Voorstellen én een plan met uitdaging


RonH

New member
Lid geworden
12 december 2019
Berichten
2
Na al een tijdje te hebben rond gekeken op dit forum stel ik me graag even voor voordat ik met vragen aan kom zetten 😉

Ik ben Ron en vanaf kind af aan veel met water en vissen bezig. Diverse (gezelschap)aquaria gehad maar nu toe aan een een groter en spannender plan.

Ik ben van plan om zelf een kastenwand te maken met een ingebouwd aquarium. Het aquarium zal 210x50 groot worden. Over de hoogte twijfel ik nog, 60 of 70 hoog. Er zal een 1 meter bioloog op komen te draaien en deze zal boven het aquarium komen te staan zodat de ruimte onder het aquarium volledig benut kan worden voor de nodige opslagruimte (speelgoed van mijn 3 kinderen) :giggle:

In het aquarium wil ik discussen en andere (dwerg)cichliden houden, in een zo'n natuurlijk mogelijke biotoop. Dus veel hout, bladeren en een paar plantjes. Ik wil nakweek discussen maar wel in de natuurlijke kleuren. Zit daarom te denken aan de stendker Alenquer, de Piwowarski curilenquer vind ik ook erg mooi.

Voordat ik aan het hele project begin (waarschijnlijk in het najaar) wil ik eerst informatie opdoen en hoop ik veel van jullie ervaringen en kennis te leren (y)
 
Voor discus zou ik 70 cm hoog aanhouden met waterstand 65cm.
Ik zou geen Stendker nemen.
Op YouTube heb ik diverse filmpjes staan die misschien handig zijn om te kijken voordat je een bioloog etc gaat bouwen.
Zoek op Raoul Joemman op YouTube.

Spannend. Ik ga het volgen.
 
Hoeveel ruimte komt er tussen het aquarium en het bioloog? Je moet wel handig in het aquarium kunnen komen en ook de ruimte hebben voor eventuele grote stukken hout.
 
Hoe ga je ervoor zorgen dat de vissen niet in de opvoerpomp worden gezogen?
Komt er een pomp kamer in het aquarium?
Of ga je met een aanzuig pomp vanuit het bioloog werken?
 
Enige optie is volgens mij zo:

Wel tricky met de pomp in je bak.
 

Bijlagen

  • B66AABAE-7565-420B-B575-7ACDD8595F45.png
    B66AABAE-7565-420B-B575-7ACDD8595F45.png
    361.4 KB · Weergaven: 67
Voor discus zou ik 70 cm hoog aanhouden met waterstand 65cm.
Ik zou geen Stendker nemen.
Op YouTube heb ik diverse filmpjes staan die misschien handig zijn om te kijken voordat je een bioloog etc gaat bouwen.
Zoek op Raoul Joemman op YouTube.

Spannend. Ik ga het volgen.
Hoi Raoul, dank voor je reacties.
Ik ga jouw topic en filmjes doornemen. Het is de richting waar ik zeker naartoe wil met mijn aquarium.
 
Hoi Nicolientje en Mischa,

Daar heb ik ook over nagedacht en ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik zit te denken om met een opvoerpomp te werken buiten het aquarium, de aanzuig komt met een soort van voorfilter in het aquarium te hangen en pompt het water 1 meter hoger de bioloog in.

Ik heb hoge plafonds dus boven het aquarium ruimte genoeg om mijn techniek weg te gaan werken. Alleen de vraag hoe ga ik dat het beste doen 🤔
 
Hoi Nicolientje en Mischa,

Daar heb ik ook over nagedacht en ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik zit te denken om met een opvoerpomp te werken buiten het aquarium, de aanzuig komt met een soort van voorfilter in het aquarium te hangen en pompt het water 1 meter hoger de bioloog in.

Ik heb hoge plafonds dus boven het aquarium ruimte genoeg om mijn techniek weg te gaan werken. Alleen de vraag hoe ga ik dat het beste doen 🤔
Hoi Ron,

Als je hulp nodig hebt met meedenken dan ben je hier op het forum op het juiste adres:)
 
Bioloog glas plus water weegt als snel richting de 250 kg bij 100x40x40 en dat moet boven het aquarium dus je constructie moet daar al redelijk sterk zijn.
Ik ben echt benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.
Ik denk dat je daar wel een stalen balk onder moet zetten. Steunpoot gaat niet zomaar omdat je die niet voor het aquarium langs wil laten gaan. Je zal die 210 moeten kunnen overbruggen.
 
Bioloog glas plus water weegt als snel richting de 250 kg bij 100x40x40 en dat moet boven het aquarium dus je constructie moet daar al redelijk sterk zijn.
Ik ben echt benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.
Ik denk dat je daar wel een stalen balk onder moet zetten. Steunpoot gaat niet zomaar omdat je die niet voor het aquarium langs wil laten gaan. Je zal die 210 moeten kunnen overbruggen.
Ik heb het geluk dat het geheel tussen 2 muren komt te staan. Dus kan over de breedte een balk (hout of staal) plaatsen. Bij de bioloog komt er nog een verbinding van die balk naar het plafond voor extra stevigheid.
Daarnaast komt tegen de muur een extra railing en wil ik voor de zekerheid nog een paar stevige stalen beugels monteren waar de bioloog op rust.

Raoul, hoe bevalt de combinatie van K1 en siporax/biohome filtermateriaal?
Jij hebt de K1 in het tweede vak, ik zie ook vaak dat de K1 achter de siporax/ biohome wordt geplaatst. Zit daar een verschil in?
 
Ik werd helemaal ongelukkig van die troep.
Voor mij werkt het gewoon niet.

Maar laten we svp niet die beerput opnieuw open trekken want er is al teveel over geschreven, iig niet in dit draadje.
 
Ik werd helemaal ongelukkig van die troep.
Voor mij werkt het gewoon niet.

Maar laten we svp niet die beerput opnieuw open trekken want er is al teveel over geschreven, iig niet in dit draadje.
😬
Je raad het mij in ieder geval niet aan?

Wat heb je er voor in de plaats gedaan?
 
Welkom Ron en succes met je project, benieuwd naar de foto's als je eenmaal zo ver bent!
 
Welkom Ron en succes met je project, benieuwd naar de foto's als je eenmaal zo ver bent!
Dank je!
Het project zal in het najaar van start gaan, dan gaan we verbouwen. Tegen die tijd zal ik zeker mijn foto's met jullie gaan delen.

Toch wel spannend zo'n project

Ik wil mijn aquarium voorzien van een bioloog, 2x verwarming met controller, warm- en koudwater heb ik in de buurt, evenals een afvoer. Dus zowel het aquarium als bioloog sluit ik aan op het riool.

Het liefst wil ik werken met een continue waterverversing (het gemak). Alleen weet ik niet of het beter is om elke week een hoeveelheid water te verversen.
Volgens mij heb ik bij het laatste juist meer kans op schommelingen van waterwaarden.

Hebben jullie een voorkeur?
 
Als je wekelijks een grote waterwissel doet is de kans idd groter voor schommelingen, dat hoeft overigens geen probleem te zijn afhankelijk van je visbestand.

Maar wat ik zo lees is dat je de kans hebt om een goed continue verversings systeem te gaan maken. Dat geeft heel veel gemak. Ikzelf heb hier geen ervaring mee, maar er zijn anderen hier op het forum die je heel goed kunnen vertellen wat er allemaal voor nodig is.

Ben benieuwd verder voor later dit jaar 😉,

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan