Wat is er nieuw

Voldoende licht voor planten in groot aquarium? (Valisneria groeit slecht)

Zit dus al een tijdje met algvorming en per kleur instelbare verlichting, had ik dit maar eerder geweten :DD

Zit dus al een tijdje met algvorming en per kleur instelbare verlichting, had ik dit maar eerder geweten :DD
Dan roep ik toch @Cornelius even uit zn bed want zover ik weet is blauw niet zozeer de oorzaak van algen maar algen profiteren er wel goed van. Maar dat kan hij vast bevestigen of ontkrachten

Dat klopt dat wordt gezegd maar niet iedereen is het er over eens dat HET probleem is.

Dat het gering lees ik ook uit de reacties maar of je toch goede plantengroei kan hebben is mij nu niet geheel duidelijk.

Moet zeggen dat als ik de balken vol aanzet ik het licht echt bizar fel vindt. De vissen lijken ook niet heel vrolijk er van te worden.

4500 - 5500 Kelvin is iets wat ik even moet opzoeken. Want ik weer de instelling niet zo uit mijn hoofd.
Misschien is er meer dan 1 probleem ipv HET probleem. Ik zou beginnen met testen op PO4 NO3 en FE en vervolgens ervoor gaan zorgen deze waarden op orde zijn (mits dat nu niet het geval is). Wacht ongeveer 4 weken af met waardes die op orde zijn.
Zie je nog geen verbetering in de plantengroei, dan is de volgende stap je verlichting.

Dan roep ik toch @Cornelius even uit zn bed want zover ik weet is blauw niet zozeer de oorzaak van algen maar algen profiteren er wel goed van. Maar dat kan hij vast bevestigen of ontkrachten
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin.
En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum. Vele malen efficiënter dan planten dit doen.

• Leuk
Waarderingen: T4om
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin.
En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum. Vele malen efficiënter dan planten dit doen.
Ja dat snap ik maar blauwlicht is dus niet de veroorzaker van alg maar de algen gebruiken het blauwe licht wel. Vandaar dat je beter in de nacht geen blauw licht aan kan laten denk ik.

Als je vissen de planten met rust laten (je ze niet steeds opnieuw op hun plek moet poten en ze dus normaal wortelen) zou de valisneria het gewoon prima moeten doen met kleibolletjes en evt. wat plantenvoeding in het water, die groeien nog in een emmer met een beetje licht. Hoe warm staan ze? (hier groeien ze goed op ~22, te warm houden de meeste plantjes ook niet van.

• Leuk
Als je vissen de planten met rust laten (je ze niet steeds opnieuw op hun plek moet poten en ze dus normaal wortelen) zou de valisneria het gewoon prima moeten doen met kleibolletjes en evt. wat plantenvoeding in het water, die groeien nog in een emmer met een beetje licht. Hoe warm staan ze? (hier groeien ze goed op ~22, te warm houden de meeste plantjes ook niet van.

24,5 graad.

Mijn ervaring was vroeger dat ze heel makkelijk groeide. In verschillende aquaria gehad in het verleden.

Ook Echinodorus soorten als Blehri en Ozelot groeide prima met wat kleibollen en wat Profito (dat doe ik nu niet trouwens). Om licht mij nooit druk gemaakt in ieder geval. Moet zeggen was nog wel in de tijd van T5 balken maar bij 55 cm waterhoogte had ik er toen ook maar twee over de breedte.

Misschien is er meer dan 1 probleem ipv HET probleem. Ik zou beginnen met testen op PO4 NO3 en FE en vervolgens ervoor gaan zorgen deze waarden op orde zijn (mits dat nu niet het geval is). Wacht ongeveer 4 weken af met waardes die op orde zijn.
Zie je nog geen verbetering in de plantengroei, dan is de volgende stap je verlichting.

Kan sowieso al zeggen dat PO3 en NO3 erg laag zijn aangezien ik flink veel ververs maar meten is weten dus zal het eens meten voor en na de verversing.

Benvo gaf aan dat valisneria vooral voeding opneemt via de bladeren, dus uit de waterkolom. TS geeft aan wekelijks 60% te verversen. Wat er al aan meststoffen in het water zit gaan dan dus royaal door de helft. Ik zou dus beginnen met kikken naar voeding.

Meer licht vraagt sowieso meer voeding. Laat het eerst maar eens bewezen zijn dat het niet aan de voeding ligt.

• Leuk
NO3 20 mg/l en PO4 0,5 mg/l gemeten met Colombo druppel test die nog binnen datum waren.

Dus de macro nutrienten lijken mij nu niet het probleem.

Moet zeggen dat ik het wel aardig hoog vindt maar ik vermoed dat dit komt omdat de bioloog een keer schoon gemaakt dient te worden. Anders kan ik het niet verklaren met zo'n geringe bezetting aan vissen.

Wat is EI ? Ken de afkorting niet. Al gevonden:

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

Klinkt leuk maar ik heb maar paar plantjes in ruim 1300 liter.

Voor een aquarium wat zo groot is met zo'n filter en zo'n waterwissel per week zou het geen 20 mg/l mogen zijn hoor.

Daarnaast heb ik ook echt veel bruinalg (lijkt eerder erger dan minder te worden) haal het wekelijk bijna compleet weg maar het is zo weer terug. Dat komt ook ergens vandaan hé.

Juist met een grote bak en ik denk veel/grote bewoners is de belasting hoger en je hebt dus weinig planten die de nitraat opmaken en dan kan het oplopen denk ik.
Vaak zie je bruinalg met veel organische belasting en dat resulteert denk ik weer door nitrificatie in wat meer no3.

Juist met een grote bak en ik denk veel/grote bewoners is de belasting hoger en je hebt dus weinig planten die de nitraat opmaken en dan kan het oplopen denk ik.
Vaak zie je bruinalg met veel organische belasting en dat resulteert denk ik weer door nitrificatie in wat meer no3.

Ik heb toch nauwelijks belasting op een bak van dit formaat. De hoeveelheid vis is echt heel beperkt hoor.

drijfplantjes en snelgroeiers toevoegen of meer/grotere waterwissels

Zoals al eerder gezegd doe ik wekelijks een waterwissel van ruim 60%. Drijfplanten met een overloop is een drama is mijn ervaring. Had "Braziliaanse kikkerbeet" (als ik het goed had) en die zat zelfs in voer ringen maar als nog telkens in de bioloog en ook bij waterwissels werkt dit niet.

Te weinig licht voor drijfplanten lijkt mij sterk want die zitten nog geen 10 cm van de bron vandaan.

Vandaag ga ik de bioloog schoonmaken want dat is rond een jaar geleden. Meestal doe ik het één keer per jaar.

Ter behoeve van de vissen heb ik het licht ook terug geschroefd. Ze vinden dit echt niet fijn heb ik gemerkt aan het gedrag. Gaat nu al een heel stuk beter.

Vrijdag een flinke poetsbeurt van het aquarium en waterwissel en dan een weekje op vakantie. Dan daarna eens kijken hoe het er voor staat met het bruinalg bij veel minder licht en een schone bioloog.

Voor de planten niet ideaal dat klopt maar met veel licht groeit de valisneria ook nauwelijks dus dat zal geen verschil maken.

Wat zijn de opties trouwens voor snelgroeiers? Vroeger veel Cabomba gehad maar dat is uit de handel gehaald.

Laatst bewerkt:
Ik heb toch nauwelijks belasting op een bak van dit formaat. De hoeveelheid vis is echt heel beperkt hoor.

Zoals al eerder gezegd doe ik wekelijks een waterwissel van ruim 60%. Drijfplanten met een overloop is een drama is mijn ervaring. Had "Braziliaanse kikkerbeet" (als ik het goed had) en die zat zelfs in voer ringen maar als nog telkens in de bioloog en ook bij waterwissels werkt dit niet.

Te weinig licht voor drijfplanten lijkt mij sterk want die zitten nog geen 10 cm van de bron vandaan.

Vandaag ga ik de bioloog schoonmaken want dat is rond een jaar geleden. Meestal doe ik het één keer per jaar.

Ter behoeve van de vissen heb ik het licht ook terug geschroefd. Ze vinden dit echt niet fijn heb ik gemerkt aan het gedrag. Gaat nu al een heel stuk beter.

Vrijdag een flinke poetsbeurt van het aquarium en waterwissel en dan een weekje op vakantie. Dan daarna eens kijken hoe het er voor staat met het bruinalg bij veel minder licht en een schone bioloog.

Voor de planten niet ideaal dat klopt maar met veel licht groeit de valisneria ook nauwelijks dus dat zal geen verschil maken.

Wat zijn de opties trouwens voor snelgroeiers? Vroeger veel Cabomba gehad maar dat is uit de handel gehaald.
Ik bedoel dat drijfplanten ervoor zorgen dat er nog minder licht bij je onderwaterplanten kan komen

De hygrophila planten gaan ook aardig snel, Rotala gaat hier keihard.

Nou de bioloog is schoon. Daar kwam een berg "shit" uit hoor.

Vandaag even water verversen en alles van bruin alg schoonmaken. Dan een weekje vakantie en dan kijken hoe de boel er voor staat.

Voorlopig wil ik niet te fel licht want dit vinden de vissen absoluut niet fijn. Dus daar ga ik even niks mee doen.

Na de vakantie maar kijken of wat simpele snelgroeiers het willen doen. Zie hier al wat suggesties voorbij komen.

Nitraat en Fosfaat lijkt mij na het meten niet het probleem te zijn dus ik ga even kijken voor spoorelementen om die toe te voegen. Zakjes met poeder zelf oplossen heb ik in het verleden vaker gedaan en zelf nog een weeglepel. Nu nog even kijken waar ik van die bruine afsluitbare flessen kan kopen van 2,5 liter want toevoegen zal wel flink wat zijn gezien het formaat van de bak.

• Leuk
Nou de week vakantie heeft weinig veranderd (aan de planten dan)

Valisneria groeit nog steeds beroerd / langzaam.

En weer veel bruin alg in één week. Ondanks het zeer geringe voeren tijdens de vakantie en de lage bezetting.

Lees overal dat het een probleem is met achterstallig onderhoud of een net opgestart aquarium maar dat is beide het probleem niet bij mij.

Nou de week vakantie heeft weinig veranderd (aan de planten dan)

Valisneria groeit nog steeds beroerd / langzaam.

En weer veel bruin alg in één week. Ondanks het zeer geringe voeren tijdens de vakantie en de lage bezetting.

Lees overal dat het een probleem is met achterstallig onderhoud of een net opgestart aquarium maar dat is beide het probleem niet bij mij.
(Schijnbaar kan ik mijn bericht niet bewerken)

Rare blijft ook dat ik in het verleden nooit veel planten heb gehad. Van niet tot enkele Anubias en Javavaren (aangezien die niet in de bodem hoeven)

Toen ook nauwelijks last van (bruin) alg met nog een stuk meer vissen zelfs. Enige wat ik toen wel had was een UV-Filter er op via een bypass. Maar zo ver mij bekend helpt dat niks tegen bruinalg.

Bruinalg is een diatoom. Je bericht kun je ik dacht 20 min na het posten zelf bewerken.

Nou dan blijft het mij een raadsel.

Maar goed gooi er wel wat snelgroeiers in hopelijk helpt het

Tot die tijd weer flink poetsen.

Weinig licht kan zeker bruinalg veroorzaken bij aquaria die al langer draaien maar ook zeker het ophopen van organische materiaal in de substraat zou ik niet uitsluiten.

Ik heb geen substraat. Dat staat al in vele posintgs hier boven vermeld.

Er ligt zand op de bodem. Daar komt geen organisch materiaal in.

Tevens heb ik de bioloog onlangs schoongemaakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan