Voorstellen en een paar vragen


Om voor jezelf een beeld te hebben is het misschien ook een ideetje om eens te kijken of een combinatie kast en aquarium iets is. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Hornbach qua site.

 
Een aquarium zonder vissen is na 4 weken nog niet ingedraaid. Het zijn juist afvalstoffen van de vissen die de bacteriën voeden en zonder voedsel zal er weinig gebeuren.
Ideaal is om het aquarium in te richten en te beplanten en dan beetje bij beetje vissen toe te voegen. Dan komt er vanzelf een bacterie kolonie in je filter en bodem die steeds verder groeit.
Begin bijvoorbeeld met een paar garnalen en doe na een week of twee een paar visjes erbij, weer een week of twee wachten en zo verder.
 
Een aquarium zonder vissen is na 4 weken nog niet ingedraaid.
Onjuist wat mij betreft. Vissen zijn niet nodig om een aquarium in te draaien.
Sterker nog, zonder kan het prima en dan stel je de eerste bewoners niet onnodig bloot aan verhoogde NH3 en NO2 concentraties.

Het zijn juist afvalstoffen van de vissen die de bacteriën voeden en zonder voedsel zal er weinig gebeuren.

Inderdaad hebben de filterbacteriën voedsel nodig maar dat kan ook in orde komen door af en lichtjes wat visvoer te verkruimelen in de bak waar nog geen andere bewoners dan planten in zitten.

Ideaal is om het aquarium in te richten en te beplanten en dan beetje bij beetje vissen toe te voegen. Dan komt er vanzelf een bacterie kolonie in je filter en bodem die steeds verder groeit.
Het ligt er natuurlijk aan hoe je ideaal definieert, voor mij is het not done om dieren te gebruiken om een aquarium in te draaien maar ik respecteer jouw visie. Wellicht benader jij het vanuit een heel andere achtergrond.
 
Onjuist wat mij betreft. Vissen zijn niet nodig om een aquarium in te draaien.
Sterker nog, zonder kan het prima en dan stel je de eerste bewoners niet onnodig bloot aan verhoogde NH3 en NO2 concentraties.



Inderdaad hebben de filterbacteriën voedsel nodig maar dat kan ook in orde komen door af en lichtjes wat visvoer te verkruimelen in de bak waar nog geen andere bewoners dan planten in zitten.


Het ligt er natuurlijk aan hoe je ideaal definieert, voor mij is het not done om dieren te gebruiken om een aquarium in te draaien maar ik respecteer jouw visie. Wellicht benader jij het vanuit een heel andere achtergrond.
Het probleem met visvoer verkruimen is dat je nooit weet hoeveel je erin moet doen. Een goeie manier om het te doen is de salmiak methode zoals hier ergens een topic over is. Ik begrijp heel goed als je die methode toe gaat passen op een bak van 1000 liter met bioloog waar discussen in komen, ik ga het zelf ook zo doen, maar voor een bakje als dit lijkt het me ietwat overdreven.
Wanneer je voldoende ververst voorkom je verhoogde NH3 en NO2 concentraties terwijl de bacteriën zich ontwikkelen omdat die niet in het water maar op alle oppervlakken zitten.
Ik benader dit vanuit de achtergrond dat het hier gaat om een relatief eenvoudig aquarium met een simpel filter, het moet ook wel gewoon leuk blijven zonder een halve chemicus te moeten worden. Zelf heb ik 40 jaar geleden intensief de hobby beoefend, ook gekweekt met killivissen en maanvissen, met op een bepaald moment 21 bakken in mijn kamer. In die tijd was van indraaien helemaal geen sprake, zand, planten water en vissen erin en tweemaal per week 30% verversen. Ik zou niet weten waarom dat nu niet meer zou werken.
 
zou niet weten waarom dat nu niet meer zou werken.
Dit werkt zeker, heb ik ook niet bestreden, in tegendeel.

Zelf heb ik 40 jaar geleden intensief de hobby beoefend, ook gekweekt met killivissen en maanvissen, met op een bepaald moment 21 bakken in mijn kamer. In die tijd was van indraaien helemaal geen sprake, zand, planten water en vissen erin en tweemaal per week 30% verversen
Kijk, schrijf dat dan ook in je vorige bericht want juist dit is erg belangrijk om ongewenste neveneffecten voor vis whatever te voorkomen. Als een beginner letterlijk doet wat jij in je vorige post beschrijft kan het voor de bewoners akelig mis gaan.
Ik deed het overigens vroeger ook zo, aquarium, bodem, water, planten, plop and drop, waterwissels.

De tijden veranderen, iets met andere inzichten, waarbij de nieuwe niet perse beter hoeven te zijn dan de oude.
Wanneer je voldoende ververst voorkom je verhoogde NH3 en NO2 concentraties terwijl de bacteriën zich ontwikkelen omdat die niet in het water maar op alle oppervlakken zitten.
Inderdaad, maar zie boven.

Maar mijn post begon ermee dat ik de bewering dat 4 weken na het indraaien zonder vis, het aquarium niet is ingedraaid, onjuist vind. Meen je dat nu werkelijk? Je spreekt jezelf tegen door te schrijven dat met voer verkruimelen je nooit weet hoeveel je erin moet doen. IMHO.
 
Kijk, schrijf dat dan ook in je vorige bericht want juist dit is erg belangrijk om ongewenste neveneffecten voor vis whatever te voorkomen. Als een beginner letterlijk doet wat jij in je vorige post beschrijft kan het voor de bewoners akelig mis gaan.
Ik deed het overigens vroeger ook zo, aquarium, bodem, water, planten, plop and drop, waterwissels.

De tijden veranderen, iets met andere inzichten, waarbij de nieuwe niet perse beter hoeven te zijn dan de oude.

Maar mijn post begon ermee dat ik de bewering dat 4 weken na het indraaien zonder vis, het aquarium niet is ingedraaid, onjuist vind. Meen je dat nu werkelijk? Je spreekt jezelf tegen door te schrijven dat met voer verkruimelen je nooit weet hoeveel je erin moet doen. IMHO.
Volgens mij wordt er in geen enkele eerdere reactie gesproken over voer verkruimelen, een bak vullen met zand, plantjes en water en die vervolgens 4 weken laten staan zonder water te verversen, daarvan beweer ik dat die dan nog niet is ingedraaid.
Kiep er direct 10 garnaaltjes in, na twee weken een stuk of 5 kleine visjes, twee weken later nog eens tot je hebt wat je erin wilt hebben, twee maal per week 30-50% water verversen, dan heb je na een maand of 2 een prima draaiend aquarium zonder een medicijnkast vol dure testvloeistoffen.
En inderdaad, tijden en inzichten veranderen dat is ook de reden dat mijn advies nu is om de bewoners in etappes toe te voegen. Zelf ben ik ook wel een voorstander van de wetenschappelijke benadering, 'meten is weten' maar je kunt het ook overdrijven en dat is wat hier naar mijn mening gebeurd.
 
💡: Misschien moeten we t hier on topic houden. De uitgebreide discussie over hoe een aquarium indraaien moet mijn naar mijn idee niet in zo een topic gevoerd worden.
 
💡: Misschien moeten we t hier on topic houden. De uitgebreide discussie over hoe een aquarium indraaien moet mijn naar mijn idee niet in zo een topic gevoerd worden.
Daar heb je enerzijds gelijk in, maar het leek me hier toch op zijn plaats omdat in mijn ogen een te ongenuanceerde / gemakkelijke voorstelling van zaken werd gegeven, waardoor het indraaien mogelijk een verkeerde afloop kent als deze letterlijk genomen zou worden.

Back on topic.
 
Om voor jezelf een beeld te hebben is het misschien ook een ideetje om eens te kijken of een combinatie kast en aquarium iets is. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Hornbach qua site.

Marktplaats staat vol met mooie aquariums en kasten voor een prikkie. Veel mensen onderschatten een aquarium en haken dan snel af.
 
En wat betreft indraaien van een bak zijn er 100 wegen naar Rome. De een zweert bij fishles de ander bij fish in cycle.

Denk dat beide mogelijk zijn en hun voor en nadelen hebben. Enige wat vast staat is dat je Kunt meten, en als je vis in etappes toe voegt en wekelijks je waardes in de gaten houd en ververst moet het allemaal geen probleem zijn.

Als je een bak in draait met planten zul je ook zonder voer een cycle krijgen vanwegen het afsterven van delen van planten.

Denk dat het allemaal draait om balans, de hoeveel vis, voer of plant tijdens cycle maakt imo niet veel uit aangezien de bacterie cultuur zich zal aanpassen aan de hoeveel bioload die afgebroken moet worden.
Is er weinig zul je weinig bacteriën krijgen, is er veel zal de bacterie kolonie groeien totdat ze voldoende aanwezig zijn om af te breken wat er af te breken valt.

Enige wat ik wel altijd doe is rustig aan met vis toe voegen, dus om de 1 of 2 weken iets toevoegen. Niet na week 4 je totale bestand toevoegen.
 

Terug
Bovenaan