Wat is er nieuw

Voorbereiding start Zeeaquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter fish-lover
  • Startdatum Startdatum
@erwin2 en @lbakker okee bedankt mannen! Gewoon die kabels erin stampen dus 😉

Daar komt het wel op neer ja 😀

Bij mij ligt het meeste gewoon los van kabels , maar alle voedingen/trafo's heb ik wel met tiewrap vastgezet .
Ook liggen alle trafo's vrij , dat ze de warmte goed kunnen afgeven (er zijn er een paar bij die aardig heet worden)
Hier ligt het allemaal in mijn hobbykot , dus hoeft allemaal niet zo opgeruimd/uitgelijnd te zijn 🙂

Tja ik heb geprobeerd om het beter te doen maar als je later weer iets aanpas dan krijg je het niet meer zo mooi en wordt het steeds erger.

Ach, ik heb naast de sump ook losse snoeren liggen van de afschuimer en de opvoerpomp hoor en dat zit toch maar achter een deurtje.

Even paniek! Wat zou er mis zijn met mijn ATO tunze want hij staat level ik heb de kabels wat properen wegwerken normaal is er niets beschadig ben heel voorzichtig geweest en het groene lichtje pink willekeurig. Ik heb het even gefilmd? Iemand die mij kan helpen hoop niet dat hij kapot is.. slecht contact dacht ik maar heb alles gecontroleerd?

Gevonden! Probleem is opgelost!

@Tommie1 omdat het piekeren heel random was. Dacht ik aan een slecht contact. Maar het was het wateroppervlakte die teveel beweging heeft en telkens contact maakte met de sensor en terug weg viel. Dus zal iets moeten vinden om het oppervlakte rustiger te krijgen 😉

Wat veroorzaakt die beweging dan want mijn uitstroom heb ik iets onder het oppervlak naar beneden staan zodat de beweging vrij minimaal is.

@jessicapilon de beweging komt vooral doordat het water toch een goeie 10 cm mooi langs het tussenschot naar beneden valt + dat de opvoerpomp ook wel redelijk wat woeling en beweging zorgt

Nog even een vraagje waar ik toevallig op gestoten ben. Het is miss wat stom maat ik gebruik in mijn zoetwater bakken al jaren de inkbird (temperatuur meter die ze vooral bij bierbrouwer gebruiken) nu vraag ik mij af als de sensor die de meting uitvoert voor problemen kan zorgen? Het lijkt me wel een kwalitatief soort RVS denk ik maar toch maar eens navragen hier :/

Bijlagen

• E96AB26B-CE87-4BBA-B800-6C82C0A9A706.png
    E96AB26B-CE87-4BBA-B800-6C82C0A9A706.png
    293.5 KB · Weergaven: 167
Ik ken deze meter niet maar over het algemeen is zelfs de beste kwaliteit rvs niet bestand tegen constant ondergedompeld zijn in zoutwater. Naar verloop van tijd gaan de meeste toch echt roesten.

@lbakker oke maandelijks de sensor volledig schoon maken zou miss een oplossing kunnen bieden?

Wie kan mij helpen, nog een probleem vastgesteld. Ik heb dus de jecod dcp8000 staan en ik heb nu al 2x in 1 week tijd gehad dat hij zomaar plots uitvalt en daarna direct weer inschakelde. Met gevolg dat mijn sump even stijgt. Mijn alarm van water te hoog afgaat en mijn deltec afschuimer overstroomt door de overloop en nietmeer zelf in gang schiet. Ik moet dan zelf weer aan de knop draaien om te regelen voor hij weer gaat schuimen... iemand die weet wat het probleem zou kunnen zijn? Want ik heb geen flauw idee.

Hetgeen ik lees over die pomp is dat er een automatische uitschakeling in zit als er geen water meer is.
Mogelijk draait ze heel kort droog, en valt dan stil.
Als je dat kan uitsluiten is het de sensor die "denkt" dat ze droog draait, en dan de pomp uit doet vallen.

@Tommie1 bedankt voor je reactie maar dat is bijna onmogelijk waterstand is constant dezelfde ato systeem houd het wateroppervlakte perfect op peil xs geen idee dat het kan zijn

@Tommie1 bedankt voor je reactie maar dat is bijna onmogelijk waterstand is constant dezelfde ato systeem houd het wateroppervlakte perfect op peil xs geen idee dat het kan zijn

Dan is die sensor waarschijnlijk defect.
Zout is agressief, en niks is eeuwig.
Als de pomp nog nieuw is, dan is een garantiegevalletje.

Wie kan mij helpen, nog een probleem vastgesteld. Ik heb dus de jecod dcp8000 staan en ik heb nu al 2x in 1 week tijd gehad dat hij zomaar plots uitvalt en daarna direct weer inschakelde. Met gevolg dat mijn sump even stijgt. Mijn alarm van water te hoog afgaat en mijn deltec afschuimer overstroomt door de overloop en nietmeer zelf in gang schiet. Ik moet dan zelf weer aan de knop draaien om te regelen voor hij weer gaat schuimen... iemand die weet wat het probleem zou kunnen zijn? Want ik heb geen flauw idee.

Andere pomp halen .

@erwin2 en @Tommie1 ja hij amper 6 dagen in gebruik en nagelnieuw. Dus heel bizar. Zou kunnen omdat hij op 99% draait en maar een buis heeft van 25 mm dat hij drm om de zoveel dagen eens “blokkeert” of uitvalt?

Ik zou er ook inderdaad snel mee teruggaan want daar dient de garantie weer voor.

Oké bedankt ik hou in de gaten als nog eens voordoet is de boel eruit en terug brengen.

Nog een vraagje voor de kenners 😱

Is synchroon/asynchroon a must have voor koraal en vis of 2 apart werken pompen ook goed? (Heb nu 1 tunze 6095) als ik nog 1 koop kan ik ze apart regelen maar niet samen. Dan heb ik nog een extra controller nodig xs

Ik heb op de Reefer 170 eerst met 1 gewerkt maar heb op aanraden er een tweede bij gezet en dan aan beide zijruiten 1 en dan gaat de stroming tegen elkaar in. Bij zoet wil je dat juist niet maar voor zeewater is dat geen probleem (volgens mij). De mijne zijn simpel en niet met een controller regelbaar.

Ja idd de twijfel is voor 2 nieuwe en aparte controller dus wave zijn los van elkaar. 1 nieuwe, 1 oudere en controller erbij waardoor ik ze alle 2 kan samen besturen

De bak doet het goed. Vandaag de eerste keer waterwaardes gemeten! En alles lijkt in orde. Heb wel nog niets van algen of dergelijke gespot.
Wavemakers zijn ook geïnstalleerd nog 1 grote taak en dat is de Al hydra 26 boven de bak plaatsen.
Waterwaardes;
Amonia: 0 ppm
Nitraat: 0 ppm
Phosphate: 0,08
Calcium: 440 ppm
Kh: 8 dkh
Magnesium: 1260 ppm
Zout; 1024

Het lijkt me goed maar ik vermoed dat de algen en nitraat piek nog zullen komen?

Bijlagen

• 0164E7D4-BD10-43BF-A9C6-2A2632B1FF23.jpeg
    0164E7D4-BD10-43BF-A9C6-2A2632B1FF23.jpeg
    25.1 KB · Weergaven: 189
  • 06AB95EC-7493-4E30-B520-435294CF2240.jpeg
    06AB95EC-7493-4E30-B520-435294CF2240.jpeg
    36.9 KB · Weergaven: 169
Hoe ga je die led plaatsen want je hebt een hoek en geen rechte achterwand om de beugel op te monteren.

Hoe lang zit het water er nu in, 1 week toch?
Ik vind het merkwaardig dat er al 0.08 po4 gemeten is als er alleen water en dood steen in zit. Een po4 van 0.08 is natuurlijk wel een prima waarde alleen zou ik verwachten dat deze nu nog onmeetbaar laag zou zijn.

De waardes die je nu meet zijn niet echt interessant , als je straks de belasting gaat opvoeren met levende have dan wel .
Ik ben wel benieuwd hoe je het steen gaat opstarten . Der is 0.0 leven aanwezig .

De waardes die je nu meet zijn niet echt interessant , als je straks de belasting gaat opvoeren met levende have dan wel .
Ik ben wel benieuwd hoe je het steen gaat opstarten . Der is 0.0 leven aanwezig .

Klopt natuurlijk dat de waardes nu niets zeggen. De laatste keer heb ik mijn bak 2 maanden niet aangeraakt, alleen verdampingswater bijvullen. Toen waren meteen bij de eerste keer meten de no3/po4 waarden prima, alleen kh, ca en mg op pijl brengen en meteen het eerste leven erin.

@jessicapilon ik ga proberen een aluminium profiel te boren haaks op de muur. En deze recht boven de bak uit laten komen. Aluminium frame boven de bak waar de 3 lampen in dezelfde hoek zullen hangen. Dat zal nog een grote klus worden maar komt wel goed! Het moet 😉 laatste stap ook die verlichting

@lbakker en @erwin2 ja klopt zit 1 week in. Enkel RRR en 100% echt zeewater. Miss daarom dat er al po4 inzit?

Wat stellen jullie voor dat ik doe? Ik vermoed dat ik zeker nog 2 weken moet wachten voor de opkuisploeg. Ik denk dat de algen ook wel zullen komen na een tijd

Ps; ik voeg ook biotamarine toe in zo’n bacterie maker. Schepjes in water 24 uur laten draaien en dan echte verse bacterien in het aquarium

Ps; ik voeg ook biotamarine toe in zo’n bacterie maker. Schepjes in water 24 uur laten draaien en dan echte verse bacterien in het aquarium

Daar bereik je volgens mij niks mee , die verhongeren toch gewoon als er geen belasting is .

@erwin2 ja dat is ook een feit. Wat stel je voor? Ik moet de bak nog enkele weken laten draaien denk ik? Of gooi ik er al eens wat voer in? Mij eiwitafschuimer maakt nog altijd veel kleine belletjes. Hij staat wel te schuimen op stand 7 van 8

Ik gebruik op aanrden van Jan hier de Natural Rebiotic eens in de 2 weken van Fauna Marine. Daarnaast om de week de bacterien Special Blend (Microbe blend). Die laatste stinkt als een giertank.

@erwin2 ja dat is ook een feit. Wat stel je voor? Ik moet de bak nog enkele weken laten draaien denk ik? Of gooi ik er al eens wat voer in? Mij eiwitafschuimer maakt nog altijd veel kleine belletjes. Hij staat wel te schuimen op stand 7 van 8

Weet ik zo direct niet , die manier van opstarten heb ik nooit gehad . Was altijd met levend steen .
Misschien dat je vers echt NZW wel flink helpt hierin , als het niet teveel is gefilterd door de aquariumzaak kan het goed zijn dat er toch voldoende aanwezig is om rustig op te starten .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan