Voorstellen


J

Jaimyvb

Guest
Hallo,

Mijn naam is Jaimy en ik heb twee weken geleden een aquarium aangeschaft met goudvissen en sluierstaarten.
Omdat ik graag goed geïnformeerd en diervriendelijk aan de slag wilde met mijn nieuwe hobby, ging ik met mijn goede gedrag en intenties naar de dierenspeciaalzaak bij mij in de buurt. Aan het einde van mijn bezoek kwam ik thuis met de Superfish start 70L (58x28x45), een zak grind, een aantal plantjes, 7 goudvisjes en heel erg veel verkeerde informatie.

Helaas overleed 1 visje al na de eerste paar dagen, waardoor ik online opzoek ging naar informatie. Na het doorlezen van verschillende online forums en websites, kwam ik tot de conclusie dat ik in verschillende opzichten verkeerd gehandeld had (het opstarten van de bak, de bakjes aan de planten laten zitten, het overzetten van de visjes naar het aquarium, overbezetting). Niet veel later overleed er nog 1 vis.

Na het lezen van al deze informatie ben ik direct opzoek gegaan naar een groter aquarium en via marktplaats heb ik een tweedehands Juwel Vision 260L (121x46x64) gevonden (vrijdag ga ik die ophalen).

Ik baal er ontzettend van want ik dacht het op de juiste manier gedaan te hebben en dus vol enthousiasme mijn aquarium neergezet om er nu achteraf achter te komen dat ik het juist totaal verkeerd heb gedaan. Maar we gaan het nu wel op de juiste manier doen, dankzij dit forum en andere goede websites!

Dat was mijn iets wat lange voorstelrondje, bedankt voor het lezen en heeft er iemand tips dan hoor ik het graag !
 
Welkom Jaimy, goed bezig :thumbs:, na de verkeerde info ben je gaan zoeken en alvast de juiste beslissing genomen door een grotere bak te nemen.
Veel vragen welke je nog heb kan je hier stellen, daar staat ook een hele vracht juiste informatie boven in deze sectie.
 
Welkom,

Goed dat er nu al een grotere bak komt. Voor nu gezien je niet ingedraaid hebt vaak water wissels uitvoeren zodat de ammoniak en nitriet waardes niet te hoog worden. Succes!

Gr
Stefan
 
Welkom, door schade en schande word men wijs, zo'n 98% van deze forumleden hebben dezelfde beginnersfouten gemaakt (ik ook) dus geen ramp maar een wijze les
 
@Stefan Akerboom, ik maak nu wekelijks het aquarium schoon met een ''stofzuiger'' en ververs daarna het water, beetje aqua start en bacteriën erbij. Filter maak ik schoon onder de kraan. Gisteren heb ik water teststrips gekocht, de waterwaardes waren gelukkig op orde. Maar wanneer en hoe vaak kan ik het beste het water testen ?
 
van harte welkom op het AF, en top dat je door "voorwerk" al tot de ontdekking komt dat de aangeboden info niet de juiste is geweest. Succes met vergroten en opbouwen naar een stabiele toekomst voor wat je dan ook gaat houden
 
Welkom hier en je hebt kennis gemaakt met de foute info gelukkig heb je een grotere bak toppie zou ik zeggen ik hoef je niet te vertellen denk ik dat ze 50 liter minimaal nodighebben per vis maak je filter niet te vaak schoon het geheel moet nog indraaien en krijgt nog wel nitrietpieken zelf heb ik oranda goudvissen en ben er gek op veel plezier en geluk met je visjes
 
@Stefan Akerboom, ik maak nu wekelijks het aquarium schoon met een ''stofzuiger'' en ververs daarna het water, beetje aqua start en bacteriën erbij. Filter maak ik schoon onder de kraan. Gisteren heb ik water teststrips gekocht, de waterwaardes waren gelukkig op orde. Maar wanneer en hoe vaak kan ik het beste het water testen ?

Ga ik toch nog ff wat zeggen ;)). Ja zou ik alleen wel je filter met aquariumwater spoelen, en ook dit hoeft in principe niet elke week, je ziet het gauw genoeg of er zichtbaar vuil in zit. Water verversingen zijn het belangrijkst om je afvalstoffen te lozen. En die 'bacterien' wat meestal gewoon meer stofjes zijn die bacteriecultuur zouden bevorderen en geen echte bacteriën hoeft je ook niet steeds toe te voegen. Als je cultuur gevestigd is en dit gaat vanzelf naar verloop van wat weken zitten deze in je filter en bodem. Vandaar m'n advies niet elke week het filter grondig te spoelen, verlies je waardevolle bacteriën mee.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan