Voorstellen en een vraag...


M

mr_brakke

Guest
Goedenavond,

Mijn naam is Jeroen.
Als kind hadden we thuis guppies en daarna een subtropisch aquarium van ongeveer 100 liter.
Ik leerde de lateinse namen van dd vissen uit mijn hoofd en weet er nog steeds een paar...
waaronder de langste : hyphessobriconherbertaxelrodi :)

Nu wil mijn dochter van 12 graag ... guppies.
Ze wil het al een tijdje dus ben ik me aan het oriënteren.

Koud water wordt afgeraden dus ik vrees toch aan de pomp, thermostaat en filter vast te zitten...
Iets van 15 liter of ietsje meer wellicht.

Mijn ervaring met forums is bijzonder goed en ik ga hier eens goed rondneuzen en me verder oriënteren.
Een goede start is immers het halve werk.

Me even netjes voorstellen is dan wel het minste.
Alvast dank voor de input, en het me toelaten op dit forum.

Jeroen
 
Hallo jeroen!! Welkom :D

En wat was nou precies de vraag?

Daarbij hoop ik dat je niet bedoeld te beginnen aan een 15 liter aquarium dat is namelijk veel te klein voor welke vis dan ook!

Begrijp me niet verkeerd!! Ik wil je niet demotiveren in je plannen. Het is goed bedoeld.
 
Dank voor het welkom Rednas !
De vraag is inderdaad: hulp bij de juiste keuze.
25 liter dan ?
De investering wil ik beperkt houden maar wel een goede start maken.
Hij komt op haar kamer en de bedoeling is dat ze zelf - met zo min mogelijk hulp - het “onderhoud” kan doen.
Zie op internet complete systemen zoals Leddy enzo.
Is dat wat ?
 
Dank voor het welkom Rednas !
De vraag is inderdaad: hulp bij de juiste keuze.
25 liter dan ?
De investering wil ik beperkt houden maar wel een goede start maken.
Hij komt op haar kamer en de bedoeling is dat ze zelf - met zo min mogelijk hulp - het “onderhoud” kan doen.
Zie op internet complete systemen zoals Leddy enzo.
Is dat wat ?

Om eerlijk te zijn is 25 liter nog steeds ongeschikt voor veel vissen. Een betta splendend zou misschien kunnen maar vergis je niet na een bodempje en wat hout of steen blijft er steeds minder over. Daar komt nog eens bij dat kleine bakjes moeilijker zijn dan grotere bakken. Weinig water vervuild heeel snel waardoor de waardes te slecht worden wat resulteerd in veel problemen als algen en zieke/dode vissen.

Op marktplaats is genoeg leuks te vinden tussen de 50 en 100 euro. En ik zou adviseren om voor minimaal 50 liter te gaan.(meer is natuurlijk altijd beter) Vissen voor 50 liter beperkt zich nog altijd maar er zijn dan wel wat mogelijkheden.
Google eens naar betta splendens dit zijn prachtige vissen die je goed alleen kan houden en met een heel sterk karakter, wat het alleen maar leuker maakt. En tevens een vis die volgens mij in vrijwel als enige in mini aquariums gehouden kunnen worden. (30/40 liter)

Anders zou je kunnen uitwijken naar garnalen die kunnen wel kleiner gehouden worden maar zijn minder tolerant voor foutjes en slechte water kwaliteit. Maar daarentegen wel in alle kleuren van de regenboog te krijgen en leuk om naar te kijken.

Edit: als andere leden mij willen verbeteren of aanvullen.. graag!! Ik heb namelijk ook niet alle wijsheid in pacht.

Verder heb ik 1 tip. Probeer hier wat te overleggen. Veel winkels zullen jou in al je keuzes steunen ongeacht of dit goed is voor de vissen.
 
Welkom Jeroen.

Als je vissen wilt houden dan is een 60 cm bak met 54 liter wel het minste, en een pomp/filter en verwarming is nodig buiten de verlichting om, kleiner is alleen geschikt voor een solitaire Betta man of garnalen/slakken.

Succes met je besluiten en schroom niet om te vragen.
 
Hey... de laatste berichten zijn spoorloos. Iets met de storing te maken?
 
Welkom op het forum.

Al dan niet met of zonder storing.
 

Terug
Bovenaan