Voer voor een goudvissen vijver


K

knorde

Guest
Hallo allemaal :)

Ik ben vandaag bij een vijverwinkel geweest en heb gezegd dat ik goed voer zoek voor onze vijver (met alleen goudvissen).
Wij hebben dus alleen goudvissen in de vijver.

Nu heb ik het advies gekregen het voer JBL PROPOND ALL SEASONS S aan te schaffen.
Dit heb ik gedaan maar nu zie ik op internet dat ze bij dat merk ook speciaal goudvissenvoer hebben (JBL ProPond Goldfish S).

Wat is nu beter en/of wat is nu goed?
Is dit geschikt voor goudvissen en/of is het speciale "JBL ProPond Goldfish S" beter?

Gr. Kees.
 
Geen idee of de goldfish variant beter is of niet, maar een goed goudvissenvoer bestaat uit minimaal 40% eiwitten.
Ik voer zelf een mengsel van Hikari staple, Kingyo, simpele vijverkorrels, dr Bassleer, JBL en Tetra goldfish gold japan.
Dat zijn zowel drijvende als zinkende korrels en mijn vissen doen het er fantastisch op: rond en gezond, diepere kleuren.:smitten:
 
In de zomer met warmere temperaturen werkt de stofwisseling sneller daarom bij hogere temperaturen wat meer voer of meer protiene geven. De all season of goldfish scheelt heel weinig op dit gebied. Dus dat maakt verder weinig uit. De silkworm zak heeft veel protientjes. Dit is wel allemaal drijvend voer. Gewoon wat afwisselende voersoorten geven. Granulaat zinkt. Als je jongere versies heb kun je per dag wat vaker kleine porties geven. Geblancheerde groente vinden ze ook erg lekker. Blijven ze wellicht een beetje van de planten af.
 
Bedankt voor de antwoorden.

Ik gebruik eigenlijk al meer dan 10 jaar dit voer (althans ziet er hetzelfde uit, was ook altijd erg goedkoop):

Maar aangezien ik toch wel veel hoor dat het "gebakken lucht" is wil ik nu toch eens beter voer gaan geven.
Zover ik jullie reacties lees zit er weinig verschil tussen JBL PROPOND ALL SEASONS S en JBL ProPond Goldfish S.

Is JBL PROPOND ALL SEASONS S gewoon goed voer voor goudvissen (en beter dan wat ik eerst altijd gebruikte)?
 
Gebakken lucht wil ik nu niet zeggen maar omdat iets duurder is wil nog niet zeggen ook beter. Het gaat o.a. om de protein/eiwitten gehalte. Dit staat bij de merken beschreven. Sommige voegen ook nog het een en ander aan vitamine toe wat ik een plus punt vind. Maar dit kun je ook weer op andere wijze toevoegen als je wil. Zoveel op dat gebied. Alle spullen voor koi kun je ook gebruiken voor goudvis maar kijk bij voer wel een beetje uit met proteine en vet. Je moet ook geen obesitas goudvissen krijgen. :p

Protein gehalte; zie het verschil.
Hozelock 19,9
All season 24
Goldfish 20
silkworm 44

De hozeloch is veel goedkoper en voegen ook nog vitamientjes toe.

Het hangt ook een beetje af wat voor soorten goudvissen je heb. Loraine en ik hebben sluiers en die hebben vaak last van hun darmen door hun gedrongen bouw dus is wat lichter verteerbaar voedsel beter. Bij warme temperaturen gaat de stofwisseling sneller dus van voer naar poep is zo gebeurd. In de winter (vooral buiten) werkt dit veel langzamer. Bij warm weer zijn ze ook een stuk actiever en paai gedrag dus verbranden ze meer energie dus zomers geef je wat meer protein rijk voedsel. In de winter minder. JBL heeft daar handig op ingespeeld met hun seizoenen voer. Zitten iets meer protein in wanneer ze dat nodig hebben. Maar zoals je zie is dit niet echt heel veel verschil per seizoen.

Jij heb een vijver dan is het raadzaam ook in de herfst wat extra te voeren zodat ze wat dikker/gezonder zijn in de winter. In de winter ga je minder voeren of minder protein rijk voer.

Ik denk dat afwisseling nog het beste is. Drijvend, zinkend, insecten, groente. Een ton maken met van alles wat door elkaar gooien. je eigen mix maken. De chef kok uit je keuken opdracht geven om verse groente wat voor de goudvissen mee te koken. Gepelde doperwetn, tuinbonen, brocolie, spruiten, kool nou ja zowat alles vreten ze wel op. Elke dag wat geblancheerde/gekookte groentjes mag best. Tempert misschien ook de vernielzucht van planten als je mazzel heb.

Goudvis groeit een beetje in de eerste 3 jaar. Als je nog kleintjes heb moet je per dag enkele keren voeren zodat ze mooi uitgroeien. Hou wel rekening met meer voer meer poep meer vervuiling dus een sterk filter en je waterwaardens mn NH3/4 en NO2 meten.

Mijn sluiers zijn verzot op doperwten en artemia. Weten ze precies met artemia blokje. Die moet ik even in het water houden en los schudden anders vreet 1 het hele blokje op. Dan liggen ze allemaal bij me vingers en volgen het blokje.
 
Ik heb een goudvis/yanagi en een wakin naast de ryukins en telescoopogen. ;)
Goudvis is nu, een kleine 10 maanden na aanschaf, zo'n 17-19cm schat ik.
Wat ik voer is vnl voer voor sluierstaarten met daardoor vijverkorrels, koikorrels en goudviskorrels.
 
Leuk Loraine dat je ook yanagi en wakin heb. Groeien lekker zo te lezen. Voor een vijver met veel goudvissen word het een beetje duur om ze alleen hikari en kingyo te geven. Ik heb ook wat andere soorten voer erbij. Zolang er geen drijf problemen zijn moet dit prima te doen zijn. Ik heb ook wat grotere sticks en kleinere sluiers pakken gewoon zon stick en schudden hem rond zodat het een hapbaar stukje voor ze word. Ze passen zich wel aan.

Bij zooplus heb je ook afdeling vijvervoer. Tetra zakken voor goudvis. Is ook wel fijn voer. Zit van alles in. Stick, zinkende vlokken, insecten, tabletjes. Is ook niet erg duur.
 
Ik voer verschillende merken, alleen de basis is dus Hikari staple en 5 soorten Kingyo. :)

Zal wanneer de witte ryukin weer opgeknapt is van haar ontstekingen wel een keer een fototopic openen.;)
 
Haha best veel reacties :D
Ik moet wel zeggen dat jullie veel verder gaan dan dat ik ooit gedacht had (en interessant om de reacties te lezen).
Mijn vraagstelling is meer bedoeld eigenlijk in de zin van, is dit voer voor goudvissen of alleen voor koi's.
Aangezien op de verpakking wel over koi's en vijvervissen wordt gepraat maar niet specifiek over goudvissen.
Nou zijn koi's ook vijvervissen maar die worden wel apart benoemd.

Het gaat mij er dus om of ik het verkeerde voer heb gekocht of dat je dit ook prima kan gebruiken voor (normale) goudvissen (ik heb er overigens 9)?
En mocht het dus geschikt zijn voor goudvissen (en niet slechter dan mijn oude (goedkope) sticks) of het dan veel uitmaakt of ik JBL PROPOND ALL SEASONS S geef of dat ik JBL ProPond Goldfish S geef (heb nu de eerste).
 
Haha best veel reacties :D
Ik moet wel zeggen dat jullie veel verder gaan dan dat ik ooit gedacht had (en interessant om de reacties te lezen).
Mijn vraagstelling is meer bedoeld eigenlijk in de zin van, is dit voer voor goudvissen of alleen voor koi's.
Aangezien op de verpakking wel over koi's en vijvervissen wordt gepraat maar niet specifiek over goudvissen.
Nou zijn koi's ook vijvervissen maar die worden wel apart benoemd.

Het gaat mij er dus om of ik het verkeerde voer heb gekocht of dat je dit ook prima kan gebruiken voor (normale) goudvissen (ik heb er overigens 9)?
En mocht het dus geschikt zijn voor goudvissen (en niet slechter dan mijn oude (goedkope) sticks) of het dan veel uitmaakt of ik JBL PROPOND ALL SEASONS S geef of dat ik JBL ProPond Goldfish S geef (heb nu de eerste).

Ok misschien een beetje te uitgebreid. Sorry.

het voer wat je nu heb is prima. De goldfish versie is prima en de goedkopere sticks waren ook prima. De s maat is voor kleine visje. Op al het genoemde voer kunnen ze prima mee groeien.

Sommige Sluierstaarten en koi houders zijn een beetje vis nerds ............. Sommige van deze vissen kosten erg duur en daar speelt de visvoerhandel op in. A kwaliteits vissen geld trekt dan ook weer A vissenvoergeld................ Je goudvissen vreten als het goed is alles en wat ze niet moeten spugen ze wel voor je voeten uit. Merk je duidelijk.......

Google maar eens op goudvis of fancy fish japan, china. Daar is het nog nerdyer............... Hele shows en bekende opfok farms. Duizenden eurootjes voor een visje.Denk dat die ook kaviaar met goudblaadjes krijgen
 
Sorry voor de late reactie.

Begrijp ik uit jouw post dat er weinig verschil zit tussen het "dure" voer en het "goedkope" voer?
Volgens de winkel was dit namelijk veel beter dan de "gebakken lucht sticks".

Het is alleen wel een heel stuk duurder (wat ik de vissen overigens helemaal gun uiteraard) maar als er weinig tot geen verschil in zit is het gewoon zonde van het geld.
 
Verkopen is ook een vak en je heb denk een top verkoper getroffen. :D

Met de all season is het verschil 4,1 en met de goldfish versie 0,1. Dus de all season bevat wel iets meer proteine. Maar de JBL goldfisch versie is verschil 0,1 dus erg veel verschil is het allemaal niet. De silkworm is pas echt een verschil. Dit is dubbel proteine gehalte. In de hozelock zijn ook vitamine toegevoegd. Ik weet niet of JBL voer dit ook heeft. Gewoon op de zakken kijken naar proteine gehalte. Toegevoegde vitamine is altijd mee genomen.

Protein gehalte; zie het verschil.
Hozelock 19,9
JBL All season 24
JBL Goldfish 20
JBL silkworm 44

Zelf zou ik gewoon in de loop der tijd gewoon enkele verschillende zakken nemen en mengen. Beetje variatie voor ze. Goudvissen vinden zowat alles lekker je kunt tevens wat insecten geven. Gedroogde tubifex, artemia, muggenlarve, dahnia (watervlooien). Dit vinden ze ook erg lekker en is ook wel voedzaam. Je heb dit ook in vriezer blisters met blokjes bij lfs. De gedroogde blokjes wel even los schudden in water anders is er 1 goudvis blij die slokt het hele blokje op en heeft de rest niets. Je kunt ze hiermee hand tam maken. Op een gegeven moment weten ze aan je los schudden beweging dat er iets lekkers komt en de brutale zullen het trachten uit je vingers te trekken. Hebben geen tanden voor in de bek dus is niet eng :br:

Tetra heeft zakken waar tevens het een en ander aan insecten inzit.
 
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden, het is nu helemaal duidelijk voor me :)
 

Terug
Bovenaan