Voer discus vissen


Roemer

New member
Lid geworden
28 juni 2022
Berichten
2
Leeftijd
22
Beste forumleden, hierbij mijn eerste vraag aan jullie.
Ik heb vorige week een groep van 7 jonge (Aziatische)discussen gekocht die een centimeter of 5,6 zijn en al enige kleur en patronen kennen. Ik geef hen nu 5x daags onder andere artemia, mysis, zwarte muggen larven en stendker discus voer. Ik weet echter niet hoeveel ik de vissen per beurt moet voeren, ik heb ongeveer 30 roodkopzalmpjes en een stuk of 20 corydoras. Die eten het voer vak snel op waardoor ik het gevoel heb dat de discussen niet genoeg krijgen. Heeft iemand een idee wat een goede hoeveelheid is om te voeren? Het gaat overigens om van die diepvries blister paketten.

Afmetingen bak: 1,50 bij 60 bij 60
Gefilterd door 2 externe eheim filters
2x per week 25% waterwissel.

Alvast bedankt voor de eventuele reactie en nog een prettige dag!

Groet Roemer.
 
Dat zijn kleine discus ;). Gebruik jij het diepvriesvoer of de korrel? Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van Stendker voer ivm de bestanddelen. Maar ieder zijn richting. Denk eraan dat als je runderhart voert je de temperatuur hoog moet houden voor de vertering.
Maar als je altijd op dezelfde plek voert, wacht totdat de discus er is en dan kleine beetjes voert moeten ze volgens mij genoeg binnen krijgen.
 
Ik gebruik het diepvriesvoer, ik overweeg om daarnaast mijn eigen voer te maken met daarin o.a runderhart, garnalen, spinazie, knoflook en de benodigde supplementen. Dank voor de snelle reactie! Ik voer eigenlijk geen droogvoer is dit een probleem? Of kan ik hier gerust mee doorgaan?

Dank alvast!!
 
Ik deed het in een theezeefje bij de manen en deed telkens het zeefje even in het water waardoor er weinig los kwam en ze dit snel konden opeten voordat het echt zonk.
Ik had 5 manen van ook zo n 7 cm en voerde op die 5 al 4x 1 blokje.
 
Ik ben zelf ook net een week geleden begonnen met 12 discus vissen van 5-6cm, de kweker (livingcolors, den haag) adviseerde me door te gaan met het stendker voer, en dan steeds meer andere dingen, artemia, mysis, dicus mix en pas na een maand ofzo het eerste beetje droogvoer tussendoor.

De stendker voeding die ik koop heeft een aangehechte kaart waarop ook voer advies staat, voor 12 discussen 3 x daags 1.5 blokje. ik heb daar voor de kleintjes maar 1 blokje van gemaakt maar wat kunnen deze jonkies eten zeg niet te geloven ! Drie of twee blokjes per dag, met dan als extra tusendoortjes (artemia, discus mix) en ik heb geen andere vissen erbij.

Ik heb mijn water (op advies van de kweker) op 29 celcius, hoe warmer hoe meer ze eten en hoe groter (=mooier) ze worden als ze groot zijn.

Ik heb al een paar jaar Cichliden maar vind de discus vissen echt leuk, zo enthousiast als ze naar me toekomen, in de hoop dat ze weer wat te eten krijgen ;-)
 
Ik heb mijne altijd stendker gegeven met erg goed resultaat. Rule of thumb is dat alles wat er ligt binnen 5 minuten op moet zijn. Is alles gelijk op en hou je geen voer voor komend minute of 4, dan voer je te weinig. Ik heb gemerkt dat mijn "niet welkom slaken" (met planten meegekomen) restanten erg goed opruimen. Ik vind je bak te groot en je water wissel te weinig. Het zijn in het begin net plofkippen. 3x per week 50% water wissel en nu nog in meter aquarium houden. Totdat ze 10cm zijn. Boek je het beste resultaat. Oh en absoluut lege aquarium gebruiken. Temp op 30c. Succes.
 
Ik heb vanaf vorig jaar een groep jonge discussen op laten groeien. Mijn ervaring is dat het heel veel zorg kost, wat natuurlijk superleuk is. Heel veel waterwissel, heel vaak voeren en ik had er geen bijvissen in de middelste en bovenste waterlaag bij. Ik verwacht dat 30 roodkopzalmpjes al het voer opeten voor je baby discussen en dat zij al snel een groeiachterstand oplopen. Groeiachterstand is voor zover ik weet niet in te halen. Ik heb geen ervaring met bijvissen in het midden en boven, maar mijn gevoel zegt me dat kwetsbare baby discussen niet kunnen concurreren met dit soort bijvissen. En dan krijg je van die lelijk gevormde discusvissen die te klein blijven.
 
Ik heb vanaf vorig jaar een groep jonge discussen op laten groeien. Mijn ervaring is dat het heel veel zorg kost, wat natuurlijk superleuk is. Heel veel waterwissel, heel vaak voeren en ik had er geen bijvissen in de middelste en bovenste waterlaag bij. Ik verwacht dat 30 roodkopzalmpjes al het voer opeten voor je baby discussen en dat zij al snel een groeiachterstand oplopen. Groeiachterstand is voor zover ik weet niet in te halen. Ik heb geen ervaring met bijvissen in het midden en boven, maar mijn gevoel zegt me dat kwetsbare baby discussen niet kunnen concurreren met dit soort bijvissen. En dan krijg je van die lelijk gevormde discusvissen die te klein blijven.
Daarom begon ik met 10cm vissen :LOL:
 
Zoals hierboven ook al aangegeven.
discus van dit formaat nog niet met andere vissen samen doen. Concurrentie is te groot. Eerst apart groot trekken tot 10 a 12 cm.
Groei achterstand komt nooit meer goed.
 

Terug
Bovenaan