Wat is er nieuw

Voorstellen en een paar vragen

PacoTaco

New member
Lid geworden
23 augustus 2022
Leeftijd
27
Hallo iedereen,

Mijn naam is Chayenne en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een aquarium van 60L gekocht die ik binnenkort wil gaan indraaien. Nu zat ik mij eerst te oriënteren op internet over alle belangrijke zaken die ik moet weten voor het onderhoud en opstarten van een aquarium. Ik merk alleen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Op iedere website/forum/youtube filmpje staat wat anders.

Wellicht zouden jullie mij een beetje verder kunnen helpen met mijn vragen:
- ik heb een superfish 100 filter bij mijn aquarium gekocht. Nu lees ik overal dat je niet alle onderdelen tegelijk moet schoonmaken. Er zit echter maar één sponsje in het filter, dus ik vraag mij even af wat er dan precies bedoelt wordt. Moet ik de buitenkant van het filter dan niet tegelijk schoonmaken bijvoorbeeld?
- ik lees dat je het filter in aquariumwater moet schoonmaken. Nu heb ik ook meerdere filmpjes gezien van vissenliefhebbers en professionals die aangeeft dat je het filter gewoon in kraanwater kan wassen, omdat er in NL geen chloor in het water zit… als je dan met koud water wast zou er niks aan de hand zijn. Ik vraag mij af of dit echt zo is?
- ik heb van meerdere winkels te horen gekregen dat ik mijn aquarium 2 weken moet indraaien.. ook op internet lees ik hier diverse meningen over. Ik vraag mij af of dit nou 2 weken of 4 weken is
- ik wil graag tropische vissen in mijn aquarium. Ik lees dat hier elke week ongv 10% van het water voor ververst moet worden. Moet dit ook tijdens het indraaien? En klopt het dat dit 1 x per week moet?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje verder helpen. Alvast heel erg bedankt!

HoiHoi Chayenne.
Welkom.

Begin maar met 4 weken indraaien, planten. En geen water verversen. De bacteriën moeten zich nog ontwikkelen.

En natuurlijk welkom op het gezellige en leerzame AF.

Filtermateriaal alleen uitspoelen bij minder stroming en geen vervanging van filtermateriaal zoals de sponzen. Persoonlijk zou ik een ander filter kiezen.

En voordat je vissen koopt eerst water testen met bij voorkeur druppeltesten en eerst door de LFS (visboer, winkel) lopen en de gezondheid van de vissen controleren voordat je iets koopt.

Wanneer je te kort indraait loop je risico wat betreft een ammonium en nitriet piek. Nitriet moet 0 zijn is giftig voor vissen.

https://aquaforum.nl/threads/tabel-met-alle-gegevens.4500/

Laatst bewerkt:
Welkom!

Goed dat je je zo oriënteert… daar voorkom je hoop ellende mee.

- ik ken de superfish filters zelf niet. Maar als er één filterspons in zit die af en toe schoonmaken in een emmertje met aquarium water.
- 4 weken indraaien is t beste. Idd de bacteriën lekker laten groeien…
- ik zou die weken niet verversen
- zodra er vis in zit wekelijks verversen… hoeveel is beetje afhankelijk van hoe snel het vervuilt. 25 % is wel minimale denk ik.

Hoi Cheyenne,

Welkom op het forum!
Goed dat je jezelf eerst inleest, en informatie verzameld. Net als elders op het internet en bij winkels zal je merken dat niet alles even zwart/wit is. Wat voor de één werkt hoeft niet per se voor de ander te werken.
Hieronder antwoorden op je vragen, ook al kan het best zijn dat anderen weer net iets andere antwoorden zullen geven.

Wellicht zouden jullie mij een beetje verder kunnen helpen met mijn vragen:
- ik heb een superfish 100 filter bij mijn aquarium gekocht. Nu lees ik overal dat je niet alle onderdelen tegelijk moet schoonmaken. Er zit echter maar één sponsje in het filter, dus ik vraag mij even af wat er dan precies bedoelt wordt. Moet ik de buitenkant van het filter dan niet tegelijk schoonmaken bijvoorbeeld?

Wanneer mensen het hebben over “niet alles tegelijkertijd schoonmaken” dat hebben ze het over het filtermedia. Dat is dus inderdaad het sponsje in je filtertje. Aangezien jij maar één spons hebt in het filter zal je het wel in één keer schoon moeten maken. Nu hoeft dat niet zo vaak, op de website van de fabrikant raden ze aan eens per maand lees ik. Zelf heb ik dit pompje ook gehad en spoelde ik hem uit als hij zachter ging stromen. Waar ik mij de eerste keer in vergiste is dat er een gat in het sponsje zit, daarin zit actieve kool (brokjes). Let dus op dat je dat er niet allemaal uit strooit als je het sponsje uit spoelt, dat had ik namelijk de eerste keer 🙂

Naast bacteriën in je filter, zitten er ook bacteriën on je bodem, op je planten en op andere dingen in je aquarium zoals hout. Het is gemakkelijker als je een filter hebt met twee losse sponsjes maar ook met 1 sponsje zou je het prima moeten kunnen redden met zo nu en dan uitspoelen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor vissen je neemt en hoe snel het vervuild.

- ik lees dat je het filter in aquariumwater moet schoonmaken. Nu heb ik ook meerdere filmpjes gezien van vissenliefhebbers en professionals die aangeeft dat je het filter gewoon in kraanwater kan wassen, omdat er in NL geen chloor in het water zit… als je dan met koud water wast zou er niks aan de hand zijn. Ik vraag mij af of dit echt zo is?

Bijna overal in Nederland (of misschien zelfs overal) wordt het water niet meer gezuiverd met chloor. Als je zeker wil weten dat er geen chloor in het water zit kan je het testen met een testkit of teststrips. Toch schijnt het voor de bacteriecultuur in het sponsje wel beter te zijn om het in aquariumwater uit te spoelen. Dat water heeft al dezelfde temperatuur en dezelfde samenstelling.

- ik heb van meerdere winkels te horen gekregen dat ik mijn aquarium 2 weken moet indraaien.. ook op internet lees ik hier diverse meningen over. Ik vraag mij af of dit nou 2 weken of 4 weken is

Dit heeft te maken met de stikstofkringloop in je aquarium. Bij sommige aquaria kan het best dat het water na 2 weken al goed is, dat hangt er ook vanaf of je bijvoorbeeld spullen uit een aquarium gebruikt dat al langer stabiel is. Als beginneling zou ik zeker die 4 weken aan houden. Bij het overgrote merendeel van de aquaria weet je dan zeker dat je langszaamaan wat bewoners kan plaatsen. Je begint dan met de meest sterke vissen en eerst een paar. Als dat goed gaat kan je verder uitbreiden.

- ik wil graag tropische vissen in mijn aquarium. Ik lees dat hier elke week ongv 10% van het water voor ververst moet worden. Moet dit ook tijdens het indraaien? En klopt het dat dit 1 x per week moet?

Hier ga je denk ik geen eenduidig antwoord op vinden. Er zijn mensen die nooit water verversen (kijk maar eens naar de Walstad methode). En er zijn mensen die elke week meer dan de helft verversen. Het ligt er ook aan wat voor filter je hebt, of en hoeveel planten je hebt, hoeveel vissen je hebt en hoeveel die poepen, hoeveel je voert etc. etc.
Ik ververs zelf elke week ongeveer 50%, ik merk namelijk dat mijn vissen dat helemaal geweldig vinden. Maar ik heb dan ook eigenlijk iets te veel vissen in het aquarium zwemmen. Met verversen is het vooral belangrijk dat je er regelmaat in krijgt.

Tijdens de opstart begin ik zelf meestal met wekelijks zo’n 20% verversen maar anderen doen dat weer niet.

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik kan hier zeker wat mee en voel mij ook wat zekerder nu. Ik ga het aquarium ook gewoon 4 weken laten indraaien, zoals jullie aanbevelen 🙂

@Friesian Bedankt voor jouw toelichting over het filter. Welk filter zou je eventueel wel aanraden voor een 60L aquarium, aangezien je aangeeft dat je een ander filter zou kopen?

@Visvis2021 Jij ook bedankt voor de uitgebreide uitleg! Aangezien jij ook een Superfish 100 filter hebt gehad, mag ik vragen wat jouw ervaringen hiermee waren? Zou jij ook een ander filter aanraden of beviel deze goed voor een beginner?

Laatst bewerkt:
Indien mogelijk zou ik eerder kiezen voor een buitenfilter. Bijvoorbeeld een Eheim 2213 potfilter of een jbl buitenfilter. En zo weinig mogelijk middeltjes gebruiken. Watervoorbereider is ook niet nodig, wel plantenvoeding voor planten.

Ik zou je trouwens ook aanbevelen om een topic te maken om een visbestand samen te stellen.

Er zijn tal van *TG actief op het forum om met je mee te denken en advies te geven.

*TG = Toffe Gasten.

Laatst bewerkt:
@Visvis2021 Jij ook bedankt voor de uitgebreide uitleg! Aangezien jij ook een Superfish 100 filter hebt gehad, mag ik vragen wat jouw ervaringen hiermee waren? Zou jij ook een ander filter aanraden of beviel deze goed voor een beginner?
Ik tag even @jessicapilon die heeft net als ik ervaring met het Superfish binnenfilter en een buitenfilter.

Voor mij is het voordeel meer filtervolume, meer keuze in filtermateriaal en neemt geen plaats in in het aquarium.

Ik tag even @jessicapilon die heeft net als ik ervaring met het Superfish binnenfilter en een buitenfilter.
Klopt en op een 60cm met weinig bealsting zou het gaan maar ik zou zelf liever een wat groter filter of buitenfilter nemen. De 100 moet je een beetje uitspoelen als de uitstroom zichtbaar verminderd.
Tijdens het indraaien ververs ik ook niet maar iedereen heeft zo zn eigen manier.

Welkom natuurlijk op het AF.

@Friesian @jessicapilon

Bedankt voor de toelichting. Ik kan mijn filter nog terugbrengen, dus ik ga mij eens verdiepen in een groter filter/extern filter dan 🙂

Welkom Chayenne.

Ik denk ook dat je beter een extern filter kan nemen hier past mee media in waar bacties in gaan wonen zodat je minder gedoe zal hebben met ongewenste hoge waterwaarde.

Vergeet niet bij het indraaien te vervuilen/bacties te voeren anders schiet het nog niet op.

Welkom Chayenne.
Ik denk ook dat je beter een extern filter kan nemen hier past mee media in waar bacties in gaan wonen zodat je minder gedoe zal hebben met ongewenste hoge waterwaarde.

Vergeet niet bij het indraaien te vervuilen/bacties te voeren anders schiet het nog niet op.
Hallo Michelle,

Bedankt voor je reactie. Ik zat even op internet te oriënteren voor externe filters, maar zie eigenlijk dat deze meestal vanaf 100L worden aangeraden en vaak worden gebruikt in grote aquaria.

Ik wil waarschijnlijk wat garnalen en vissen gaan houden in mijn 60L, dus ik vraag mij af of een extern filter niet een beetje overkill zou zijn dan… Ik kom wel veel terecht op sponsfilters i.p.v. interne filters (zoals die van superfish). Wellicht dat een sponsfilter meer bij de garnalen en grootte van mijn aquarium zou passen?

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf voor dat formaat aquarium ook niet direct fan van een extern filter, ook al weet ik dat veel mensen hier dat wel zijn. Ik houd het liefste alles in het aquarium en heb liever niet daarbuiten een los filter staan met losse slangen. Kans blijft ook nog altijd (hoe klein ook) dat zo’n slang los gaat. Daarnaast vind ik ze duur in verhouding met een extern filter.

Ik heb zelf deze: https://www.hornbach.nl/shop/SERA-A...TjSlvHQttzLPw1HU60SVw2Ea1r6pG9XBoC0m8QAvD_BwE

Die kan je ook nog uitbreiden met extra filtermateriaal. Als je garnalen wil gaan houden zou je ook nog een Sponsfilter kunnen overwegen. Maar het filter dat je nu hebt, de superfish 100 heb ik zelf jaren gehad en vond ik prima werken.

Ik heb niet veel verstand van interne filters. Je moet ook geen hele grote externe hebben een jbl 400 is genoeg. Gaat erom dat je hierin mandjes heb waar je bacties in gaan wonen en je die makkelijk en niet vaak hoef schoon te maken. Een spons filter moet je zo nu en dan ook schoonspoelen en als je maar 1 sponsje heb gooi je veel bacties in het riool waardoor de kans groter is dat je niet genoeg bacties hou die je aquarium stabiel houden.

Ik ken alleen de aquael interne filters die zijn er ook wat groter waar je meer in kan doen maar is nogal een lelijk bakbeest in je aquarium.

Een paar visjes laat je niet verleiden tot wat leuke sluierstaartjes wat volgens veel LFS best wel kan 😉

Hallo Pacotaco, een welkom op dit leerzame en gezellige forum.
Al kunnen reacties wel eens tegenstrijdig zijn met wat je op andere internet pagina's leest.
Zoals bv over het verversen van je water tijdens de opstart, ik heb mijn aquarium in de eerste week een dagelijks hoeveelheid water vervangen, en dat in de tweede week langzaam af gebouw.
met de daarop volgende weken uit komend op 1 maal per week toen de vissen erin kwamen.
Maar goed, zo zal je meer mogelijkheden, leren kennen.

Je moet bij een 60cm ook goed kijken of er in de kap mogelijkheden zijn om de slangen en bochten weg te werken want dat lukt niet bij alle bakken.

Welkom!

En als je uitkomt bij een filter niet maar 1 spons, je kunt het altijd in twee knippen, dan kun je die helften om de beurt schoonmaken.

Welkom!
En als je uitkomt bij een filter niet maar 1 spons, je kunt het altijd in twee knippen, dan kun je die helften om de beurt schoonmaken.
Ah dat is een goede tip! Daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt 🙂

Welkom!

Moet je wel goed onthouden welke helft je de laatste keer hebt gedaan😉

Een extra tip, voorbeeld compleet buitenfilter
Welkom Chayenne.

Hallo Michelle,

Bedankt voor je reactie. Ik zat even op internet te oriënteren voor externe filters, maar zie eigenlijk dat deze meestal vanaf 100L worden aangeraden en vaak worden gebruikt in grote aquaria.

Ik wil waarschijnlijk wat garnalen en vissen gaan houden in mijn 60L, dus ik vraag mij af of een extern filter niet een beetje overkill zou zijn dan… Ik kom wel veel terecht op sponsfilters i.p.v. interne filters (zoals die van superfish). Wellicht dat een sponsfilter meer bij de garnalen en grootte van mijn aquarium zou passen?
Hoi Chayenne.
Ik lees dat je waarschijnlijk vissen en garnalen wilt. Hou er wel rekening mee dat een aantal soorten garnalen gegeten worden door vissen. Ik zou je dan ook aanraden om te informeren wat wel en niet raadzaam is als bewoner. 🙂

Het kan met deze combi goed gaan maar dan moet je zorgen voor veel verstopplekken en een makkelijk kwekende garnalensoort.

Een extra tip, voorbeeld compleet buitenfilter

Hoi Chayenne.
Ik lees dat je waarschijnlijk vissen en garnalen wilt. Hou er wel rekening mee dat een aantal soorten garnalen gegeten worden door vissen. Ik zou je dan ook aanraden om te informeren wat wel en niet raadzaam is als bewoner. 🙂
Ik ben inderdaad aan het oriënteren welke vissen eventueel bij garnalen kunnen! Ik weet alleen nog niet helemaal zeker of ik garnalen in mijn tank ga doen, maar ik zie zeker goede opties voor kleine, vriendelijke vissen 🙂 Ik vind zelf de neocaridina garnalen erg leuk, voornamelijk vanwege de felle kleuren, maar ik las dat je beter maar één soort (of kleur) in een aquarium kan houden 🙁

@NicoleE het aquarium dat ik heb gekocht heeft een bakje voor het filter, zodat er geen vissen/garnalen in gezogen kunnen worden!

@NicoleE het aquarium dat ik heb gekocht heeft een bakje voor het filter, zodat er geen vissen/garnalen in gezogen kunnen worden!
Daar heb ik blijkbaar overheen gelezen. Welk aquarium heb je gekocht?

Daar heb ik blijkbaar overheen gelezen. Welk aquarium heb je gekocht?
Ik heb een superfish home 60 aquarium gekocht voor o.a. de behuizing van het filter. Volgens de winkel was deze erg geschikt voor garnalen/kleine vissen

Ik heb een superfish home 60 aquarium gekocht voor o.a. de behuizing van het filter. Volgens de winkel was deze erg geschikt voor garnalen/kleine vissen
Hier was ik al bang voor. De garnalen vinden de binnenkant van het filterhuis maar al te fijn vertoeven. Kunnen er makkelijk in en uit. Maar omdat ze het filterhuis met gemak in kunnen komen ze dus ook op bij de SF 100.
Ik heb zelf de Home 80 gehad en heb het filterhuis eruit gesloopt omdat ik de distributie van het water niet goed kreeg. Daarmee ook gelijk een visuele stoorzender uit de bak en veel meer ruimte voor plant en vis/garnaal.

Edit: ik heb ook heel wat keren een Honinggourami uit het filterhuis moeten halen. Die sprongen er van de bovenkant in.

Hier was ik al bang voor. De garnalen vinden de binnenkant van het filterhuis maar al te fijn vertoeven. Kunnen er makkelijk in en uit. Maar omdat ze het filterhuis met gemak in kunnen komen ze dus ook op bij de SF 100.
Ik heb zelf de Home 80 gehad en heb het filterhuis eruit gesloopt omdat ik de distributie van het water niet goed kreeg. Daarmee ook gelijk een visuele stoorzender uit de bak en veel meer ruimte voor plant en vis/garnaal.

Edit: ik heb ook heel wat keren een Honinggourami uit het filterhuis moeten halen. Die sprongen er van de bovenkant in.
Oh dat meen je niet… ik heb mij juist laten aanpraten dat de garnalen en vissen hier absoluut niet bij kunnen. Zo zie je maar weer dat er in de winkel ook vaak verkeerde info wordt gegeven… ik vind het alleen zo zonde om de behuizing eruit te slopen, vond het eigenlijk juist handig dat het ingebouwd zat.

Maar goed, wellicht ruil ik het aquarium dan om voor een ander model zonder filterbehuizing, want hij staat nog nieuw in doos hier..

Zo zie je maar weer dat er in de winkel ook vaak verkeerde info wordt gegeven
Je bent de eerste niet die verkeerde voorlichting krijgt over aquariums en de bewoners. Er is van deze bakjes wel echt iets leuk te maken. Zelf vind ik ze mooier zonder filterhuis. Dit filterhuis is zo groot dat je het niet goed kunt camoufleren met planten. Nu weet ik het niet specifiek voor de Home 60, maar rond het filterhuis wilden de planten ook niet echt, ik denk doordat ze daar toch beduidend minder licht krijgen.

Goed dat je hem nog in de doos hebt, wellicht het overdenken waard.

Misschien is het een idee om een wat groter aquarium te kiezen. Bijv een 80 cm biedt weer meer mogelijkheden qua vissen selectie en een wat groter aquarium is wat gemakkelijker in balans te krijgen en houden. Een belangrijk punt om aan te denken is meer planten en minder soorten vis. Dat geeft een rustig beeld.

Misschien is het een idee om een wat groter aquarium te kiezen. Bijv een 80 cm biedt weer meer mogelijkheden qua vissen selectie en een wat groter aquarium is wat gemakkelijker in balans te krijgen en houden. Een belangrijk punt om aan te denken is meer planten en minder soorten vis. Dat geeft een rustig beeld.
Ik zit er inderdaad over na te denken om een maatje groter te gaan, dus naar een 80L aquarium. Een grote bak gaat waarschijnlijk niet lukken qua ruimte.

Qua vissen zou het zeker leuk zijn om meer mogelijkheden te hebben. Ik ga ook zeker op jouw advies in en een topic openen over het samenstellen van een vissenbestandje!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan