Wat is er nieuw

Voedingsbodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robbje
  • Startdatum Startdatum
R

Robbje

Guest
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier & stel meteen maar even mijn vraag!

Sinds kort heb ik mij een nieuw 40 liter aquarium gekocht waar ik zeer graag een voedingsbodem in wou. Ik heb de voedingsbodem gekocht & in het aquarium gedaan, hierover heb ik grind gedaan.

Vandaag wou ik gaan beginnen met het poten van de planten. Dit gaat alleen niet zo mooi. Namelijk elke keer als ik met mijn handen in het aquarium ga (bijvoorbeeld om planten te planten) stuift een deel van de voedingsbodem omhoog en gaat dit om het wateroppervlak drijven. Dit is natuurlijk een noodkijk en zeer veel moeite om dit elke keer maar weer schoon te gaan maken.

Ik heb deze voedingsbodem van Pets Place gekocht:
http://www.petsplace.nl/vis/decoratie/v ... g~M-670537

Iemand enige tips/oplossingen hoe ik ervoor zorg dat de voedingsbodem niet telkens stuift als ik weer iets wil gaan planten?

Groeten Robert! :z

Tsja, dat is vaak het probleem met dit soort voedingsbodems.

Ligt eraan waarom je zo'n bodem erin gedaan hebt?

In mijn oude aquarium heb ik zand zitten, hier zitten ook een aantal planten in maar die gaan niet lang mee. Ik heb op Google opgezocht wat het beste was voor planten & daar ben ik uit gekomen op een voedingsbodem.

Alleen als het elke keer zo'n drama is dan doe ik liever geen voedingsbodem haha.

Okee, als het niet specifiek gaat om bijv. je ph te verlagen met een bepaald type bodem oid. Dan zou ik geen voedingsbodem te gebruiken, maar voor zand of fijn grind gaan met kleibolletjes bij de wortels van de planten.

Prima, dan gebruik ik fijn grind. Is het dan wel het verstandingst om de plantjes in het omhulsel te houden waarin je ze koopt als ik ze plant? Bij Pets Place is dit een klein zwart bakje, de wortels kunnen hier wel uit.

Potjes + steenwol verwijderen. Rotklusje soms, dat steenwol. Succes!

~ Ivo

Nee, de plantjes moet je uit het bakje halen en dan dat steenwol ertussen de wortels uit peuteren. Dan evt. stukje van de wortels afknippen ( de te lange delen) en dan in de bodem steken met kleibolletje erbij.

Is goed! Bedankt alvast, ik ga er vanmiddag meteen mee bezig!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan