D
Deleted member 33508
Guest
Zit dus al een tijdje met algvorming en per kleur instelbare verlichting, had ik dit maar eerder geweten 

Dan roep ik toch @Cornelius even uit zn bed want zover ik weet is blauw niet zozeer de oorzaak van algen maar algen profiteren er wel goed van. Maar dat kan hij vast bevestigen of ontkrachtenZit dus al een tijdje met algvorming en per kleur instelbare verlichting, had ik dit maar eerder geweten![]()
Misschien is er meer dan 1 probleem ipv HET probleem. Ik zou beginnen met testen op PO4 NO3 en FE en vervolgens ervoor gaan zorgen deze waarden op orde zijn (mits dat nu niet het geval is). Wacht ongeveer 4 weken af met waardes die op orde zijn.Dat klopt dat wordt gezegd maar niet iedereen is het er over eens dat HET probleem is.
Dat het gering lees ik ook uit de reacties maar of je toch goede plantengroei kan hebben is mij nu niet geheel duidelijk.
Moet zeggen dat als ik de balken vol aanzet ik het licht echt bizar fel vindt. De vissen lijken ook niet heel vrolijk er van te worden.
4500 - 5500 Kelvin is iets wat ik even moet opzoeken. Want ik weer de instelling niet zo uit mijn hoofd.
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin.Dan roep ik toch @Cornelius even uit zn bed want zover ik weet is blauw niet zozeer de oorzaak van algen maar algen profiteren er wel goed van. Maar dat kan hij vast bevestigen of ontkrachten
Ja dat snap ik maar blauwlicht is dus niet de veroorzaker van alg maar de algen gebruiken het blauwe licht wel. Vandaar dat je beter in de nacht geen blauw licht aan kan laten denk ik.Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin.
En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum. Vele malen efficiënter dan planten dit doen.
Als je vissen de planten met rust laten (je ze niet steeds opnieuw op hun plek moet poten en ze dus normaal wortelen) zou de valisneria het gewoon prima moeten doen met kleibolletjes en evt. wat plantenvoeding in het water, die groeien nog in een emmer met een beetje licht. Hoe warm staan ze? (hier groeien ze goed op ~22, te warm houden de meeste plantjes ook niet van.
Misschien is er meer dan 1 probleem ipv HET probleem. Ik zou beginnen met testen op PO4 NO3 en FE en vervolgens ervoor gaan zorgen deze waarden op orde zijn (mits dat nu niet het geval is). Wacht ongeveer 4 weken af met waardes die op orde zijn.
Zie je nog geen verbetering in de plantengroei, dan is de volgende stap je verlichting.
Geen drijfplanten omdat de ts waarschijk te weinig licht heeftdrijfplantjes en snelgroeiers toevoegen of meer/grotere waterwissels
Dan blijft er van de 6 lumen maar 3 overGeen drijfplanten omdat de ts waarschijk te weinig licht heeft

Juist met een grote bak en ik denk veel/grote bewoners is de belasting hoger en je hebt dus weinig planten die de nitraat opmaken en dan kan het oplopen denk ik.
Vaak zie je bruinalg met veel organische belasting en dat resulteert denk ik weer door nitrificatie in wat meer no3.
drijfplantjes en snelgroeiers toevoegen of meer/grotere waterwissels
Ik bedoel dat drijfplanten ervoor zorgen dat er nog minder licht bij je onderwaterplanten kan komenIk heb toch nauwelijks belasting op een bak van dit formaat. De hoeveelheid vis is echt heel beperkt hoor.
Zoals al eerder gezegd doe ik wekelijks een waterwissel van ruim 60%. Drijfplanten met een overloop is een drama is mijn ervaring. Had "Braziliaanse kikkerbeet" (als ik het goed had) en die zat zelfs in voer ringen maar als nog telkens in de bioloog en ook bij waterwissels werkt dit niet.
Te weinig licht voor drijfplanten lijkt mij sterk want die zitten nog geen 10 cm van de bron vandaan.
Vandaag ga ik de bioloog schoonmaken want dat is rond een jaar geleden. Meestal doe ik het één keer per jaar.
Ter behoeve van de vissen heb ik het licht ook terug geschroefd. Ze vinden dit echt niet fijn heb ik gemerkt aan het gedrag. Gaat nu al een heel stuk beter.
Vrijdag een flinke poetsbeurt van het aquarium en waterwissel en dan een weekje op vakantie. Dan daarna eens kijken hoe het er voor staat met het bruinalg bij veel minder licht en een schone bioloog.
Voor de planten niet ideaal dat klopt maar met veel licht groeit de valisneria ook nauwelijks dus dat zal geen verschil maken.
Wat zijn de opties trouwens voor snelgroeiers? Vroeger veel Cabomba gehad maar dat is uit de handel gehaald.
Waterpest, Hoornblad, Vallisneria en er zijn veel meer.Wat zijn de opties trouwens voor snelgroeiers? Vroeger veel Cabomba gehad maar dat is uit de handel gehaald.
Waterpest, Hoornblad, Vallisneria en er zijn veel meer.
Soms duurt het even voor ze aanslaan en je moet ze niet te diep planten.Nou de Valisneria is hier geen snelgroeier in ieder geval 🙂
(Schijnbaar kan ik mijn bericht niet bewerken)Nou de week vakantie heeft weinig veranderd (aan de planten dan)
Valisneria groeit nog steeds beroerd / langzaam.
En weer veel bruin alg in één week. Ondanks het zeer geringe voeren tijdens de vakantie en de lage bezetting.
Lees overal dat het een probleem is met achterstallig onderhoud of een net opgestart aquarium maar dat is beide het probleem niet bij mij.
Bruinalg is een diatoom. Je bericht kun je ik dacht 20 min na het posten zelf bewerken.
Nee UV bestrijd geen diatomen, ze zweven niet door het water. Tenzij je de bodem licht omwoelt. Maar dan nog.Nou ik bedoelde dat ik niet weet of uv ook diatomen bestrijdt. Volgens mij niet namelijk.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.