Voor het eerst; Tenso.


Al met al dit beziende, en met jullie gewaardeerde reacties, meen ik toch te moeten opmerken dat je kennelijk niet alléén kan berekenen ik doe van dit of dat onderdeel wat meer of minder en dan gebeurd er dat. Alles heeft daarnaast ook weer invloed op naastgelegen waarden, als jullie begrijpen wat ik bedoel. En dat maakt dan ook die berekeningen weer zo moeilijk.
 
Niet om het 1 of ander maare vinden jullie het niet vreemd dat Tenso dat als vergelijkbaar product wordt aangeraden zon invloed heeft op het gebeuren
Nu zijn Jullie als gebruiker druk aan het meten maar hoeveel doen dat niet.
 
Ik heb deze geluiden inderdaad nooit bij de csm gehoord en ben dan ook juist zo benieuwd naar hoe dit kan. Vooral die hogere gh is wat vreemd in mijn ogen.
 
Niet om het 1 of ander maare vinden jullie het niet vreemd dat Tenso dat als vergelijkbaar product wordt aangeraden zon invloed heeft op het gebeuren
Nu zijn Jullie als gebruiker druk aan het meten maar hoeveel doen dat niet.
Ik heb deze geluiden inderdaad nooit bij de csm gehoord en ben dan ook juist zo benieuwd naar hoe dit kan. Vooral die hogere gh is wat vreemd in mijn ogen.

We zijn dan ook benieuwd naar de reactie's van de producent zelf.
 
Alles heeft daarnaast ook weer invloed op naastgelegen waarden, als jullie begrijpen wat ik bedoel. En dat maakt dan ook die berekeningen weer zo moeilijk.
Ja alles heeft (blijkbaar) wel invloed op elkaar, het rekenen is eigenlijk ook alleen maar bedoeld om enig idee te hebben wat er wordt toegevoegd, en je zo een beetje kunt sturen naar je streefwaardes.
 
We zijn dan ook benieuwd naar de reactie's van de producent zelf.
De reactie van Gilles is binnen, eerst mijn vraag daaronder zijn reactie:


Hallo allemaal,




Na altijd CSM+B gebruikt te hebben heb ik nu Tenso met de

voorgeschreven sulfaat toevoegingen. Daarbij hanteer ik de dosering

ook weer zoals jullie die voorschrijven. Ik doseer exact maar wel per

dag. Opvallend hierbij, ik heb een druk bezette /belichte plantenbak,

dat mijn GH van gemiddeld 9naar boven de 11 is gestegen met in het

kielzog de KH waarde van 6 naar iets meer als 8. Bij de CSM voegde ik

ijzer toe, nu doe ik dat niet meer. De Fe waarde is 0,5 wat ik goed

vind. Wat kan ik doen aan de stijgende GH/KH waarden? Moet ik het

zoeken in het eventueel verminderen van de sulfaten? Welke dan? Graag

uw advies.




Met vriendelijke groet,

Ben

Hoi Ben,

Dat zijn inderdaad de sulfaten (het kaliumsulfaat wat je toevoegd) in
CSM+B zat dit niet, dus mocht je het niet nodig hebben zou ik het
achterwege laten.

Mvg
Gilles








 

Zover ik hier begrijp heeft sulfaat geen invloed op de kh en de gh :juggle:
Gilles schrijft, in zijn antwoordt op mijn vragen, dat het hier nu net niet om het magnesiumsulfaat gaat maar om het kaliumsulfaat wat ik dus, eigenlijk volgens hun eigen voorschrift, heb toegevoegd. Nu zit ik eigenlijk wel weer met een probleem want ik heb nu dus net 500 ml tenso gemixt met die sulfaten en wil dit eigenlijk ook wel opmaken!
 
Ja maar de sulfaten zijn dan toch de reden van de stijging maar waarom heeft magnesiumsulfaat dan geen invloed en kaliumsulfaat wel?
 
Ja maar de sulfaten zijn dan toch de reden van de stijging maar waarom heeft magnesiumsulfaat dan geen invloed en kaliumsulfaat wel?
Hier schiet ook mijn kennis tekort. Mijn reactie was zo omdat het antwoordt van Gilles, dat je misschien ook hebt gelezen, hierop duidde. Maar misschien zijn er, ook hier, wel mensen die er verstand van hebben en er een zinvol antwoordt op kunnen geven?
 
Ja dat snap ik Ben maar Gilles spreekt wel over de sulfaat als oorzaak dus ja dan verwacht ik het ook bij magnesiumsulfaat maar daarvan zegt de andere Gilles weer dat het juist geen invloed heeft. Tja, .......
 
Heel veel verstand heb ik er niet van, maar de Gh wordt grotendeels bepaalt door Ca en Mg, sulfaten hebben daar volgens mij weinig invloed op, en zo heel veel Kaliumsulfaat wordt er ook niet toegevoegd met jouw dosering, slechts 2,35 ppm om precies te zijn.

De dosering Mg die je aan de TENSO toevoegt geeft ook slechts een stijging van 0,3 dGh

Heb je het kraanwater al eens getest op de Gh @benvo ?
 
Gilles spreekt wel over de sulfaat als oorzaak dus ja dan verwacht ik het ook bij magnesiumsulfaat maar daarvan zegt de andere Gilles weer dat het juist geen invloed heeft.
Dat is vreemd ja, juist de Magnesium geeft die stijging (al is het weinig in dit geval) volgens mij bepaalt de Ca voor het grootste deel de hardheid, er zit wel een beetje Ca in de Tenso maar te weinig om invloed te kunnen hebben.
 
Dat durf ik niet te zeggen, maar als je GH+ koopt bijvoorbeeld bestaat dat voor een groot deel uit Ca en Mg.
Meer dan dit kan ik er niet over zeggen want zo heel ver rijkt mijn kennis op dat gebied niet.
 
De reactie van Gilles is binnen, eerst mijn vraag daaronder zijn reactie:


Hallo allemaal,




Na altijd CSM+B gebruikt te hebben heb ik nu Tenso met de

voorgeschreven sulfaat toevoegingen. Daarbij hanteer ik de dosering

ook weer zoals jullie die voorschrijven. Ik doseer exact maar wel per

dag. Opvallend hierbij, ik heb een druk bezette /belichte plantenbak,

dat mijn GH van gemiddeld 9naar boven de 11 is gestegen met in het

kielzog de KH waarde van 6 naar iets meer als 8. Bij de CSM voegde ik

ijzer toe, nu doe ik dat niet meer. De Fe waarde is 0,5 wat ik goed

vind. Wat kan ik doen aan de stijgende GH/KH waarden? Moet ik het

zoeken in het eventueel verminderen van de sulfaten? Welke dan? Graag

uw advies.




Met vriendelijke groet,

Ben

Hoi Ben,

Dat zijn inderdaad de sulfaten (het kaliumsulfaat wat je toevoegd) in
CSM+B zat dit niet, dus mocht je het niet nodig hebben zou ik het
achterwege laten.

Mvg
Gilles
K2SO4 heb je in principe ook niet nodig gezien er al voldoende K zit in KNO3 en KH2PO4 in de macromix.

K2SO4 werd in de “tijd” van de CSM+B in de macro mix gedaan ipv de micro mix
 
Heel veel verstand heb ik er niet van, maar de Gh wordt grotendeels bepaalt door Ca en Mg, sulfaten hebben daar volgens mij weinig invloed op, en zo heel veel Kaliumsulfaat wordt er ook niet toegevoegd met jouw dosering, slechts 2,35 ppm om precies te zijn.

De dosering Mg die je aan de TENSO toevoegt geeft ook slechts een stijging van 0,3 dGh

Heb je het kraanwater al eens getest op de Gh @benvo ?
IMG_20190617_193529.jpg
 
Aah je hebt het laten meten :D , maar meet zelf eens een keer, gewoon om te zien wat het geeft.
De Gh zou volgens Vitens idd maar 5 moeten zijn, en jij meet nu 11 in de bak?
Voorheen was dit 9, hoe kan dat eigenlijk aangezien het kraanwater maar 5 is?
Het water wordt hier gemengd. Komt van een aantal plaatsen wat overigens maakt dat er nogal eens verschillen inzitten. Ik heb het wel eens nagemeten trouwens. Maar nu, om terug te komen op je vraag, is mijn GH 11 en mijn KH 6. Maar dat is dus nu, het blijkt wel variabel een tijd terug, ik weet het niet precies maar ik dacht zo'n 14 dagen geleden, mat ik op mijn kraanwater een GH van 8 en KH toen ook 6.
 
Komt van een aantal plaatsen wat overigens maakt dat er nogal eens verschillen inzitten
Ja prcs, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen, misschien komt het wel niet eens door de Tenso? maar een stijging van 3 in twee weken is ook wel weer wat veel eigenlijk.

En hoe gaat het met de plantjes eigenlijk?
 
Dat durf ik niet te zeggen, maar als je GH+ koopt bijvoorbeeld bestaat dat voor een groot deel uit Ca en Mg.
Meer dan dit kan ik er niet over zeggen want zo heel ver rijkt mijn kennis op dat gebied niet.

Klopt want ik gebruik dat voor de garnalen met ph verlagende bodem en dan is de kh 0 maar toch meet je de gh terwijl er voor zover ik begrijp met een kh van 0 geen carbonaten aanwezig zijn. Ja ingewikkeld allemaal hoor deze scheikundige reacties.
 
Ja prcs, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen, misschien komt het wel niet eens door de Tenso? maar een stijging van 3 in twee weken is ook wel weer wat veel eigenlijk.
Daar heb je inderdaad een punt, Patrick. De wisselvalligheid van het kraanwater zou wel eens een belangrijk issue kunnen zijn. Om daar dan weer achter te komen zou ik eigenlijk voor de verversings wissel mijn kraanwater moeten meten maar zelfs dan hou ik een verschil, immers je vervangt niet alle water ineens. 't Ja, het wordt eigenlijk steeds lastiger...
 
Klopt want ik gebruik dat voor de garnalen met ph verlagende bodem en dan is de kh 0 maar toch meet je de gh terwijl er voor zover ik begrijp met een kh van 0 geen carbonaten aanwezig zijn. Ja ingewikkeld allemaal hoor deze scheikundige reacties.
Pfffff…. Volgens mij doe je het erom! Je wil ons pesten! Dit gaat te ver! ;)
 
Eerlijk gezegd zou ik me niet zo druk maken om de iets hogere Gh, als de vissen die je hebt er geen probleem mee hebben, en je plantjes vinden het denk ik ook niet erg om iets meer Ca en Mg te krijgen?

Maar ik snap dat de vraag WAAROM wel open blijft staan.
 
Hallo allemaal, op verzoek van Ben even een reactie hier op het forum (met zo veel fora kom ik helaas niet meer eraan toe om overal alle topics te volgen);

Zoals jullie zelf al hebben ondervonden is de bewering 'Tenso is 2x zo duur' niet helemaal correct. De reden dat we gestopt zijn met CSM+B is dat we het zelf importeerden vanuit Canada (en daar nog borium bij toe lieten voegen) wat simpelweg 6 maanden onderweg was met de goedkoopste verzendmethode (boot). Dat, in combinatie met dat de kosten stegen hield in dat we ongeveer 9 euro voor een zakje CSM+B moesten gaan vragen wat we niet normaal vonden. Dan op zoek naar een alternatief, en in samenwerking met de site die hier al genoemd was zijn we bij Tenso uitgekomen. Daar is door Martin van de Plas een enorm uitgebreide test mee gedaan en we hebben samen met hem de dosering vastgesteld. Je kunt Tenso los doseren, maar ook als 'plantenvoeding' mengen door er magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat aan toe te voegen; dat heeft invloed op je GH en KH en dat komt door de sulfaten en de GH door het magnesium inderdaad.

Ik hoop hiermee wat duidelijkheid geschept te hebben en weet dat we geheel achter Tenso staan, en het ook getest is in aquaria met Taiwan Red Bee garnalen. Zoals met alle voedingsstoffen die we toevoegen aan ons aquarium, zolang we water blijven verversen en ons aan de dosering houden (zelfs tot 4x de dosering) zullen de concentraties nooit te hoog oplopen.
 
Volgens https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php bevat tenso 10 x zoveel cu als plantex CSM+B
En 15 keer zoveel als profito.
Mijn zorg is dat er als dit niet verbruikt wordt het cu gehalte een niveau bereikt die voor de wat gevoeligere vissen schadelijk en zelfs dodelijk kan zijn.

Mischien ben ik te voorzichtig. Wie het weet mag het zeggen.
 
Gilles schrijft, in zijn antwoordt op mijn vragen, dat het hier nu net niet om het magnesiumsulfaat gaat maar om het kaliumsulfaat wat ik dus, eigenlijk volgens hun eigen voorschrift, heb toegevoegd. Nu zit ik eigenlijk wel weer met een probleem want ik heb nu dus net 500 ml tenso gemixt met die sulfaten en wil dit eigenlijk ook wel opmaken!

Moet andersom zijn.

Magnesium is GH.

Kalium en Sulfaat zijn geen GH en ook geen KH
 
Moet andersom zijn.

Magnesium is GH.

Kalium en Sulfaat zijn geen GH en ook geen KH

Dus door kaliumsulfaat kan de gh niet stijgen? Je zegt dat magnesium gh is maar dat is de ca toch ook als dat is gebonden aan een carbonaat of bicarbonaat?
 

Zover ik begrijp is de gh de hoeveelheid opgeloste aardalkali ionen en niet die alleen aan de carbonaten zijn gebonden. Daaronder vallen zowel de mg en de ca.
 

Terug
Bovenaan