Wat is er nieuw

Voor- en nadelen continue waterverversing

1 van de dingen waar we over na aan het denken zijn en wat we straks willen gaan uitproberen of het werkt is continue waterverversing.
Dat betekend dus dat er continu iets van 5 liter per uur in komt en dus ook 5 liter per uur weer uit gaat.

We hebben zelf al wel wat voor- en nadelen in ons hoofd zitten.
Maar zijn benieuwd naar jullie ervaring.

Aquarium heeft een inhoud van zo’n 900 liter en het bioloog 170 liter.
Het gaat er nu ook niet om hoe je dit werkbaar kan maken, maar echt wat volgens jullie de voor- en nadelen zijn.
En vooral wat de ervaring ermee is.
Ik combineer het waterverversen met het stofzuigen van de bodem.
Als jij naast de continu verversing ook nog de bodem gaat afzuigen, dan verbruik je nog wat extra leidingwater per maand.
Ik weet niet of je dat een nadeel vindt maar je moet het wel meenemen in je verhaal denk ik.
 
Hallo!

Hier de meelezende man van Judith / Nanoe. Jullie snappen natuurlijk wel dat de hele continue waterverversing discussie hier hoog oploopt, want je spoelt schoon water, Co2 en mest stoffen weg dus duur! en een halfvolle bak is wel makkelijk met het bijhouden van de plantjes.

MAARRR...

1. Ik ben automatiseerder dus als iets automatisch kan dan moet het automatisch.
2. Een slang door het huis om iedere week om water te verversen zie ik niet zo zitten.
3. het is fijn om twee weken op vakantie kunnen zonder dat we iemand hoeven te vragen om ons aquarium leeg te halen en opnieuw te vullen.

Daarbij komt dat als het doel is om stabiele waterwaarden te krijgen dit volgens mij alleen maar gaat lukken met continue verversing.

Daarom heb ik eens op een bierviltje (excel) zitten rekenen en volgens mij klopt de stelling dat je veel meer water zult gebruiken of meer meststoffen door het riool spoelt niet, maar uiteraard laat ik mij graag verbeteren.

De theorie
Van wat ik begrijp is de belangrijkste reden dat we water verversen omdat het biosysteem in onze aquaria niet alle afvalstoffen kunnen verwerken en hierdoor sommige afvalstoffen opbouwen in het aquarium water. De belangrijkste en meest meetbare hiervan is Nitraat.
Om nitraat en andere afvalstoffen kwijt te raken spoel je water waar dit nitraat en andere afvalstoffen in is opgelost weg in het riool en vervang je dat voor kraanwater waar geen nitraat en andere afvalstoffen in zitten. Gevolg daarvan is dat wanneer je een 50% verversing van je water doet je 50% van het op dat moment aanwezige nitraat weg spoelt.
De concentratie nitraat in het water blijft vervolgens gelijk tot het moment dat je het verwijderde water weer aanvult en waarna de resterende moleculen zich weer verdelen over het zojuist toegevoegde water en het reeds aanwezige water met als gevolg dat de concentratie nitraat in het water na een rondje door de bak en het bioloog de helft zal zijn als voor de verversing dit is verdunning.

Dit wil niet zeggen dat je na 2 verversingen 100% van het oorspronkelijke water hebt vervangen, ondanks dat je wel de volledige hoeveelheid water wat in de bak past toe hebt gevoegd. Dit is namelijk slechts 75% omdat je iedere keer maar 50% van het oorspronkelijke water vervangt en de rest aanvult met "nieuw" water. In de aquarium forums lees ik vaak terug dat mensen redeneren met dit oude en nieuwe water concept waarbij uitgangspunt lijkt na hoeveel wissels je je "oude" water hebt vervangen. Als iemand me dit kan uitleggen hoor ik het graag want dit zou mijn hele theorie onderuit halen.
In mijn ogen is dit hele gedoe rondom oud en nieuw water namelijk totaal niet relevant daar het aquarium water geen geheugen heeft, een water molecule is een water molecule en daar veranderd niets aan, er zijn geen vuile of schone water moleculen. Of water schoon of vies is wordt bepaald hoeveel andere moleculen er naast die water moleculen in de vloeistof zitten. Deze dissolved solids (H03 (nitraat ect.) zullen zich na het opnieuw vullen van de bak opnieuw herverdelen tussen de water moleculen die zojuist zijn toegevoegd. Kortom na het hervullen van de bak na de eerste wissel heb je geen 50% oud (vies) en 50% nieuw (schoon) water en na de tweede wissel heb je geen 25% vies en 75% schoon water, maar heb je een bak met 100% iets minder vies water omdat er minder nitraat is opgelost in dezelfde hoeveelheid water.

Continue verversing is dus in theorie iets minder efficiënt dan in een keer een grotere hoeveelheid water wisselen. Dit komt niet omdat je "nieuw water" direct weg spoelt maar omdat je de vloeistof eerst een heeel klein beetje verdunt en daarna dit verdunde water afvoert ipv dat je eerst het onverdunde water (met een hogere concentratie afvalstoffen) weg voert en daarna pas aanvult. Daar tegenover staat wel dat je met continue water verversing stabielere waarden hebt en niet meer maar juist minder mest stoffen en C02 afvoert dan met een vergelijkbare hoeveelheid wekelijkse wissels (want wat voor afvalstoffen geld geld ook voor de stoffen die je wel wil hebben).
Daarnaast blijft een hoeveelheid toegevoegde C02 of meststof (net als de afvalstoffen) langer in je bak circuleren waardoor planten meer tijd krijgen om deze stoffen op te nemen (bij een wekelijkse verversing van 50% verlies je namelijk in 1x 50% van de op dat moment aanwezige mest en C02 tijdens je verversing) terwijl bij continue verversing je continue maar een heel klein percentage afvoert.

De opzet:
Onze bak bevat 900 liter water plus het bioloog ongeveer 170 liter. Dit maakt dus in totaal 1070 liter.
Het idee is om een zeer beperkte hoeveelheid water het aquarium in te laten druppelen met een snelheid van ergens tussen de 3 en de 4,5 liter per uur aan de rechter kant van de bak. De overloop zit aan de linkerkant van de bak en de overloop naar het riool zit aangesloten op het pompvak van het bioloog.
Het is dus niet zo dat we het schone water vrijwel direct in de overloop laten lopen het moet zoizo eerst de hele bak door en heeft dus voldoende tijd om zich te vermengen met het bestaande water.

Dit vergelijken we met een wekelijkse verversing van 450 liter (helft van de bak).

Bekijk bijlage 290539

Effective change calculator
Ik zelf heb zoals je hier boven al kon lezen niet zoveel met het oud en nieuw water concept maar zoals je ziet scheelt wanneer je nagenoeg dezelfde hoeveelheid water ververst het na 3 maanden ongeveer 3 liter water.
Dus voor mij is dat in ieder geval geen reden om wekelijkse verversing te verkiezen boven continue.

Bekijk bijlage 290553

Dan nu mijn conclusies nav de excel (ook bijgevoegd).
Ik heb voor de volgende grafieken gerekend met een toename van 1 mg nitraat per liter per dag dit lijkt me wat veel maar feitelijk maakt dit voor de verhouding tussen de twee filter methoden niet uit uiteraard heeft het wel effect op hoe hoog de concentratie nitraat uiteindelijk is in de bak en of dit acceptabel is voor de vissen / planten.
Wanneer je evenveel water vervangt via continue verversing (450 liter) haal je na 16 weken 95% van de hoeveelheid nitraat uit het water als je zou doen bij een wekelijkse verversing.

Dit ziet er in de grafiek vorm zo uit. (zie je ook meteen waarom je 4 - 5 weken je aquarium moet indraaien). Wanneer je Nitraat waarden zijn gestabiliseerd is je nitraat gemiddeld hoger maar je mist de pieken de laatste 2-3 dagen voor je verversing.

Bekijk bijlage 290554

Stel we zouden aan de knoppen draaien en we besluiten om 0,5 liter per uur meer te wisselen tegenover de wekelijkse wissel. Dan zit je op een wekelijkse wissel van 538 liter vs die 450 in de week met de wekelijkse wissel. Dat scheelt aan water per week dus 83 liter ofwel 8 cent aan water kosten (water kost niets in nederland). Dan ziet het beeld er als volgt uit. Dan nog verwijderen we maar 97% van het nitraat dat een wekelijkse verversing zou verwijderen. (dus spoelen we ook ontdanks dat we meer water wisselen minder C02 en voedingsstoffen weg dan bij een wekelijkse verversing) maar de concentratie nitraat is nagenoeg stabiel in het midden van de pieken en dalen van de wekelijkse verversing.
Bekijk bijlage 290555

De vraag is dus een beetje waar zou je willen zitten. Als de hoeveelheid nitraat op de pieken van vlak voor de wekelijkse verversing niet schadelijk is voor je vissen, waarom zou je dan niet weg komen met dezelfde hoeveelheid via continue verversing verversen als via wekelijkse. Je hebt dan een stabielere bak zonder toxisch te worden. Wil je veiliger gaan zitten voeg je nog een halve liter bij maar richting de 5/6 liter per uur gaan zoals ik hier en daar heb gelezen lijkt me niet erg zinvol.
In dit model is de opname van C02 en nitraat door je planten niet meegenomen maar ik zou denken dat doordat je de pieken dalen van de wekelijkse verversing mist je ook niet meer na iedere verversing je Co2 en plantenvoeding hoeft aan te vullen en dus ook daar de opname stabieler is.



Overigens ik beweer niet dat ik de waarheid in pacht heb en dit is een vrij simpel model. Een aquarium is geen excel bestand . Maar als ik ergens een gigantische (denk) fout heb gemaakt dan hoor ik het graag ik daag jullie dus graag uit om mijn deze op te sporen.
zover ik kan lezen heb je het hier niet over een bemestingsregime of over wat de planten allemaal opnemen aan meststoffen.
Althans het gaat toch over die grote plantenbak achter de bank?
 
Ik heb dit aquarium nu een aantal maal live gezien.
Ik ben overtuigd van de stabiliteit water.
Ik ga er ook voor.
 
Waarom niet gewoon weekelijks/dagelijks verversen via een vaste afvoer en aanvoer ?

Onder in de bioloog of het aquarium een vaste afvoer naar het riool met een kraan en hiermee laat je zeggen 30-50% water weglopen en dat vul je weer aan met een vaste toevoer.
veel meer voordelen.

- kost minder water
- meer controle over hoeveel er moet worden ververst i.v.b met vervuiling
- kans op overstroming bij falen door van een dompelaar/drijfschakelaar is nihil
- goekoper aan te leggen en kost minder electrische apparaten dus ook minder stroom

2e optie is geprogrammmerd water verversen met 2 electrische kranen.

- weekelijks of dagelijks in te programmeren (soort beregenings computersysteem en idee gejat uit de land/glastuinbouw)
- overloop maken die bepaald hoeveel water er max uit kan lopen of op timing hoe lang het duurt voordat er 30% is wegeglopen.
- aanvoer met electrische kraan geschakeld op een dompelaar/drijfschakelijker die de kraan afsluit bij gewenste water niveau

het is wel de duurste optie maar regeld zichzelf en je kan via pc/laptop alles regelen van hoevaak hoeveel en wanneer.
dus ook geen slangen of emmers zeulen.

Optie met vaste overloop naar het riool en vaste aanvoer+ handmatige kranen genieten mijn voorkeur omdat je veel meer controle hebt over hoeveel water verversen nodig is en + gaat er wat fout ben je er meteen bij.
 
zover ik kan lezen heb je het hier niet over een bemestingsregime of over wat de planten allemaal opnemen aan meststoffen.
Althans het gaat toch over die grote plantenbak achter de bank?

Het gaat inderdaad over die grote bak achter de bank. Nitraat was misschien dan ook niet zo'n goed voorbeeld daar dit op dit moment nog allemaal opgaat vanwege de hoeveelheid planten en relatief lage belasting in de bak.
Maar in principe gelden de grafieken in voor alle stoffen die zich in het water bevinden dus ook voor de gewenste meststoffen die je in de loop der tijd toevoegt of schadelijke stoffen die zich opbouwen. Het "model" is dan ook niet bedoeld om het echte aquarium helemaal na te bootsen maar om het verschil te laten zien tussen een wekelijkse verversing en continue verversing.

Op dit moment verversen we ongeveer 4 liter per uur dat is 672 liter per week. We verversen dus ongeveer 172 liter meer dan een 50% wissel. Dat getal moet nog iets terug (naar richting de 3 / 3.5 liter per uur) want de bak ik nu wel erg schoon alleen we beginnen aan de veilige kant.
Op dit moment spoelen we dus 172 liter per week meer water (en dus CO2 en meststoffen weg, bij 3 liter zou het al niet meer uitmaken. Dat kun je echter niet 1 op 1 vergelijken met een wekelijkse waterverversing van 672 liter. De reden hiervoor is dat je bij een wekelijkse verversing van bijvoorbeeld 50% je in een klap 50% van het resterende Co2, meststoffen ect weg gooit en vervangt door voedingstoffen arm, zuurstofrijk water. Als je 1x per week mest toevoegt na het verversen en je zorgt dat dat nagenoeg "op" is wanneer je toe bent aan je volgende verversing en je ververst je water vroeg in de ochtend als je CO2 toch al laag is verspil je relatief weinig mest en C02 omdat het water al weinig C02 en mest bevat maar is je water aan het einde van week wel zo dood als een pier (in de zin dat je planten er niets aan hebben) en heb je na je verversing een enorme piek in je meststoffen in de bak.
Echter als het water wat je wekelijks ververst wel rijk aan C02 en meststoffen is gooi je op dat moment een heleboel weg terwijl met continue verversing iedere keer maar een heel klein beetje weg gooit en het overgrote merendeel blijft rond circuleren in je bak waardoor je planten juist meer tijd hebben om de CO2 en mest op te nemen.


Waarom niet gewoon weekelijks/dagelijks verversen via een vaste afvoer en aanvoer ?

Onder in de bioloog of het aquarium een vaste afvoer naar het riool met een kraan en hiermee laat je zeggen 30-50% water weglopen en dat vul je weer aan met een vaste toevoer.
veel meer voordelen.

Optie met vaste overloop naar het riool en vaste aanvoer+ handmatige kranen genieten mijn voorkeur omdat je veel meer controle hebt over hoeveel water verversen nodig is en + gaat er wat fout ben je er meteen bij.

- Eerste is heel praktisch, ik heb geen warm water bij mijn aquarium en ook niet de mogelijkheid omdat naar beneden te halen zonder onze zojuist gerenoveerde badkamer weer open te breken. Met continue verversing kun je gewoon koud water bijvoegen.
- Je verliest het voordeel van stabiele waterwaarden
- een dergelijk systeem is vele malen complexer

Verder.

- kost minder water.
Water kost nagenoeg niets (En, zoals ik in mijn lange verhaal al schrijf en je hoeft met continue verversing nagenoeg niet meer te verversen als je het idee los laat dat je naar de waterwaarden terug wil die je haalt net na je wekelijkse verversing. (want ook bij een wekelijkse verversing lopen die daarna weer rap op) als je ergens in het middel zit is het prima.

- meer controle over hoeveel er moet worden ververst i.v.b met vervuiling
Met continue verversing kun je net zo goed bijsturen alleen het blijft allemaal veel stabieler dus moet je wat langer wachten op resultaat.

- kans op overstroming bij falen door van een dompelaar/drijfschakelaar is nihil
Klopt, theoretisch kan er nu bij mij ook nog een overstroming plaatsvinden wanneer de afvoer verstopt raakt. (de kans is wel heel klein daar we afvoeren vanuit de opvoerbak. Dit is inderdaad op te lossen door een drijfschakelaar plus elektrische kraan

- goedkoper aan te leggen en kost minder electrische apparaten dus ook minder stroom
Deze hele oplossing heeft geen enkel electronisch component en los van een setje planten sproeiers van een gardena en wat pvc kost het geen in ieder geval qua aanschaf geen drol.

2e optie is geprogrammeerd water verversen met 2 elektrische kranen.

- weekelijks of dagelijks in te programmeren (soort beregenings computersysteem en idee gejat uit de land/glastuinbouw)
- overloop maken die bepaald hoeveel water er max uit kan lopen of op timing hoe lang het duurt voordat er 30% is wegeglopen.
- aanvoer met electrische kraan geschakeld op een dompelaar/drijfschakelijker die de kraan afsluit bij gewenste water niveau

het is wel de duurste optie maar regeld zichzelf en je kan via pc/laptop alles regelen van hoevaak hoeveel en wanneer.
dus ook geen slangen of emmers zeulen.

Ja, maar dit kost je dus ook het voordeel van continue verversen de stabiele water waarden.
 
Het gaat inderdaad over die grote bak achter de bank. Nitraat was misschien dan ook niet zo'n goed voorbeeld daar dit op dit moment nog allemaal opgaat vanwege de hoeveelheid planten en relatief lage belasting in de bak.
Maar in principe gelden de grafieken in voor alle stoffen die zich in het water bevinden dus ook voor de gewenste meststoffen die je in de loop der tijd toevoegt of schadelijke stoffen die zich opbouwen. Het "model" is dan ook niet bedoeld om het echte aquarium helemaal na te bootsen maar om het verschil te laten zien tussen een wekelijkse verversing en continue verversing.

Op dit moment verversen we ongeveer 4 liter per uur dat is 672 liter per week. We verversen dus ongeveer 172 liter meer dan een 50% wissel. Dat getal moet nog iets terug (naar richting de 3 / 3.5 liter per uur) want de bak ik nu wel erg schoon alleen we beginnen aan de veilige kant.
Op dit moment spoelen we dus 172 liter per week meer water (en dus CO2 en meststoffen weg, bij 3 liter zou het al niet meer uitmaken. Dat kun je echter niet 1 op 1 vergelijken met een wekelijkse waterverversing van 672 liter. De reden hiervoor is dat je bij een wekelijkse verversing van bijvoorbeeld 50% je in een klap 50% van het resterende Co2, meststoffen ect weg gooit en vervangt door voedingstoffen arm, zuurstofrijk water. Als je 1x per week mest toevoegt na het verversen en je zorgt dat dat nagenoeg "op" is wanneer je toe bent aan je volgende verversing en je ververst je water vroeg in de ochtend als je CO2 toch al laag is verspil je relatief weinig mest en C02 omdat het water al weinig C02 en mest bevat maar is je water aan het einde van week wel zo dood als een pier (in de zin dat je planten er niets aan hebben) en heb je na je verversing een enorme piek in je meststoffen in de bak.
Echter als het water wat je wekelijks ververst wel rijk aan C02 en meststoffen is gooi je op dat moment een heleboel weg terwijl met continue verversing iedere keer maar een heel klein beetje weg gooit en het overgrote merendeel blijft rond circuleren in je bak waardoor je planten juist meer tijd hebben om de CO2 en mest op te nemen.




- Eerste is heel praktisch, ik heb geen warm water bij mijn aquarium en ook niet de mogelijkheid omdat naar beneden te halen zonder onze zojuist gerenoveerde badkamer weer open te breken. Met continue verversing kun je gewoon koud water bijvoegen.
- Je verliest het voordeel van stabiele waterwaarden
- een dergelijk systeem is vele malen complexer

Verder.

- kost minder water.
Water kost nagenoeg niets (En, zoals ik in mijn lange verhaal al schrijf en je hoeft met continue verversing nagenoeg niet meer te verversen als je het idee los laat dat je naar de waterwaarden terug wil die je haalt net na je wekelijkse verversing. (want ook bij een wekelijkse verversing lopen die daarna weer rap op) als je ergens in het middel zit is het prima.

- meer controle over hoeveel er moet worden ververst i.v.b met vervuiling
Met continue verversing kun je net zo goed bijsturen alleen het blijft allemaal veel stabieler dus moet je wat langer wachten op resultaat.

- kans op overstroming bij falen door van een dompelaar/drijfschakelaar is nihil
Klopt, theoretisch kan er nu bij mij ook nog een overstroming plaatsvinden wanneer de afvoer verstopt raakt. (de kans is wel heel klein daar we afvoeren vanuit de opvoerbak. Dit is inderdaad op te lossen door een drijfschakelaar plus elektrische kraan

- goedkoper aan te leggen en kost minder electrische apparaten dus ook minder stroom
Deze hele oplossing heeft geen enkel electronisch component en los van een setje planten sproeiers van een gardena en wat pvc kost het geen in ieder geval qua aanschaf geen drol.

2e optie is geprogrammeerd water verversen met 2 elektrische kranen.

- weekelijks of dagelijks in te programmeren (soort beregenings computersysteem en idee gejat uit de land/glastuinbouw)
- overloop maken die bepaald hoeveel water er max uit kan lopen of op timing hoe lang het duurt voordat er 30% is wegeglopen.
- aanvoer met electrische kraan geschakeld op een dompelaar/drijfschakelijker die de kraan afsluit bij gewenste water niveau

het is wel de duurste optie maar regeld zichzelf en je kan via pc/laptop alles regelen van hoevaak hoeveel en wanneer.
dus ook geen slangen of emmers zeulen.

Ja, maar dit kost je dus ook het voordeel van continue verversen de stabiele water waarden.

Tja… je zal zelf een keuze moeten maken.. persoonlijk is er niks mis mee om handmatig je water gewoon te verversen, ik doe het soms 2x in de week en soms maar 1x week via slangen.. en zoveel werk is het nu ook niet.
Water waardes schommelen ook in de natuur als er een bak regen valt of juist lang droog weer blijft… ik heb nog nooit natuurlijk water gezien dat het gehele jaar door de zelfde water parameters heeft.
Ook niet bij Discussen. regen seizoen is het water ook geen 28-30graden meer maar daalt tot 25-27graden en de PH daald in deze periode dus ook vandaar de eier afzetting. in het hoog seizoen lopen de temeraturen op van 28-32 en de PH stijgt bij droogte.
Dus ik zie ook zelf weinig voordeel in automatische verversen en als zou het een zeer groot aquarium zijn van 700-1000liter zou ik er persoonlijk een vaste afvoer op maken en gewoon een slang nemen om weer bij te vullen en ik meng gewoon warm met koud water direct uit de kraan.
Nu kan dit niet overall omdat water hier uit de kraan gewoon prima is voor vis en ik heb hier zelf nog nooit problemen mee gekregen ook niet bij mijn discussen mits je maar geen zeer grote water wissel gaat doen.. ik doe soms 2x 30% en soms maar 1x 30% per week..afhankelijk van hoeveel nitraat er in de bak zit.
Veel viskwekers doen het ook handmatig omdat zij dan wel eerst water bereiden en klaar maken in opslag tanks op temperatuur en ontsmet met UV en waterparameters aanpast met middelen.
 
Mooie discussie hier. Ik denk dat Rebtor het bij het juist eind heeft, alle zorgen kunnen gemakkelijk gepareerd worden door net iets anders met zaken om te gaan. Zoals met regelmaat meten en op tijd bijsturen (vooral in het begin). Uiteindelijk heb je een aquarium met veel stabielere waardes wat naar mijn idee alleen maar voordelen biedt.

Een zorgpuntje wat ik nog heb is mocht je uiteindelijk bij een minimale verversing op een stabiel nitraat afgaan van bijvoorbeeld 30 mg/l dan is dit voor de meeste vissen, indien dit geleidelijk gaat geen probleem. Echter dan wel oppassen met nieuwe vis plaatsen, die zijn daar wellicht niet zo blij mij. Wellicht is het helemaal geen probleem en blijven jullie gewoon op 10 mg/l o.i.d, maar even rekening mee houden.

Mooi plan in ieder geval!
 
Interessante discussie! Heb je wat foto’s van de noodoverloop in de bioloog? En hoe ga je de continue watertoevoer veilig regelen? Wat ga je daarvoor gebruiken?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan