Wat is er nieuw

Voorgrond plantje moeilijk vast te zetten in zandbodem.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Gisteren heb ik 2 potjes Hemianthus callitrichoides gekocht voor mijn aquaria. In de nano met zwarte kiezeltjes blijft alles mooi staan en heb ik deze ochtend kunnen constateren dat het plantje al wat gegroeid is. De nano is bezet met 6 corydoras panda die er af en toe eens in rondzwemmen maar voor de rest de plantjes met rust laten.
In mijn juwel vision met zandbodem (korrelgrootte 1mm) is het een ander paar mouwen. De plantjes komen los en drijven boven of blijven net boven de bodem hangen. Ik vermoed dat de sluiers er in woelen alhoewel ik het hun nog niet heb zien doen.
Heb de plantjes weer in de bodem geduwd maar je kan ze ook niet te diep duwen of ze zitten onder het zand...
Heeft iemand een tip voor me ?
Als ze morgen weer losgekomen zijn ga ik ze in de nano planten en zoek ik wel een andere bodembedekker voor de vision tank.

Ken dat.. ik leg er dan een steentje op, zodanig dat zo'n pluk blijft liggen, sommige werken met prikkertjes maar bij mij werkt dat nooit.

Als je vissen hebt die woelen dan is het lastig denk ik.
Het is ook niet een plantje die je makkelijk even verzwaard .
Ik weleens gezien dat iemand een soort korfje om een plantje heen had gezet zodat die eerst goed kon wortelen.
ben ook benieuwd naar tips om ze toch beter vast te kunnen zetten. Je hebt van die plantenklemmen die je in de bodem kan drukken. Misschien dat dit kan werken??
Ik maak die zelf voor tijdelijk gebruik vaak met dat groene "ijzerdraad" dat je in de tuin gebruikt.
Als de plant goed is geworteld dan haal ik dat stukje ijzer weer weg.

Ik heb zelf Glossostigma, die lijkt wel wat op jouw HC. Ik duw de plukken gewoon behoorlijk diep in het grind, dus ook wel wat blaadjes. Nooit problemen mee gehad.

Ceramieken rolletjes over de wortel schuiven, dan in de bodem.
Heb je tinsoldeer,kan je daar ook een ring van maken.
Is niet schadelijk. 0,005 mg/l
lood 5,000 mg/l

net thuisgekomen en ja hoor, meer dan de helft hing voor de filterinlaat en 2 grotere stekjes waren vast komen te zitten tussen een paar cabomba struiken.
Heb ze dan maar in de nanobak bijgepland.
Ik zoek wel iets anders voor de juwel dat ik beter kan vasthechten in een zandgrond, ik zit de denken aan Micranthemum sp. Dat is naar het schijnt een makkelijk te onderhouden plantje en is een prima bodembedekker. Of het ook een prima bodemhechter is na inplanting zal af te wachten zijn 🙂

Ik heb zelf in de bakken dus de Saggitaria Sabulata als bodembedekker. Die blijven vrij laag en je hebt zo een mooi dicht veldje hiervan.
En het is een makkelijke plant ook nogeens.

Of Pogostemon helferi ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan