Voer advies?


I

iWishmaster

Guest
Mijn aquarium draait al enige tijd prima, echter vraag ik me nog altijd af hoeveel ik precies moet voeren. Hoe ziet een 'te magere' vis eruit en hoe ziet een gezonder er uit? Ik heb niet het idee dat mijn vissen ongezond / te mager zijn, maar ik heb ook geen flauw idee waar ik op moet letten ... Ik had een fikse slakkenplaag die inmiddels (door minder voeren en uitvangen) iets afgenomen is.

Ik heb 6 corydoras, 1 ancistrus, 10 kegelvlekbarbelen, 9 boraras maculatas, 1 appelsak, 3 schelpslakken, 3 japonicagarnalen en een paar vuurgarnaaltjes. Ik voer 3-4 dagen in de week 2 tabletten speciaalvoer voor de corydoras, 3-5 kleine 'algea wafers' (spirulina en chlorella) en hele fijne korreltjes dierlijk voer. Dit laatste blijft drijven, maar ik voer 2 'pinches' (tussen duim en wijsvinger), ��n in het water zodat het naar de bodem zakt (in zoverre de kegelvlekjes en boraras het niet te pakken krijgen) en ��n aan het oppervlak. E�n dag in de week voer ik een tabletje diepvriesvoer (afwisselend rode muggenlarve, daphnia, artemia, cyclops). Dan laat ik alle andere voer weg behalve 1 of 2 algae wafers.
Dit alles eten ze meestal binnen een minuut of 5 wel op.

Voorheen voerde ik bovenstaande dagelijks, maar de waterwaardes waren wat instabiel (niet drastisch, maar toch) en de slakkenplaag werd langzaam erger. Aangezien ik nog steeds niet echt van die kleine slakken afkom en de bodem toch wel snel 'vies' wordt, heb ik nog steeds het idee dat ik te veel voer, echter wil ik natuurlijk niet dat mijn vissen straks ondervoed raken.
Is de voeding die ik momenteel geef gevarieerd genoeg? Is het teveel / te weinig? Alles advies is welkom.
 
Het lijkt op zich wel gevarieerd genoeg. Ook lijkt het me niet teveel, dus misschien moet je je slakkenplaag ergens anders zoeken, misschien heb je veel plantenafval?
 
Slakken zou ik er ook gewoon handmatig uitplukken zo ver mogelijk. Zo hebben wij ooit een plaagje onder de duim gekregen. 3 � 4 dagen per week voeren lijkt me prima, variatie zit er ook in (in principe denk ik: hoe meer diepvriesvoer (relatief) hoe beter. Wij voeren bijna alleen nog maar diepvriesvoer, en 's avonds vipachips voor de cory's).

Slakjesplaag weg krijgen is ook een kwestie van geduld (ze gaan niet in 1x allemaal dood als je wat minder voert, ze vinden vanalles als ze er eenmaal zijn). Maar minder voeren helpt zeker (planten ze zich minder snel voort) en handmatig er uit plukken ook.

Succes ermee.

- Mascha
 
Stuk komkommer erin savonds, en smorgens zit ie ook vol met slakken. Werkt hier ook.
 
Maak jij de bodem wel eens schoon, door op te zuigen?
Scheelt ook een jas,hoor.
 
bovenkant van een fles knippen (colafles ofzo) komkommer of tomaat 's avonds in je bak er onderleggen.
Veel slakken kruipen er wel in, maar hebben moeite om precies de juiste weg er weer uit te vinden.
Al jij dan 's ochtends het licht aan doet heb je vast een goede oogst.
Elke dag een verse komkommer totdat je denkt dat alles weg is.
En inderdaad goed alle rottende bladeren verwijderen. Ook evt die nog aan je planten zitten.

Helena slakken zijn best duur. Daar heb je al snel weer een leuk plantje voor :)
 
Helena slakken duur? voor 0,75 cent heb je ze al van marktplaats.nl
 
Ik maak iedere week de bodem schoon door afzuigen (ik ververs ongeveer 10-15% per week). Eens in de maand ook wat grondiger door de bodem iets om te woelen met de zuigslang.
Ik heb voornamelijk last van kleine platte slakjes. Volgens mij schijf(hoorn)slakjes aangezien ze hun huisje 'plat' meedragen in plaats van rechtop zoals de posthoornslak. In mindere mate ook wat poelslakken.

Slaketende slakken wil ik liever niet aan beginnen. In mijn garnalenbakje trof ik regelmatig een dode garnaal aan toen ze erin zaten en de schelpslakken en appelsak die in deze bak zitten wil ik daar ook graag houden. Daarbij eten anatoma helena's vooral grotere / volwassen slakken, deze kleintjes amper.

Een aantal planten groeit wat minder goed de laatste tijd waardoor ik redelijk wat plantenafval heb. Ik probeer dit goed bij te houden door te snoeien en uitvangen met een netje (1 � 2 keer in de week). Ik had kleitabletjes bij de planten zitten, maar ik heb waarschijnlijk overschat hoe lang deze mee gaan. Overige waterwaardes zouden goed moeten zijn voor de planten, maar zal binnenkort nog eens meten en hier posten.
 

Terug
Bovenaan