Gebakken lucht wil ik nu niet zeggen maar omdat iets duurder is wil nog niet zeggen ook beter. Het gaat o.a. om de protein/eiwitten gehalte. Dit staat bij de merken beschreven. Sommige voegen ook nog het een en ander aan vitamine toe wat ik een plus punt vind. Maar dit kun je ook weer op andere wijze toevoegen als je wil. Zoveel op dat gebied. Alle spullen voor koi kun je ook gebruiken voor goudvis maar kijk bij voer wel een beetje uit met proteine en vet. Je moet ook geen obesitas goudvissen krijgen. 😛
Protein gehalte; zie het verschil.
Hozelock 19,9
All season 24
Goldfish 20
silkworm 44
De hozeloch is veel goedkoper en voegen ook nog vitamientjes toe.
Het hangt ook een beetje af wat voor soorten goudvissen je heb. Loraine en ik hebben sluiers en die hebben vaak last van hun darmen door hun gedrongen bouw dus is wat lichter verteerbaar voedsel beter. Bij warme temperaturen gaat de stofwisseling sneller dus van voer naar poep is zo gebeurd. In de winter (vooral buiten) werkt dit veel langzamer. Bij warm weer zijn ze ook een stuk actiever en paai gedrag dus verbranden ze meer energie dus zomers geef je wat meer protein rijk voedsel. In de winter minder. JBL heeft daar handig op ingespeeld met hun seizoenen voer. Zitten iets meer protein in wanneer ze dat nodig hebben. Maar zoals je zie is dit niet echt heel veel verschil per seizoen.
Jij heb een vijver dan is het raadzaam ook in de herfst wat extra te voeren zodat ze wat dikker/gezonder zijn in de winter. In de winter ga je minder voeren of minder protein rijk voer.
Ik denk dat afwisseling nog het beste is. Drijvend, zinkend, insecten, groente. Een ton maken met van alles wat door elkaar gooien. je eigen mix maken. De chef kok uit je keuken opdracht geven om verse groente wat voor de goudvissen mee te koken. Gepelde doperwetn, tuinbonen, brocolie, spruiten, kool nou ja zowat alles vreten ze wel op. Elke dag wat geblancheerde/gekookte groentjes mag best. Tempert misschien ook de vernielzucht van planten als je mazzel heb.
Goudvis groeit een beetje in de eerste 3 jaar. Als je nog kleintjes heb moet je per dag enkele keren voeren zodat ze mooi uitgroeien. Hou wel rekening met meer voer meer poep meer vervuiling dus een sterk filter en je waterwaardens mn NH3/4 en NO2 meten.
Mijn sluiers zijn verzot op doperwten en artemia. Weten ze precies met artemia blokje. Die moet ik even in het water houden en los schudden anders vreet 1 het hele blokje op. Dan liggen ze allemaal bij me vingers en volgen het blokje.