of 10 dus. Helpt behoorlijk bij de dieptewerking vind ik, dat het handig is bij onderhoud is mooi meegenomen.

Dikke wortelpakketen laat ik ook niet zitten, maar wat kleine worteltjes maak ik me niet druk om. planten brengen veel zuurstof in de bodem dus in een plantenbak heeft niet zo snel last van verkeerde rottingsprocessen, Onstaat ook meestal onder hout of stenen waar zich vuil ophoopt. stop ook nooit voedingsbodem onder grote stenen of andere decoratiemateriaal om die reden.
 

Terug
Bovenaan