Voorstellen


Mexiflexi

New member
Lid geworden
29 september 2023
Berichten
2
Leeftijd
37
Hallo allemaal.

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan binnenkort een aquarium aanschaffen. We willen een 100cm aquarium, bijvoorbeeld de juwel rio 180 of aquatlantis volga 180.
Jaren terug hebben we een 60cm aquarium gehad. Destijds met wat vuurtetratjes en kleine corydoras.

Omdat ik de inrichting wil aanpassen op het vissenbestand ben ik eerst aan het bedenken wat ik er in grote lijnen in wil hebben. Ik ben op de hoogte van het minimaal 6 weken indraaien.

Ik neig toch sterk weer naar de vuur tetra's.
Daar heb ik toch wel een zwak voor. Maar er zijn zoveel keuzes. Wat ik in ieder geval wil is liever 1 grote school ipv meerdere verschillende schooltjes. Op de bodem garnalen, maar wellicht ook nog een soort vis. Of waaierhandgarnalen, maar dit zou natuurlijk qua stroming samen moeten kunnen met eventuele andere vissen.
Verder zou ik hooguit misschien nog 1 koppeltje van een ander soort "dwerg" vis willen. Maar rust vind ik het belangrijkste. Geen onrustige, drukke vissen.

Wat denken jullie dat een geschikte vis zou zijn?

Vooralsnog zou ik wel met de interne filter willen beginnen. Achtergrond en bodem wil ik waarschijnlijk donker houden. Indien "zand" ook donker gekregen kan worden. Geen grind, maar een heel fijne bodem.
Verder veel groen en hout. Dat is nu wat ik in mijn hoofd heb, maar dit kan ik dus nog bijstellen naar behoefte van de gekozen vissen.

Mocht iemand mee willen denken, dan alvast heel erg bedankt.
 
Hallo allemaal.

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan binnenkort een aquarium aanschaffen. We willen een 100cm aquarium, bijvoorbeeld de juwel rio 180 of aquatlantis volga 180.
Jaren terug hebben we een 60cm aquarium gehad. Destijds met wat vuurtetratjes en kleine corydoras.

Omdat ik de inrichting wil aanpassen op het vissenbestand ben ik eerst aan het bedenken wat ik er in grote lijnen in wil hebben. Ik ben op de hoogte van het minimaal 6 weken indraaien.

Ik neig toch sterk weer naar de vuur tetra's.
Daar heb ik toch wel een zwak voor. Maar er zijn zoveel keuzes. Wat ik in ieder geval wil is liever 1 grote school ipv meerdere verschillende schooltjes. Op de bodem garnalen, maar wellicht ook nog een soort vis. Of waaierhandgarnalen, maar dit zou natuurlijk qua stroming samen moeten kunnen met eventuele andere vissen.
Verder zou ik hooguit misschien nog 1 koppeltje van een ander soort "dwerg" vis willen. Maar rust vind ik het belangrijkste. Geen onrustige, drukke vissen.

Wat denken jullie dat een geschikte vis zou zijn?

Vooralsnog zou ik wel met de interne filter willen beginnen. Achtergrond en bodem wil ik waarschijnlijk donker houden. Indien "zand" ook donker gekregen kan worden. Geen grind, maar een heel fijne bodem.
Verder veel groen en hout. Dat is nu wat ik in mijn hoofd heb, maar dit kan ik dus nog bijstellen naar behoefte van de gekozen vissen.

Mocht iemand mee willen denken, dan alvast heel erg bedankt.
Welkom! Wat voor planten wil je gebruiken (makkelijke/moeilijke)? En ga je co2 gebruiken?
Ik zou echt nadenken over een extern filter vooral in een 180l ik zou het zonde van de ruimte vinden en het is veel makkelijker te onderhouden!

Vind je kleuren vissen mooi of houd je een beetje van andere tinten zoals silver? Ik ben altijd onder de indruk van zwaarddragers geweest. Tetras zijn ook heel mooi! Barbelen zijn vaak een beetje pittig. Tegenwoordig zijn rijstvisjes heel erg hip op 1 of andere manier heb ik het gevoel dat dat misschien wel binnen je smaak zou kunnen vallen!
 
Welkom!
Hier nog een stemmer voor een extern filter, en bij voorkeur 2 (iets kleinere, dan 1 grote). Als je dan eens op vakantie bent en je filter besluit kapot te gaan, hebben je vissen nog een overlevingskans met het andere filter, met maar 1 filter op je bak wordt dat een stuk minder.
Wat betreft visbestand is het denk ik goed om eerst te kijken wat je er écht graag in wilt, en daar de rest omheen plannen. Kijk daarbij inderdaad naar wensen op het gebied van stroming zoals bij de garnalen, maar ook naar temperatuur, hardheid van het water en eventueel afkomst/biotoop en bodem. Als je corydoras wil zit je vast aan zand op de bodem bv, en als je kleine garnalen wil zijn rovers in de bak niet zo handig. Donker zand is heel goed mogelijk, de Hornbach heeft daar een voordelige variant van.
Succes met je keuzes en welkom op het forum 😊
 
Welkom! Wat voor planten wil je gebruiken (makkelijke/moeilijke)? En ga je co2 gebruiken?
Ik zou echt nadenken over een extern filter vooral in een 180l ik zou het zonde van de ruimte vinden en het is veel makkelijker te onderhouden!

Vind je kleuren vissen mooi of houd je een beetje van andere tinten zoals silver? Ik ben altijd onder de indruk van zwaarddragers geweest. Tetras zijn ook heel mooi! Barbelen zijn vaak een beetje pittig. Tegenwoordig zijn rijstvisjes heel erg hip op 1 of andere manier heb ik het gevoel dat dat misschien wel binnen je smaak zou kunnen vallen!
Bedankt voor de informatie!
Qua planten zou ik het liefst beginnen met makkelijke planten. Sowieso aan de zijkanten, achterkant en wat drijfplanten. Maar daar ben ik verder nog niet mee bezig geweest. Ik neem aan dat bepaalde vissen graag een bepaalde plant zien en daarom zou ik eerst duidelijk willen hebben welke vissen ik graag zou willen. Ik heb geen haast en richt het liever zo in dat het ook gelijk passend is. CO2 is iets waar ik mij in ga verdiepen als ik weet welke planten erin komen en wat die planten nodig hebben.

Qua kleuren vind ik veel mooi. Alleen op de een of andere manier ben ik minder gecharmeerd van blauwe vissen. Bij garnalen vind ik dat wel weer mooi, zoals bij de waaierhandgarnalen.
Ik ga de vissen die je noemt eens goed bekijken. De visjes zelf mogen wel wat actiever zijn, als het maar geen druk geheel wordt. Soms zie ik aquaria met veel chaos in de bak en dat heeft niet mijn voorkeur.

Externe filter ga ik dan toch ook nog maar eens goed overwegen. Moet dit ook perse vanaf het begin? Of zou je ook met de interne kunnen beginnen en later een externe erbij (en dan nog later misschien een 2e externe en de binnenfilter eruit)?
 
Welkom!
Hier nog een stemmer voor een extern filter, en bij voorkeur 2 (iets kleinere, dan 1 grote). Als je dan eens op vakantie bent en je filter besluit kapot te gaan, hebben je vissen nog een overlevingskans met het andere filter, met maar 1 filter op je bak wordt dat een stuk minder.
Wat betreft visbestand is het denk ik goed om eerst te kijken wat je er écht graag in wilt, en daar de rest omheen plannen. Kijk daarbij inderdaad naar wensen op het gebied van stroming zoals bij de garnalen, maar ook naar temperatuur, hardheid van het water en eventueel afkomst/biotoop en bodem. Als je corydoras wil zit je vast aan zand op de bodem bv, en als je kleine garnalen wil zijn rovers in de bak niet zo handig. Donker zand is heel goed mogelijk, de Hornbach heeft daar een voordelige variant van.
Succes met je keuzes en welkom op het forum 😊
Bedankt voor de informatie.
Goed om te weten dat er donker zand is, dat heeft dan denk ik mijn voorkeur. De filters ga ik dan nog eens goed overwegen.
De scholenvis is voor mij het belangrijkste, dus zodra ik weet welke ik wil, ga ik de rest daarop aanpassen.
 
Welkom! Ik ben ook fan van vuurtetra’s. Niet te druk maar wel lekker in beweging, mooi gekleurd en lekker sterk visje.
 
Ken je de site AquaInfo? Daar zit een zoekfilter bij, en dan kun je selecteren op scholenvis, of solitaire vis etc.

Ik ga het je nog een beetje moeilijker maken: wil je biotoopcorrect werken of maakt het je niet uit?
Bij het uitkiezen van planten bij een visbestand zijn een aantal dingen van belang:
Heb/ kies je vissen die graag graven? Zo ja, dan moet je zorgen dat je planten hebt die je goed kunt verankeren.
Heb/ kies je vissen die graag planten eten? Dan moet je voor meer robuuste planten gaan.
Voor bijna allen vissen geldt dat planten veel schuilplaatsen kunnen bieden, vooral ook aan jongbroed, en dat ze om die reden alleen al planten waarderen.

Verder kun je zonder CO2 met makkelijke planten heel ver komen. Ik heb zelf een Juwel Rio 350, met een makkelijk plantenbestand en daar kun je een prachtige bak mee maken. Houd er wel rekening mee dat de standaardverlichting van de Juwel op makkelijke planten is berekend en dat je daar niet of nauwelijks rode planten in kunt houden. Het is mij tenminste tot nu toe nog niet gelukt, hoewel de rode Echinodorus (afkloppen) zowaar het lijkt te doen.
Als je wilt kan ik een lijstje maken van de planten die ik er in heb staan.

Verder wat betreft in- en externe filters: het interne filter van de Juwel schiet snel te kort, als je dat alleen hebt, loop je snel tegen de grenzen op. Ik heb het interne filter van de Juwel in gebruik als oppervlakteskimmer, en een JBL 1502 extern filter voor de daadwerkelijke filtratie en betere doorstroming. Dat kost wel een beetje ruimte, maar met een plant als sterrenkruid of een vallisneria ervoor zie je er weinig meer van.

Ik kan je in ieder geval als bodemvissen corydorassen aanbevelen: zijn ongelooflijk gezellige, actieve, ijverige visjes, die in verschillende formaten en met verschillende temperatuursbehoeften aanwezig zijn, zodat er altijd wel een soort is die past. Ze hebben bovendien de gewoonte om gemorst voer op te ruimen, een niet te onderschatten eigenschap.
 
Corydoras zijn idd erg gezellige beestjes, ik vind voor op de bodem een mooie L-nr of een "gewone" ancistrus ook erg leuk, altijd weer een verassing waar ie is en altijd grappig als ze aan het raam hangen. Sturisoma's vind ik ook erg leuk, gezellige scharrelaars.
 
Heb/ kies je vissen die graag graven? Zo ja, dan moet je zorgen dat je planten hebt die je goed kunt verankeren.
Dat is natuurlijk wel per vis ook nog is verschillend zo kan er ancistrus zijn die er een hobby van maakt al je planten los te woelen en andere anscistrus gedraagt zich zel 😄

Ben het helemaal eens met lysia over de vissen/planten kiezen. Het blijft altijd maar een gok. Zo heb ik bijvoorbeeld guppen en zwaarddragers die makkelijk aan mn planten zouden kunnen knabbelen en ze zullen dit vast wel eens doen. Met ik heb mn planten bestand er niet op uitgekozen. Bleek ook niet nodig te zijn ik heb nog nooit een plant gehad dit is gesneuveld of omhoog gehaald (buiten hoorblad) vooral als de plant goedde wortels heeft.


Ik neem aan dat bepaalde vissen graag een bepaalde plant zien en daarom zou ik eerst duidelijk willen hebben welke vissen ik graag zou willen. Ik heb geen haast en richt het liever zo in dat het ook gelijk passend is. CO2 is iets waar ik mij in ga verdiepen als ik weet welke planten erin komen en wat die planten nodig hebben.
Het is meer dat je bepaalde planten bij bepaalde planten niet ziet. Zoals vissen die planten los kunnen graven (wat niet altijd hoeft te zijn) en bijvoorbeeld plattys die makkelijk heel je bak kaal kunnen eten. Maar verder is er niet zo gek veel. Er zijn een boel vissen die extra zwemruimte vragen maar dit mag eigenlijk niet tenkoste gaan van het aantal planten in de bak imo.

Ik vroeg het vooral omdat er verschillende manieren zijn een aquarium te draaien.
Zo werken sommige met EI. Waar je zorgt voor overschotten en veel waterwissels. Vaak heb je dan sterke verlichting, moeilijke planten en doseer je co2.
Het voordeel is dat je mits je het goed doet geen tekorten hebt. Het nadeel is dat je het ook fout kan doen en alles juist averecht heel snel mis kan gaan. Ei methode is een richdose

Een andere methode is de dutch hybride of walstad methode. Hier wil je absoluut niet bemesten. Deze methode is meer gericht op een natuurlijk ecosysteem.
Ipv een kale bodem van grind ga je bijvoorbeeld met aarde werken. Op deze manier krijg je een natuurlijke bodem die leeft, waar de voedingsstoffen worden afgebroken voor de planten op optimale wijze. Hier wil je zo weinig mogelijk bemesten omdat dit juist het natuurlijk balans verstoord.

Hoe je je bodem opbouwt verteld al veel over hoe je straks te werk moet gaan.

Een goudvis aquaruim bevuild bijvoorbeeld zo snel, om hier een natuurlijke bodem in te maken is heel moeilijk, een natuurlijke bodem maak je niet schoon en verstoor je niet. Dus word daar bijvoorbeeld weer voor een grind bodem gekozen. Maar ook met een grindbodem kan je dmv tabletjes extra voeding stoffen toevoegen. Het vraagt een andere aanpak. Een grind bodem kan je bijvoorbeeld beter schoon houden al ben je meer afhankelijk van het waterkolom wat bijvoorbeeld alg aantrekkelijk vind.

Je hebt ook allerlij manieren hier tussen in zitten. Wat werkt dat werkt. Als je maar begrijpt dat ondanks de kunst van het aquarium het ook natuur is, de regels van de natuur gelden er ook, water cyclus, nitrificerende cyclus, fosfaat cyclus, noem maar op. Dat zijn de regels die je moet volgen. En voor elke methode zijn weer andere regels van toepassing.

Waar gaat het aquarium om draaien? Wil je een natuurlijk ecosysteem na te bootsen? Of word het meer een kunstwerk en vissendisplay? Of allebij is ook heel goed mogelijk natuurlijk! Het moeilijkste van allemaal 😄
 
Qua kleuren vind ik veel mooi. Alleen op de een of andere manier ben ik minder gecharmeerd van blauwe vissen. Bij garnalen vind ik dat wel weer mooi, zoals bij de waaierhandgarnalen.
Ik ga de vissen die je noemt eens goed bekijken. De visjes zelf mogen wel wat actiever zijn, als het maar geen druk geheel wordt. Soms zie ik aquaria met veel chaos in de bak en dat heeft niet mijn voorkeur.
Kan ik me wel ij vinden! Heb een blauwe gup die er wel mee weg komt al is blauw niet natuurlijk blauwe pigment komt in de natuur (bijna) niet voor het zijn vaak buigingen van lichtfrequenties en filters die blauw af geven bij dieren áls ze al op de eerste plaats blauw kleuren.

Vooral het bij een beperkt aantal soorten houden houd de rust in de tank. 1 van mn persoonlijke favorite is de zwarte fantoomzalm, ze zijn rustig maar zijn wel bewegelijk. Zo dansen de mannetjes als pauwen met uitgetrokken vinnen om elkaar te imponeren voor de vrouwtjes. Ze blijven graag in een schooltje bij elkaar en zijn niet continu rusteloos aan het rond.

Hoe rijstvisjes hun zwemgedrag is weet ik niet maar ik weet wel dat ze tegenwoordig in alle soorten en maten en kleuren te verkrijgen zijn. Net zoals de guppen.

I
Externe filter ga ik dan toch ook nog maar eens goed overwegen. Moet dit ook perse vanaf het begin? Of zou je ook met de interne kunnen beginnen en later een externe erbij (en dan nog later misschien een 2e externe en de binnenfilter eruit)?
Ik zeg het vooral omdat je het jezelf heel gemakkelijk maakt met een extern filter vooral als je gelijk je inrichting er naar kan maken. Het is als een afwas die je dagen lang van je af schuift en vervolgens geen bestek hebt.
Dan denk je had ik hm maar gelijk gedaan 😄
Vooral met een 180l je kan wel een intern filter nemen he, vooral sponsfilters vind ik zelf handig die kunnen de garnalen terplekken schoon maken en het blijkt dat filters met luchtsteentjes ook veel effectiever draaien dan met een motor.

Als je heel veel planten hebt en een natuurlijk bodem dan kom je ook veel makkelijker weg met een interne filter. Een intern filter heeft vaak minder vermogen en ook minder filter capaciteit. Een natuurlijk ingerichte bak werkt ook als een filter. Als je dan in een 180l een lichte stroming hebt en voldoende vissen en belletjes uit de bodem dan heb je genoeg filtratie en waterbeweging (zie "low tech, no filter aquarium" op youtube). MD aquariums maakt daar gave videos over. En father fish heeft mij heel veel geleerd over het belang van de natuurlijke processen in de bodem bij bijvoorbeeld een walstad methode.

Als je weer kiest voor bemesten en co2 toevoegen , eimethode bijvoorbeeld dan doet de levende bodem er een stuk minder toe dan zijn vooral sporen elementen in de bodem belangrijk. Dan is het juist beter om ook een goedde externe filter te hebben omdat je bodem niet is ingericht om alle organische materie te verwerken. Die moet je er met een spons in het externe filter uit filteren en afvoeren. Sterkere stroming is dan van belang om het aquarium schoon te kunnen houden. Of continu bodemonderhoud tegen bodem rot omdat zn bodem daar niet voor is ingericht.
 
Hallo allemaal.

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan binnenkort een aquarium aanschaffen. We willen een 100cm aquarium, bijvoorbeeld de juwel rio 180 of aquatlantis volga 180

Vooralsnog zou ik wel met de interne filter willen beginnen. Achtergrond en bodem wil ik waarschijnlijk donker houden. Indien "zand" ook donker gekregen kan worden. Geen grind, maar een heel fijne bodem.
Verder veel groen en hout. Dat is nu wat ik in mijn hoofd heb, maar dit kan ik dus nog bijstellen naar behoefte van de gekozen vissen.
Mss beter even wat info geven over het begin,de bakkeuze,filter enz....
Ik denk niet dat een starter er veel aan heeft om alle verschillende voedingsmethodes enz beginnen op te noemen,
Laten we eerst eens een bak aanschaffen.
Je wil een juwel of aquatlantis lees ik in je post.
Zoals ik al vaker gelezen heb op het forum komt de juwel met ledbuizen die toch wel redelijk fel licht geven,
als je dan je verlichting zou willen dimmen moet je er bv wat omheen doen,
sommige gebruiken hier bakpapier voor,of je kan de lamp ook draaien zoals ik al gelezen heb.
De binnenfilter zit ook vast gelijmd in de bak,
eens je bak draait en je wil omschakelen naar een buitenfilter word het al moeilijk om hem eruit te snijden.
Bij aquatlantis heb je de easyled2 verlichting,dit is een dimbare ledbalk,
waar je ook zons op/onder gang mee kan instellen.
Hier word een biobox bijgeleverd,deze zit met zuignappen vast alsook zijn er 2 haken/steunen voorzien waar je hem kan aanhangen.
Nadien is hij dus gemakkelijk uit de bak te verwijderen.
Zelf heb ik de volga 240 en ben ook gestart met de biobox,
na enkele maanden heb ik dan een buitenfilter gekocht,
deze zul je dan toch een maandje samen moeten laten draaien met de binnenfilter,
zodat deze ingedraaid word,nadien kun je dan de binnenfilter verwijderen.
Een buitenfilter is krachtiger en geeft dus meer stroming in de bak,
waardoor alle vuil ook beter verplaatst word richting uitlaat en je bak veel properder blijft.
Aangezien bij aquatlantis de biobox los meegeleverd word,
kun je bij sommige winkels al gelijk voor een buitenfilter kiezen,
de biobox nemen ze er dan uit en het prijsverschil word verrekend,
zo heb je geen extra kosten.
 
Bedankt allemaal voor de informatie.
Ik ga hier eens goed voor zitten de komende tijd.

We zijn vandaag in de winkel geweest en hebben in ieder geval besloten dat het een Aquatlantis Volga 180 gaat worden.

Qua bodem wil ik waarschijnlijk iets van filterzand.

Het liefst houd ik vissen die uit eenzelfde regio komen. Of in ieder geval hetzelfde continent. Maar het belangrijkste vind ik dat hun gedrag bij elkaar past. Mijn man heeft de voorkeur gegeven aan kardinaal tetra's. Ikzelf vind het zo'n "die heeft iedereen" visje haha. Dus daar gaan we nog even over nadenken.

Aquainfo ga ik ook eens goed bekijken.

De voorpret is gewoon al heel leuk haha! Zodra ik het helder heb kopen wij het aquarium en de inrichting en gaan we hem laten indraaien. Zoveel zin in.
 
Ikzelf vind het zo'n "die heeft iedereen" visje haha. Dus daar gaan we nog even over nadenken.
Dat is niet zonder rede. Vroeger vond ik die vissen geweldig! Prachtig die kleuren, niet te veel blauw om te vloeien en ze zwemmen niet te druk maar wel leuk door de bak. En toen kwam ik er in eens achter dat het een "iedereen heeft er 1 visje" is. En dat heeft de pret aardig bedorven. Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger hm zo mooi vond en nu is ie zo... saai.. standaard...
Maar is dat zo? Weetje wat saai en standaard is, een zalmpje zonder opmerkelijke structuur en patronen. Die zijn "saai" "gewoontjes" wat is er nou saai en gewoontjes aan een kardinaal/ neon - tetra.

Ik bedoel, prachtige kleuren, zie je bij bijna geen enkele andere vis, stoere lichaamsvorm, vredelievend, actief. Doen het altijd goed in een aquarium. Dan moet je niet naar andere mensen kijken en wat andere mensen nemen nemen. Je moet kijken naar jezelf, en waarom je zelf er 1 zou nemen. Vind je hm echt niet mooi? Is het het meer een ik vind hm wel mooi maar... want die maar moet je loslaten 😁 sinds dien geniet ik ook weer van die vis! Heb niets met andere temaken het was mijn keuze 😄

Een vis is niet minder speciaal omdat iedereen ze heeft. Elke vis is uniek op zn eigen manier
 
Dat is niet zonder rede. Vroeger vond ik die vissen geweldig! Prachtig die kleuren, niet te veel blauw om te vloeien en ze zwemmen niet te druk maar wel leuk door de bak. En toen kwam ik er in eens achter dat het een "iedereen heeft er 1 visje" is. En dat heeft de pret aardig bedorven. Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger hm zo mooi vond en nu is ie zo... saai.. standaard...
Maar is dat zo? Weetje wat saai en standaard is, een zalmpje zonder opmerkelijke structuur en patronen. Die zijn "saai" "gewoontjes" wat is er nou saai en gewoontjes aan een kardinaal/ neon - tetra.

Ik bedoel, prachtige kleuren, zie je bij bijna geen enkele andere vis, stoere lichaamsvorm, vredelievend, actief. Doen het altijd goed in een aquarium. Dan moet je niet naar andere mensen kijken en wat andere mensen nemen nemen. Je moet kijken naar jezelf, en waarom je zelf er 1 zou nemen. Vind je hm echt niet mooi? Is het het meer een ik vind hm wel mooi maar... want die maar moet je loslaten 😁 sinds dien geniet ik ook weer van die vis! Heb niets met andere temaken het was mijn keuze 😄

Een vis is niet minder speciaal omdat iedereen ze heeft. Elke vis is uniek op zn eigen manier
Je slaat de spijker op zijn kop.
 

Terug
Bovenaan