Wat is er nieuw

Voer voor kleine visjes, huidige voer lijkt te groot voor ze.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Welke merken voer zijn er voor hele kleine visjes?

In dit geval gaat het om een grote school Vuurtetra's ( Hyphessobrycon amandae ).
Het zijn er 18 stuks.
Enkele wat grotere, maar voornamelijk kleine visjes nog.

Ik heb bijvoorbeeld korrels maat: 0,5 tot 0,8 mm en zelfs dat is te groot voor ze.
Althans dat lijkt zo, want ze zwemmen erheen en vervolgens zwemmen ze er langs.
Als ik het zo bekijk, lijkt het met of het te groot voor ze is.
De interesse is er wel, maar ze eten het niet.

Ook had ik zo'n kleeftabletje-voer op de ruit gedrukt, maar daar keken ze niet naar om.
Ze aten er niet van.

Nu waren ze dat ook niet gewend nog, dus allicht is dat voertabletje een kwestie van wennen?
Na twee uren hing dat tabletje er nog en ze keken er nog steeds niet naar om.

Eten ze ook van tabletjes voer/restjes voer van de bodem?
Tot nu toe heb ik ze weinig op de bodem gezien namelijk.
Ze zwemmen meestal in de middelste waterlaag.

Zijn er ook merken voer speciaal voor kleine visjes?

En waar kan ik die bestellen/kopen?

Wie heeft tips/idee�n?

Wat geven jullie Vuurtetra's te eten, indien jullie deze vis ook hebben?

Ze moeten ook vaak nog wennen en vlokvoer kun je makkelijk wat fijn wrijven zelf.
Ik geef de Kardinaaltetra s hier gewoon vlokvoer en dat wat fijn gemaakt. Dat wordt als het nat is makkelijk eetbaar voor ze hoor.

Ik geef mijn vuurtetra's voer wat ik heb geplet tussen 2 lepels, veel voer is idd te groot voor de bekjes van deze visjes. Maar als je het fijnplet gaat het wel, en ze moeten idd wennen aan nieuw voer, in het begin haalde ze ook hun neus op voor mijn voer. Nu zitten ze vol ongeduld te wachten als ze met de lepels aan de gang zien 🙂
Je doet ze ook een groot plezier met diepvries cyclops, daar zijn ze bij mij dol op, ook artemia slurpen ze als spaghetti naar binnen.

Erik1974 zei:
Ik geef mijn vuurtetra's voer wat ik heb geplet tussen 2 lepels, veel voer is idd te groot voor de bekjes van deze visjes. Maar als je het fijnplet gaat het wel, en ze moeten idd wennen aan nieuw voer, in het begin haalde ze ook hun neus op voor mijn voer. Nu zitten ze vol ongeduld te wachten als ze met de lepels aan de gang zien 🙂
Je doet ze ook een groot plezier met diepvries cyclops, daar zijn ze bij mij dol op, ook artemia slurpen ze als spaghetti naar binnen.

Ik had ze gisteren enkele levende watervlooien gegeven, maar die waren te groot voor ze.
Ze zwommen er heen en hapten ernaar, maar het paste niet in hun bekje.

Het granulaat wat ik nu voor ze heb ( 0,5mm tot 0,8mm), is ook te groot voor ze.

Heb wel stofvoer in huis, dan zal ik dat even fijn wrijven en het ze dan geven.

Diepvries Cyclops heb ik in huis.
Dat kan ik ook proberen.
Dat had ik nog niet gedaan omdat ik dacht dat dat ook te groot zou zijn voor ze.

Dus het is vrij normaal dat ze de eerste dagen niets willen eten?

Ik blijf het wel aanbieden ( kleine beetjes zodat als ze het niet eten, er niet te veel voer blijft liggen).

In de winkel kregen ze vlokken te eten zei de verkoper.

Hoe kan ik ze laten wennen aan nieuw voer, zoals granulaat?
Want afwisselen in voer is wel aanbevolen lees ik her en der.

Gaan ze dat vanzelf wel eten als ze honger krijgen?

Bij mij ging het vanzelf, ik geef ze elke dag i.i.g. cyclops gecombineerd met artemia of daphnia (eind van de middag).
Cyclops is zo klein dat krijgen ze altijd wel naar binnen. En s'ochtends wat afwisselend droogvoer.

O.a.:

- spirulina pellet (tot stofvoer geplet)
- dennerle granulaat (tot stofvoer geplet)
- vlokvoer (tot stofvoer geplet)
- granulaatvoer (ik weet niet meer precies hoe dit heet, vorig jaar op Vivarium gekocht voor mijn garnalen, maar de tetra's vinden het ook lekker) (ook weer tot stofvoer geplet)
- gedroogde daphnia (je raadt het al 🙂 tot stofvoer geplet)

Je ziet vanzelf of ze het wel of niet gaan eten, als ze het na een 2 weken nog niet eten zullen het wel echt niet lekker vinden 🙂

Grappig feitje trouwens: mijn oudste dochter heeft ook vuurtetra's en die eten geen artemia of daphnia.....die van mij dus wel, het verschilt dus ook nog eens per vis/groep.

Ik zie op APO van het merk Tropical allemaal micro-stofvoer.

( Tropical Mikrovit Basic 50 ml/32g).

Zou dat wat zijn?
Zouden ze dat eten?

Of volstaat het pletten van het voer wat ik nu voor ze heb ook?
Als ik het kleiner maak eten ze het wel?

Probeer het eerst eens fijner te maken want dat is vast al voldoende.

jessicapilon zei:
Probeer het eerst eens fijner te maken want dat is vast al voldoende.

Ok, zal ik doen.

Ga ik straks gelijk mee aan de slag zodra de verlichting aan is.

Wat diepvriesvoer betreft, zou Cyclops dus geschikt zijn.

Is er verder nog keuze in diepvriesvoer voor kleine vissen?

Ik heb ook Rode muggenlarven, maar die zullen te lang zijn denk ik.
Misschien dat ik ze wat moet knippen, voordat ik ze ga voeren?
Hopelijk vinden ze de muggenlarven lekker.

Levend voer wil ik ze ook wel geven, maar zelf de watervlooien zijn te groot voor ze.

Ik heb nog een zakje levende Artemia liggen, maar dan zullen die ook wel te groot zijn denk ik.

Ik merk met diepvriesvoer dat het ene merk veel grover is dan het andere.Ik heb rode wormen die heel dun zijn maar ook een soort die juist heel dik zijn. Je moet dus kijken of je de wat kleine kan krijgen denk ik.

Artemia nauplieen (pas uitgekomen artemia) moet wel heeeeel gek gaan willen ze dat niet eten.

Ja zelfgekweekte artemia is iets wat zeker moet lukken want dat eten net geboren visjes ook.

Ik heb net bij APO wat merken besteld van klein voer.
Dan kan ik ook afwisselen.

Verder ga ik straks zodra het licht aan is, ze wat voer aanbieden wat ik fijngemalen heb.

Mochten ze alsnog niet willen eten, dan gewoon een dag wachten en morgen weer proberen?

Ze moeten toch eens honger gaan krijgen en gaan eten?

Wat me gisteren wel opviel, was dat ze tijdens het voeren ( wat ze dus niet opaten), er ook gewoon deels langs zwommen.
Net of ze nog niet in de gaten hadden waar ze moesten zijn ofzo.

Heb dus bij APO ook twee voerringen ( en een reserve) besteld, zodat ik twee centrale voerplaatsen kan maken voor ze.
Zodra ik de kap dan open doe om te gaan voeren, dat ze dat weten waar ze moeten zijn.
Ook blijft het voer dan beter op zijn plek, waar door ze er makkelijker bij kunnen.

Ik weet niet hoe het met vuurtetra's zit maar er zijn wel vissen die dood kunnen gaan van de honger omdat ze geen droogvoer accepteren....ik zou toch eerst eens even cyclops gaan voeren, dat is iets wat ze bij mij meteen aten.

Erik1974 zei:
Ik weet niet hoe het met vuurtetra's zit maar er zijn wel vissen die dood kunnen gaan van de honger omdat ze geen droogvoer accepteren....ik zou toch eerst eens even cyclops gaan voeren, dat is iets wat ze bij mij meteen aten.

Dat was diepvries cyclops?

Ik heb ook Mysis diepvries gekocht.
Dat is toch ook klein?

Fishy303 zei:
Erik1974 zei:

Dat was diepvries cyclops?

Ik heb ook Mysis diepvries gekocht.
Dat is toch ook klein?

Cyclops is idd diepvries, even ontdooien in een glaasje koud water en dan in de bak gieten als het goed op temperatuur is.

Mysis zou ik niet weten hoe groot dat is, ik kan daar niet zo aan komen hier, ik wil het wel gaan halen maar ik moet daar speciaal voor rijden dus wacht ik liever tot ik wat meer nodig heb.

Ik denk dat ze heel dankbaar zullen zijn voor zelf gekweekte artemia en alle vissen zijn daar gek op en het is erg voedzaam ook.
Dat is erg simpel in de opzet en dus goedkoop voer.

jessicapilon zei:
Ik denk dat ze heel dankbaar zullen zijn voor zelf gekweekte artemia en alle vissen zijn daar gek op en het is erg voedzaam ook.

Ik heb levende artemia diepvries, is dat het zelfde?
Dan bedoel ik qua grootte?

Hoe maak je zelf een kweek dan?
Denk niet dat het iets voor mij is, maar kan het altijd even lezen.

Fijn granulaat of bevroren viskuit?

Fishy303 zei:
jessicapilon zei:

Nee, dat zijn volwassen artemia, die zijn 1-1,5cm lang. Als jezelf kweekt doe je dat vaak juist om de nauplieen, de pas uitgekomen jonkies. Dat is prima visvoe voor jongbroed en mini visjes.

Kweken is niet zo moeilijk, paar glazen flessen nodig, luchtpomp, artemia eitjes en zout.

Ja dat klopt, voordeel van levende artemia is dat je vaak de visjes er achteraan ziet jagen 😉.

SaskiaZ zei:
Fishy303 zei:
jessicapilon zei:

Nee, dat zijn volwassen artemia, die zijn 1-1,5cm lang. Als jezelf kweekt doe je dat vaak juist om de nauplieen, de pas uitgekomen jonkies. Dat is prima visvoe voor jongbroed en mini visjes.

Kweken is niet zo moeilijk, paar glazen flessen nodig, luchtpomp, artemia eitjes en zout.

De artemia die Saskia bedoeld koop ik hier bij de lfs levend in zakjes en die zijn in ieder geval veel te groot verwacht ik dan.
Google maar eens op artemia kweken.

Waarom voer je ze nie bij met microwormen?

Thomas&Denise zei:
Waarom voer je ze nie bij met microwormen?

Ik heb het woord "Microwormen" wel eens voorbij zien komen, maar heb me er verder nog nooit in verdiept omdat het toen niet van toepassing was.

Omdat de Microwormen zo klein zijn, denk ik wel dat ze het zullen eten, althans dat hoop ik wel 🙂

Heb net een oproepje geplaatst voor een ent-portie van Microwormen, bij het gedeelte: Gevraagd, van dit forum.

Hoe werkt dat met het "kweken" van deze wormen?
Heb dat nog nooit eerder gedaan.

Moet je de bak waar je de wormpjes in houdt ook verschonen?
Moet er ook een filter of luchtpomp in?
Hoe lang leven deze wormen gemiddeld?
Hoe vaak moeten ze eten hebben?

Kortom,.. ik zoek er zoveel mogelijk informatie over 🙂

Als er enkele wormpjes overblijven in het aquarium,.. is dat niet erg?
Planten ze zich dan gewoon verder voort?
Want wil geen plaag van deze wormpjes in het aquarium.

Heb je misschien nog een oude koffiemolen staan ergens.
Deze heel goed proper maken, gewone vlokken er in en maar minuten goed laten door draaien. En je heb het fijnste voer dat je wil, worden ze groter gewoon wat minder lang malen, tot ze de gewone vlokken aankunnen

Ik koop bij de Action zo n pepermolen met korrels voor nog geen 1 euro en gooi de peper eruit en maak hem goed schoon.
Dat is een prima molentje ook hoor.

jessicapilon zei:
Ik koop bij de Action zo n pepermolen met korrels voor nog geen 1 euro en gooi de peper eruit en maak hem goed schoon.
Dat is een prima molentje ook hoor.

Die heb ik hier nog wel in de kast staan, zo'n pepermolentje 🙂

Nooit aan gedacht om die te gebruiken, haha 🙂

kellemes zei:
Niets werkt beter dan een stenen vijzel 😉

Die gebruikt Jes voor het garnalenvoer en als ik die uit de onderste kastjes pak dan til ik me een breuk 😉
Maar dan wordt het misschien nog iets fijner dan met een molentje.

jessicapilon zei:
kellemes zei:
Niets werkt beter dan een stenen vijzel 😉

Die gebruikt Jes voor het garnalenvoer en als ik die uit de onderste kastjes pak dan til ik me een breuk 😉
Maar dan wordt het misschien nog iets fijner dan met een molentje.

Die gebruik ik inderdaad voor superfijn stofvoer.
Zijn wel zware jongens ja 😉

Heb gisteren een potje Dokter Basleer Garlic gekocht voor ze, maat: M.
Mooie kleine korreltjes.
Ze vlogen erop af, maar aten er niet echt van.
Proeven en uitspugen.

Ik denk wel dat ze eten, want zie ze regelmatig scharrelen tussen de planten en op de bodem.

Komt vast wel goed,..misschien dat ik me te veel zorgen maak.

Volgende week komt er een ent-portie Microwormen mijn kant op.
Ben erg benieuwd hoe de vissen daarop zullen reageren, zodra de wormpjes klaar zijn om gevoerd te kunnen worden aan de vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan