Voedselschema Maanvissen


Youri076

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2020
Berichten
48
Leeftijd
26
Hallo allemaal,

Sinds kort hebben wij 5 jonge maanvissen in onze bak zitten samen met wat andere kleinere medebewoners. Speciaal voor de manen zijn we wat gaan variëren in voeding om ze op een gezonde manier volwassen te laten worden.
Ik hen hier een schema voor gemaakt en vroeg me af of ik zo in de goeie richting zit.
20200825_183643.jpg


Even een toelichting op het diepvriesvoer. Met 'Parel' bedoel ik Parel's Vismix (zo'n bruin/groene plaat) en met 'Tropical' bedoel ik Tropical quartet + omega3 van Dutch Select Food.
De Tubifex en Rode muggenlarven zijn beide vriesgedroogd.

De overige vissen doen het al goed op enkel de Tetra Min Flakes en pikken af en toe wat mee van het andere voer, maar vind het vooral belangrijk dat het voor de maanvissen het beste is.

Gr Youri
 
Hoe jong zijn de maanvissen? En hoe groot je bak?

ik voer mijn maanvissen, ca. 5mnd oud, gedurende de Dag granulaat 4x uit een voerautomaat, en savonds nog afwisselend droogvoer artemia, ofvlokvoer en diepvriesvoer.
en, ook niet onbelangrijk, 3x per week een waterwissel van ongeveer 50%.
 
ik zou die tetra rommel volledig vervangen door osi ciclide granulaat en aanvullen met een spirulina granulaat (50/50)
Gedurende de eerste 12 maand mogen maanvissen gerust wat frequenter kleine dosisen te eten krijgen (alle 2-3u zolang er licht is indien ouder dan 4 maand, jonger elk uur)
 
Hoe jong zijn de maanvissen? En hoe groot je bak?

ik voer mijn maanvissen, ca. 5mnd oud, gedurende de Dag granulaat 4x uit een voerautomaat, en savonds nog afwisselend droogvoer artemia, ofvlokvoer en diepvriesvoer.
en, ook niet onbelangrijk, 3x per week een waterwissel van ongeveer 50%.

Hoe oud ze zijn weet ik niet precies. De kleinste zijn zo'n 5 cm hoog en 4 cm lang. De grootste 7 cm hoog en 5 cm lang.
Mijn bak is 260 liter.

Bedankt voor de aanvullende tips verder! :)

ik zou die tetra rommel volledig vervangen door osi ciclide granulaat en aanvullen met een spirulina granulaat (50/50)
Gedurende de eerste 12 maand mogen maanvissen gerust wat frequenter kleine dosisen te eten krijgen (alle 2-3u zolang er licht is indien ouder dan 4 maand, jonger elk uur)

Helder! Zal iets meer gaan variëren met de osi cichlide granulaat. Ga straks eens zoeken naar een spirulina granulaat.
 
Ik gaf ze 4x daags diepvries want iets anders wilden ze niet. Inmiddels eten ze vlokken en krijgen ze 3-4x daags diepvries en 1x vlokken. Dan nog 3x per week een zakje levendvoer. De mijne zijn een dik jaar inmiddels.
 
Hoe oud ze zijn weet ik niet precies. De kleinste zijn zo'n 5 cm hoog en 4 cm lang. De grootste 7 cm hoog en 5 cm lang.
Mijn bak is 260 liter.

Bedankt voor de aanvullende tips verder! :)



Helder! Zal iets meer gaan variëren met de osi cichlide granulaat. Ga straks eens zoeken naar een spirulina granulaat.
5 cm totale hoogte, lichaam van max 2cm hoogte dan? Max 3 maand oud zouden ze dan mogen zijn.
Een foto (zodat de oog/lichaam verhouding zichtbaar is) zou meer zekerheid kunnen bieden.
 
5 cm totale hoogte, lichaam van max 2cm hoogte dan? Max 3 maand oud zouden ze dan mogen zijn.
Een foto (zodat de oog/lichaam verhouding zichtbaar is) zou meer zekerheid kunnen bieden.
Dit zijn de grootste
Bekijk bijlage 306184
Knipsel_2.PNG


En dit de kleinste
Bekijk bijlage 306185
Knipsel_4.PNG


Even Offtopic, maar hoe krijg ik de afbeeldingen zichtbaar in het topic?
 

Bijlagen

  • 20200826_125808.jpg
    20200826_125808.jpg
    154.2 KB · Weergaven: 128
  • 20200826_130257.jpg
    20200826_130257.jpg
    258.8 KB · Weergaven: 131
Laatst bewerkt door een moderator:
Onder je tikveld staat voeg bestand toe en dat is de makkelijkste manier.

Vreemd. Zo heb ik het namelijk ook geprobeerd. Kan het zijn dat de afbeeldingen te groot zijn?

Met 3 maand ga ik er niet ver vanaf zitten.
Veel voeren en nog veel meer water verversen dus.

Heb je het over de grootste of de kleinste?

We gaan ze zo vaak mogelijk kleine porties voeren. Drie keer in de week verversen gaat ons helaas niet lukken, al zouden we dat wel willen. Beide werken we de hele dag, savonds snel thuis eten en vervolgens weer gaan bijklussen. Woensdag en zaterdag of zondag zijn nu onze vaste dagen om de boel schoon te maken en de waterwissel te doen.

Maar qua voer zit in zo in de goeie richting dan? Of zijn er nog een bepaald soort voer dat écht een must is bij maanvissen?

Ik gaf ze 4x daags diepvries want iets anders wilden ze niet. Inmiddels eten ze vlokken en krijgen ze 3-4x daags diepvries en 1x vlokken. Dan nog 3x per week een zakje levendvoer. De mijne zijn een dik jaar inmiddels.

Haha grappig. Die van ons zijn juist niet zo happig op het diepvriesvoer. Hier hebben ze liever de gedroogde Tubifex.
 
Laatst bewerkt:
Heb je het over de grootste of de kleinste?

Drie keer in de week verversen gaat ons helaas niet lukken

Maar qua voer zit in zo in de goeie richting dan? Of zijn er nog een bepaald soort voer dat écht een must is bij maanvissen?
Beide, er zal geen maand tussen zitten.
Dan zou ik je sterk aanraden om dan 2x75% op z'n minst te verversen.

Alles dat kreeftachtigen is, zorgt voor een goede kleuring van je vissen.
 
Ik voerde mysis, zwarte en witte muggenlarven, artemia en granulaat van Sera. En inderdaad zo veel mogelijk water wisselen....
 
Mijn Redbacks van 5 maanden eten helaas alleen diepvriesvoer (witte en zwarte muggenlarven, artemia, mysis, tropical mic etc). Droogvoer willen ze absoluut niet. Ook niet als eerste voer in de ochtend of nadat ik het heb laten weten in een bakje met ontdooiend diepvriesvoer.
 
Mijn Redbacks van 5 maanden eten helaas alleen diepvriesvoer (witte en zwarte muggenlarven, artemia, mysis, tropical mic etc). Droogvoer willen ze absoluut niet. Ook niet als eerste voer in de ochtend of nadat ik het heb laten weten in een bakje met ontdooiend diepvriesvoer.
Heb je al eens granulaat geprobeerd? Dat gaat er hier ook goed in
 
Hier in de ochtend diepvries, mix van van alles.

'S middags granulaat en 'S avonds granulaat.
Ze groeiend als kool!
 
Mijn Redbacks van 5 maanden eten helaas alleen diepvriesvoer (witte en zwarte muggenlarven, artemia, mysis, tropical mic etc). Droogvoer willen ze absoluut niet. Ook niet als eerste voer in de ochtend of nadat ik het heb laten weten in een bakje met ontdooiend diepvriesvoer.

Dat deden de mijne ook niet tot ze een maand of 8 waren en toe wilden ze wel opeens ander voer. Nu eten ze vlokken als gekken.
 
Granulaat willen ze ook niet. Ik blijf gewoon af en toe proberen en hopelijk gaan ze het bij mij opeens ook eten
 

Terug
Bovenaan