Wat is er nieuw

Voorbereiden op de zomer

DrDirk

Well-known member
Lid geworden
8 maart 2025
Leeftijd
40
Hello,

Ik woon in een appartement waar het in de zomer aardig warm kan worden. 25-30C binnen is geen uitzondering voor een maand of anderhalf. Het is altijd een uitdagende periode om de warmte buiten te houden. Ik voorzie dat dat een ding gaat worden met mijn aquarium die nu rond de 23C gehouden wordt. Ik ben vast niet de eerste die hier mee moet dealen en zie online verschillende oplossingen, van water wissels met koeler water, ventilatoren op het water oppervlak tot zelfs heuse chillers die met een koeler in een pomp het water koelen.

Wat zijn jullie ervaringen/tips op dit vlak?

Met een airco de ruimte op 24C houden 😉

Of met een cooler werken. Ook gebruik ik een coolingfan op de kleinere bakken. Maar voor zoet is het niet zo erg als de temp tijdelijk wat hoger ligt denk ik tenzij je bepaalde gevoelige vissen hebt misschien.

Het is voor de meeste vissen niet zo zeer de temperatuur die fataal kan worden bij de temperaturen die jij noemt, maar het zuurstofgebrek. Hoe warmer het water, hoe minder zuurstof in het water zit. Dus zorgen voor voldoende oppervlaktebeweging en evt. een oxydator erin.
Koelen met ventilatoren zou voldoende moeten zijn is mijn ervaring. Soortgelijke omstandigheden hier wat temperatuur betreft.

Wat heb je voor bewoners?

Vooralsnog alleen garnalen, maar was wel van plan dit uit te breiden met een paar otosinclus en nog een groepje kleine school vissen, misschien neon tetra of rasbora..

Een airco is ook een idee, vooral voor mijzelf ook 😅 Maar misschien kijk ik eerst eens naar zo'n coolingfan. Valt een 125L bak onder klein genoeg? Zo'n cooler is behoorlijk prijzig van wat ik zo snel zag.

Oh nee ik bedoelde die chillers/koelende waterpompen. Díe zijn duur. Die fans vallen wel mee idd

O ja dat klopt en die zijn prijzig.

Voordeel van een airco (wat al genoemd is ) is dat je ook in de winter er mee kunt verwarmen.
Mocht je nog gas gebruiken kan dat een flinke besparing opleveren.

Dat laatste is waar tot een bepaalde buiten temperatuur. Als het te koud wordt, en het verschil tussen binnen en buiten daarmee te groot, dan draait de verhouding weer in het voordeel van de cv ketel. Bij welke temperatuur dat precies gebeurt is afhankelijk van de airco en cv natuurlijk, maar onder de 10 graden wordt het al snel spannend.

Dat laatste is waar tot een bepaalde buiten temperatuur. Als het te koud wordt, en het verschil tussen binnen en buiten daarmee te groot, dan draait de verhouding weer in het voordeel van de cv ketel. Bij welke temperatuur dat precies gebeurt is afhankelijk van de airco en cv natuurlijk, maar onder de 10 graden wordt het al snel spannend.
Ik verwarm met airco ook als het 0 graden is en Kouder en dat gaat prima. Voordeel is dat een airco erg zuinig is tegenover gas. Ik gebruik enkel nog gas voor warm water. Scheelt mij 1300 kuub gas per jaar.

Ik koel nooit in de zomer, en het word hier ook echt warm binnen.
Als het goed gaat warmt het water langzaam op, en koelt langzaam weer af.
Dat gebeurt in de natuur ook

Staat hier normaal op 24 graden, in de zomer meet ik wel eens 27

Dat is zoooooooooooooooooooooo 1985 achterhaald.

In scandinavie verwarmen ze daar de huizen ook met warmtepomp / airco.

Hier hele huis warm met airco’s. Onder de -20 gaan die het moeilijk krijgen. Maar dat zie ik niet meer zo snel gebeuren.

Nadeel van die fans op het aquarium, is dat het erg benauwd wordt in huis door de vochtige lucht. Het voelt dan extra warm.
En als het vochtiger wordt, koelen ze minder.

Haha ok, ok, ik geef toe dat ik me niet recent hierin heb verdiept. Maar dat is het mooie aan fora, zo doe je nog eens inzichten op.

Nadeel van die fans op het aquarium, is dat het erg benauwd wordt in huis door de vochtige lucht. Het voelt dan extra warm.

Ja dat is wel een punt. Ben ook benieuwd of de geur in huis dan niet een beetje moerassig wordt..

Goed ventileren is altijd wel aan te raden

Hier hele huis warm met airco’s. Onder de -20 gaan die het moeilijk krijgen. Maar dat zie ik niet meer zo snel gebeuren.
De cop gaat wel degelijk onderuit bij koudere temperaturen en de energie per euro is bij gas nog altijd hoger dan bij elektriciteit.
In Zweden is nooit aardgas gevonden dus het rekensommetje werkt daar net even anders.

Hier een mooie uitleg: https://www.klimaatexpert.com/warmtepomp/technisch/cop-scop-en-rendement
Conclusie, de cop moet groter zijn dan 2,8.

Uit een ander linkje dit mooie plaatje: https://veldhovenduurzaam.nl/pagina/cops-van-verschillende-soorten-warmtepompen

1742247052519.png

De cop van verschillende soorten warmtepompen. Hier zie je dat onder de ca 4 graden de cop kleiner wordt dan bovenstaande conclusie en dus op gas stoken goedkoper is.
Uiteraard is dit per merk/type verschillend maar om nou te stellen dat het achterhaald is lijkt mij wat te makkelijk. Bovendien neemt de warmtevraag in een huis behoorlijk toe naarmate de buitentemperatuur kouder wordt.

Ik heb daar nooit een probleem mee ervaren. Zomerdagen en 3 open bakken waarvan de Fusion de grootste was. Op de Fusion moest ik de ventilatoren op een timer zetten anders zakte de temperatuur behoorlijk. Naar 23 graden was haalbaar als ze continue draaiden.
Misschien herinner je je nog wel dat ik hier een zomer met 30+ in huis heb gehad.

Maar wel zodra de buitentemperatuur het toe liet altijd de boel open gezet.

De cop gaat wel degelijk onderuit bij koudere temperaturen en de energie per euro is bij gas nog altijd hoger dan bij elektriciteit.
In Zweden is nooit aardgas gevonden dus het rekensommetje werkt daar net even anders.

Hier een mooie uitleg: https://www.klimaatexpert.com/warmtepomp/technisch/cop-scop-en-rendement
Conclusie, de cop moet groter zijn dan 2,8.

Uit een ander linkje dit mooie plaatje: https://veldhovenduurzaam.nl/pagina/cops-van-verschillende-soorten-warmtepompen

Bekijk bijlage 385891
De cop van verschillende soorten warmtepompen. Hier zie je dat onder de ca 4 graden de cop kleiner wordt dan bovenstaande conclusie en dus op gas stoken goedkoper is.
Uiteraard is dit per merk/type verschillend maar om nou te stellen dat het achterhaald is lijkt mij wat te makkelijk. Bovendien neemt de warmtevraag in een huis behoorlijk toe naarmate de buitentemperatuur kouder wordt.
Mijn unit heeft bij -10 nog een cop van 4,6. Dus dat is wel een plaatje uit de oude doos.
Misschien heeft Mr T dat plaatje wel gebruikt bij zijn fake social platform…..

Mijn Mitsubishi heavy industries heeft ook een goede cop.
Ik vind het helemaal top en dan heb ik in december ook nog een goed contract kunnen afsluiten voor 18,6 cent per kWh voor 3 jaar.
Dus dat is wel voordelig verwarmen en koelen.👌🏼

Maar het ene huis word warmer dan het andere huis dus dat moet jezelf gaan bekijken in de zomer.

Laatst bewerkt:
Ja ik liep niet voor niets met zwemvliezen in de woonkamer :DD :DD .
Zowiezo werd het erg vochtig met de oude open bak en daarom wil ik geen open bak meer hebben. Met de renovatie is alles zo geisoleerd dat het vocht ook amper weg kan.

Mijn unit heeft bij -10 nog een cop van 4,6. Dus dat is wel een plaatje uit de oude doos.
Misschien heeft Mr T dat plaatje wel gebruikt bij zijn fake social platform…..
Dat is dan wel zeer netjes. Dat halen Daikin, Mitsubishi en Panasonic in ieder geval niet voor zover ik zo kan zien.
De meeste modellen die nu gewoon te koop zijn hebben een SCOP tussen de 4,5 en 5,5. De COP wordt echt een stuk lager wanneer het kouder wordt.

Wat voor model heb je als ik vragen mag.

Mijn Mitsubishi heavy industries heeft ook een goede cop.
Ik vind het helemaal top en dan heb ik in december ook nog een goed contract kunnen afsluiten voor 18,6 cent per kWh voor 3 jaar.
Dus dat is wel voordelig verwarmen en koelen.👌🏼

Maar het ene huis word warmer dan het andere huis dus dat moet jezelf gaan bekijken in de zomer.
Zo n ding is rond de 4kW lees ik maar hoeveel electriciteit ben je per dag wel niet kwijt als je bij de winterdag daarmee een gemiddelde woonkamer wil verwarmen?

Zo n ding is rond de 4kW lees ik maar hoeveel electriciteit ben je per dag wel niet kwijt als je bij de winterdag daarmee een gemiddelde woonkamer wil verwarmen?
4 kilowatt is het vermogen dat is niet het verbruik. Hier staat die 24/7 aan en wat ik nu totaal aan elektriciteit kwijt ben was ik anders alleen al aan gas kwijt.

Wat ook een idee kan zijn:
voorkom dat het al te warm wordt binnen. Zonnewering buiten en/of binnen, isolatie etc. kan al heel veel helpen.

Wat ook een idee kan zijn:
voorkom dat het al te warm wordt binnen. Zonnewering buiten en/of binnen, isolatie etc. kan al heel veel helpen.
Daar maak ik elke zomer aardig werk van, zonnescherm, gordijnen dicht, ramen dicht, snachts alles open. Maar ik heb een appartement op ZW met een inpandig balkon, dat wordt gewoon een oven met temperaturen >35. Dat straalt na een week warmte gewoon naar binnen, niet te stoppen.

Behalve dan met een airco natuurlijk.

emmer water over de vloer van je balkon gooien net voor het warmste deel van de dag

Vooralsnog alleen garnalen, maar was wel van plan dit uit te breiden met een paar otosinclus en nog een groepje kleine school vissen, misschien neon tetra of rasbora..

Een airco is ook een idee, vooral voor mijzelf ook 😅 Maar misschien kijk ik eerst eens naar zo'n coolingfan. Valt een 125L bak onder klein genoeg? Zo'n cooler is behoorlijk prijzig van wat ik zo snel zag.
In kringloop winkels zie je behoorlijk wat ventilatortjes komend uit computers, goedkoop en heel geschikt voor koeling.

Dat is dan wel zeer netjes. Dat halen Daikin, Mitsubishi en Panasonic in ieder geval niet voor zover ik zo kan zien.
De meeste modellen die nu gewoon te koop zijn hebben een SCOP tussen de 4,5 en 5,5. De COP wordt echt een stuk lager wanneer het kouder wordt.

Wat voor model heb je als ik vragen mag.
Ik heb er 2.
IMG_5606.pngIMG_5605.png

Dat is inderdaad heel netjes!

Vaak wordt er aan koeling gedacht en indien aanwezig op het moment dat de watertemperatuur al flink is opgelopen. Daarover nadenkend heb ik een systeem met ventilators gemaakt dat wat eerder reageert. Met een voeler die de watertemperatuur meet en de fans al zachtjes laat lopen bij een geringe verhoging en bij elke graad verhoging de snelheid vergroot. Het voordeel is dat er geen temperatuur schokken zijn. Het systeem is gebaseerd op een Arduino bordje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan