Voorstellen


Banderas1212

Member
Lid geworden
24 augustus 2023
Berichten
5
Leeftijd
33
Goedemiddag,

Mijn naam is Anton en ik heb op dit moment een Superfish 50. Ik heb deze te koop staan inclusief vissenbestand. Ik wil namelijk 1 slag groter. Ik twijfel tussen de Superfish 70 aquarium of de 70 liter variant van Juwel.

Wat raden jullie aan?
Ook twijfel heel erg om deze 2e hands aan te schaffen via Marktplaats, aangezien daar nog vrij nieuwe van beide types op staan en dit aanzienlijk scheelt in de prijs.
Echter lees ik ook dat als een aquarium enige tijd leeg staat, dit kans op lekken geeft. Wat is jullie mening/ervaring hier over?

Bedankt voor jullie moeite en tijd alvast!

Groeten, Anton.
 
Welkom en als je er plek voor hebt dan zou ik de grootste kopen. Volgens mij valt het wel mee met lekken als een bak leeg heeft gestaan maar goed met een nieuwe heb je wel 2 jr garantie.
 
Dank voor je reactie Jessica. Hierin zit weinig verschil.

Ik wil er een buitenfilter op plaatsen, dus vandaar kijk ik ook een beetje bij welke dit het beste kan!
 
Welkom Anton. Zoals bekend: size matters. Ik heb een HSAqua 70l en een Juwel Rio 180l. Mocht gerust nog groter geweest zijn. Bezin eer je begint.
 
Bedankt. Helaas groter dan 70 gaat het niet worden in deze ruimte. Realiseer me zeker dat er geen grote knoeperts in kunnen. Vind het scapen ook 1 v d leukste dingen. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Juwel, lijkt mij nog iets beter qua kwaliteit wat ik las zojuist op internet.

Heeft 1 van jullie ook ervaring met een buitenfilter op een kleinere bak met een deksel? Ik zit hier over na te denken namelijk. (De jbl e402)
 
Ik heb op een kleine bak een extern filter gehad, daarvoor moest ik zelf een kap maken. Bij Juwel zitten er volgens mij inkepingen aan de achterkant waardoor dat niet zou hoeven. Scheelt een boel werk.
Ik kan je aanraden het interne filter er uit te halen als de bak nog leeg is.

Verder: verdiep je even in de verlichting. ik heb één van de twee lampen vervangen. als je daar vragen over hebt t.z.t., stuur maar een berichtje of open daar een topic voor :)
 
Ik heb op een kleine bak een extern filter gehad, daarvoor moest ik zelf een kap maken. Bij Juwel zitten er volgens mij inkepingen aan de achterkant waardoor dat niet zou hoeven. Scheelt een boel werk.
Ik kan je aanraden het interne filter er uit te halen als de bak nog leeg is.

Verder: verdiep je even in de verlichting. ik heb één van de twee lampen vervangen. als je daar vragen over hebt t.z.t., stuur maar een berichtje of open daar een topic voor :)

Ik twijfel niet aan de waarde van dit advies. Het wordt hier meermaals gegeven maar waarom je een Juwel koopt om dan toch meteen het filter eruit te halen begrijp ik niet. Is dat dan niet zonde? Koop je dan niet beter een aquarium zonder filter?
 
Ik twijfel niet aan de waarde van dit advies. Het wordt hier meermaals gegeven maar waarom je een Juwel koopt om dan toch meteen het filter eruit te halen begrijp ik niet. Is dat dan niet zonde? Koop je dan niet beter een aquarium zonder filter?
Achteraf wel :) ik heb ruim een jaar met intern filter en extern filter gedraaid en distributie problemen gehad. Interne filter er uit en baardalg verdwijnt als sneeuw voor de zon :)

Ts gaf aan een juwel te willen met extern filter, vandaar mijn advies.
 
Ik heb op een kleine bak een extern filter gehad, daarvoor moest ik zelf een kap maken. Bij Juwel zitten er volgens mij inkepingen aan de achterkant waardoor dat niet zou hoeven. Scheelt een boel werk.
Ik kan je aanraden het interne filter er uit te halen als de bak nog leeg is.

Verder: verdiep je even in de verlichting. ik heb één van de twee lampen vervangen. als je daar vragen over hebt t.z.t., stuur maar een berichtje of open daar een topic voor :)
Ja ik ga direct starten met een extern filter. Het interne filter verkoop ik. (Denk ik)

Op het eerste oog was ik niet van plan het licht te vervangen, maar je hebt mn interesse gewekt. Waarom en welke heb jij aangeschaft?


Dank voor al jullie adviezen!! Word gewaardeerd 🙏🏻
 
Ik heb de day lamp vervangen voor de color lamp. Dan heb je een veel lagere K waarde wat veel beter is voor planten groei en mij ook regen alg hielp. Kost een paar tientjes.

Je kan ook voor top verlichting gaan, maar dan ben je daar meer aan kwijt dan de prijs van je bak :)
 
Ik heb de day lamp vervangen voor de color lamp. Dan heb je een veel lagere K waarde wat veel beter is voor planten groei en mij ook regen alg hielp. Kost een paar tientjes.

Je kan ook voor top verlichting gaan, maar dan ben je daar meer aan kwijt dan de prijs van je bak :)
Dankjewel, ik ga eens kijken. Van welk merk precies? Dan kan ik kijken of deze in de Juwel past.
 
Hou er ook rekening mee dat de juwel verlichting niet dimbaar is,
moest je achteraf een alg probleem krijgen door bv te felle verlichting kan je deze dus niet dimmen.
 
Hou er ook rekening mee dat de juwel verlichting niet dimbaar is,
moest je achteraf een alg probleem krijgen door bv te felle verlichting kan je deze dus niet dimmen.

Ik heb de lampen afgeplakt met bakpapier en alg verdween !
Wie moet ik hier bedankten voor die tip, trouwens?
 
Ik heb de lampen afgeplakt met bakpapier en alg verdween !
Wie moet ik hier bedankten voor die tip, trouwens?
Ja klopt,die tip van het bakpapier ben ik ook al tegen gekomen.
Maar dan heb ik zoiets van je koopt een nieuwe bak,
filter moet eruit gesloopt worden,
bakpapier rond de verlichting om te dimmen,
Dan zou ik persoonlijk een ander merk kopen,
waar geen filter in zit geplakt en waarvan de verlichting te dimmen is.
 
Ja klopt,die tip van het bakpapier ben ik ook al tegen gekomen.
Maar dan heb ik zoiets van je koopt een nieuwe bak,
filter moet eruit gesloopt worden,
bakpapier rond de verlichting om te dimmen,
Dan zou ik persoonlijk een ander merk kopen,
waar geen filter in zit geplakt en waarvan de verlichting te dimmen is.

Gelijk heb je. Nu de filter doet het bij mij perfect en het bakpapier was de goedkoopste oplossing als de aankoop al geschied was. Nu, heb al zin gehad om het eraf te doen om te zien wat er zou gebeuren. Weer een alg explosie ?
 
Ja klopt,die tip van het bakpapier ben ik ook al tegen gekomen.
Maar dan heb ik zoiets van je koopt een nieuwe bak,
filter moet eruit gesloopt worden,
bakpapier rond de verlichting om te dimmen,
Dan zou ik persoonlijk een ander merk kopen,
waar geen filter in zit geplakt en waarvan de verlichting te dimmen is.
Eens. Maar volgens mij kom je dan al snel uit bij een open bak waar je losse verlichting bij koopt?
Hier overigens ook de Juwel Day vervangen voor Color. Geeft warmer licht en laat kleuren veel mooier uitkomen.
 
Gelijk heb je. Nu de filter doet het bij mij perfect en het bakpapier was de goedkoopste oplossing als de aankoop al geschied was. Nu, heb al zin gehad om het eraf te doen om te zien wat er zou gebeuren. Weer een alg explosie ?
Heb je de Day en Nature lampen erin zitten? Natuurlijk fijn dat bakpapier helpt, maar er zijn meer factoren welke invloed hebben op wel/niet alg…
 
Eens. Maar volgens mij kom je dan al snel uit bij een open bak waar je losse verlichting bij koopt?
Hier overigens ook de Juwel Day vervangen voor Color. Geeft warmer licht en laat kleuren veel mooier uitkomen.
Ik heb destijds ook een juwel willen kopen maar uiteindelijk een aquatlantis genomen,
omdat het binnenfilter er los bij zat,die plaats je nl met zuignappen,
en omdat de verlichting te dimmen is.
 
Welkom!
In de juwel Primo hoef je het filter er niet uit te slopen, er zit gewoon een los bioflow one filter bij die je met zuignappen bevestigd. Volgens mij was het wel met oudere Juwel modellen zo dat het filter erin vast zat.

Ik heb zelf de juwel primo60 en gebruik nog wel de bijgeleverde lamp en heb prima plantengroei en geen alg. Dus om mee te beginnen prima hoor. Je kan altijd nog switchen van lamp.
 

Terug
Bovenaan