Voorfilter Oase trekt vacuüm


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi allemaal,

De titel klinkt misschien een beetje raar.

Wat is er aan de hand:

Ik heb sinds een week of 4 een aquarium met een Oase Biomaster thermo 350.
Sinds een week loopt de uitstroom snel terug.
Als ik het voorfilter eruit haal is die niet heel vies.
De sponsen in het voorfilter lijken wel een beetje vacuüm getrokken. Door ze te spoelen komen ze weer in model maar dan gebeurt hetzelfde weer.

Wat zou er mis kunnen zijn. Ik zit er nu aan te denken om de sponsen in de voorfilter eruit te laten. Zijn er mensen die ook ervaring met dit fenomeen hebben met de Oase filter. Of heb ik iets niet goed gedaan.

Ik hoor het graag.

gr Peter
 
gebruik je de orginele aanzuigset zoja heb je die draaischroef wel helemaal openstaan voor de doorstroming , ikzelf heb de 600 maar herken het probleem niet en gebruik nogwel de extra fijne voorfilterspons
 
Ik heb alles openstaan. Wel een Eheim aanzuigkorf maar dat zal de reden niet zijn. het aanzuigen gaat via de bodem. Uiteraard steekt de aanzuiging boven het grint uit.
Nu stroomt het weer goed maar wordt best snel minder.
Met de draaischroef bedoel je de blauwe schroef neem ik aan?
 
ja die blauwe schroef , heb je het al zonder de eheim voorfilter geprobeert
 
Heb zelf de incpiria en 2 oase biomasters 1 met Eheim korf in de bodem de ander met oase korf maar bij mij loopt de uitstroom niet terug. Heb wel 2 soorten sponsen in de voorfilter, medium en de standaard fijne, 2 bakken heb ik met biologische filter medium gevuld. Heb je de rest van de sponsen al gecontroleerd ? Heb je de dop van het voorfilter al een keer losgemaakt en schoon gemaakt?
 
Hoi Aquarelle,

Ik heb het filter nog niet schoongemaakt. Hij draait een maand. Wat bedoel je met dop van het voorfilter. Ik heb hem overigens wel uit elkaar gehaald en gespoeld.

Groetjes en bedankt voor het meedenken voor zover
 
Inderdaad het filmpje van ropje. Ik maak wekelijks de voorfilters schoon en 1x in de 3 maanden de overige sponsen en media. De biohome maak ik niet schoon aangezien dat voor de bacteriën is.
 
Probeer eens de in en uitlaat stukken Schermafdruk op 2020-06-05 22-52-38.png te vervangen voor iets beters deze willen nog al eens problemen geven zeker de inlaat kant.
Of anders de slang van de inlaat even zonder bovenstaande gebruiken wel met korf natuurlijk.
Best mogelijk je probleem dan is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
als ze echt vacuum getrokken worden dan moet dat bijna zeker door het eheim voorfilter komen denk ik, trek die er is af zou ik zeggen
 
Ik heb gisteren het filter leeggehaald.

Het filter zelf was niet heel vies. ik heb wel gespoeld.

De watten in het voorfilter waren echt heel vies. Ik heb ze in een emmer water gespoeld waarbij ik echt zwarte koffie kreeg qua kleur. Het water heb ik meerdere keren gespoeld. Daarvoor spoelde ik de watten onder de kraan en kwam er minder vuil los. Tevens heb ik het voorfilter uit elkaar gehaald maar de onderdelen zelf waren niet heel vies.

Mijn invoer loopt door een gat in de bodem naar het filter. Het enige wat van Eheim op deze filter zit is een filterkorfje. Dat zal het probleem niet zijn, denk ik. Ik heb geen Eheim voorfilter.

Ik heb wel behoorlijk wat spiderwood in het aquarium. Zal dit zoveel vuil afgeven? De vissen zijn klein en niet vervuilend (Maculatus, Paro's en Pangio's). Het water is overigens glashelder en er is geen zweefvuil.

Nu maar eens kijken hoe het verder gaat. Ik vind overigens wekelijks verschonen van het voorfilter best vaak. Bij mijn oude Eheim filter liet ik het filter rustig een 4 maanden draaien en dan liep de uitloop nog steeds prima.

Groetjes en voor nu alvast bedankt voor het meedenken.

Peter
 
iedere week schoonmaken lijkt mij ook wat vaak , bij mij doe ik het eens in de 5 weken en dan gebruik ik ook nog de fijnere zwarte voo rfilter schuim
 

Terug
Bovenaan