Voedingsbodem


Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
57
Locatie
Zoersel
Hoera, eind deze week komt mijn nieuw aquarium binnen. Negen weken wachten voor opmaat gemaakte bak (dit duurde wat langer door corona). Hoe dik zou ik een voedingsbodem (JBL aquabasis)leggen met daarop zwarte grind) leggen. Heb voor de voedingsbodem 10 kg voorzien en voor het grind 80 kg.
 
Waarom wil je daarmee werken want zo n bodem raakt ook uitgeput en je kan dan net zo goed met voeding bij de wortels werken denk ik.
 
De winkel raade dit aan. Daarom mijn vraag. Als het weinig of geen zin heeft laat ik het weg en breng het terug naar de winkel
 
Mijn plantenbak kent al een jaar of 7 á 8 een voedingsbodem. Die zal zeker hier en daar uitgeput zijn. Maar dan kan je er alsnog kleibolletjes bijsteken zodra nodig. In mijn plantenbak werkt dit uitstekend.
 
En hoe dik had je deze liggen?
 
Het kan denk ik best goed werken maar de vraag is of het nodig is en met zo n bodem moet je met onderhoud volgens mij voorzichtig zijn zodat je niet dit mengt met het grind of zand.
 
Het kan denk ik best goed werken maar de vraag is of het nodig is en met zo n bodem moet je met onderhoud volgens mij voorzichtig zijn zodat je niet dit mengt met het grind of zand.
Dit vond ik het grootste nadeel. Na een paar jaar lagen veel korrels van de voedingsbodem op het grind, zag er niet mooi uit.
 
De voedingsbodem was bij mij maar een heel dun laagje. Minder als een halve cm. schat ik zo in. De grindlaag erboven is veel dikker waardoor menging met de bodemlaag eigenlijk geen probleem is. Dat heb ik overigens veel meer met kleibolletjes. Wanneer je een plant vervangt of verplaatst en er komt zo'n bolletje mee dan geeft dat wél een wolk vervuiling. En het is dan soms ook moeilijker om zo'n ding terug in de bodem te krijgen. Laat ik het zo zeggen, als ik een nieuwe bodem zou geven kies ik wél weer voor een voedingsdeel. Zeker in het begin, je kan er wel een aantal jaren mee vooruit geeft dat juist minder troep! De meningen zijn hier zeer verdeeld over maar dit is gewoon mijn idee.
 
En het is dan soms ook moeilijker om zo'n ding terug in de bodem te krijgen

Ja dat is zeker een nadeel en vaak plakt het dan aan je vinger of er komt nog meer stof van los. Gelukkig hoef je de planten die deze op prijs stellen in de regel niet vaak uit de bodem te halen op een uitzondering na wellicht.
 
Gebruik ook altijd een voedingsbodem icm grind. Wel heb ik nu in m'n nieuwe bak voor het eerst alleen met een dun laagje voedingsbodem gewerkt (1 cm en dit vermengd met grind). Daarboven weer grind, gewoon om de planten bij de opstart een boost te geven. M'n totale dikte van m'n bodem varieert van 5cm voor tot 8cm achter, dit is op een meter bak. Bij voorgaande bakken inderdaad dikkere lagen gehad en met dingen veranderen kwam er wel is een vieze bruine wolk naar boven (filterde wel weer redelijk snel weg). Is het per se nodig? Nee. Enigste regel is dat de planten genoeg voeding nodig hebben en is vooral belangrijk voor planten welke hun voeding vooral via hun wortelen opnemen. Enigste waar je dus voor moet zorgen is genoeg voeding bij de wortels. Dit kan d.mv. een voedingsbodem maar ook via klei, lateriet etc.
 
Allen hartelijk dank voor de feedback. Hier kan ik wat mee.
 
Heb JBL aquabasis gebruikt en moet zeggen dat ik hier niet echt een positieve uitkomst heb gehad. Het lijkt of het weinig heeft uitgehaald in ieder geval.
 
Moet het nog gebruiken, aquarium wordt pas nu donderdag geleverd en moet dan nog pomp, af- en aanvoer, verlichting, en de bioloog installeren
 

Terug
Bovenaan