Wat is er nieuw

Vraag betreft wit stip met Esah exit

Aaronvdboorn

Member
Lid geworden
4 november 2024
Leeftijd
38
Goede avond forum leden. Ten eerste wil ik jullie bedanken voor de informatie op dit forum. Ik lees al een tijd geïnteresseerd mee.

Nu volgende:

Twee dagen geleden tot mijn schrik zaten mijn witvin tetra’s en neon tetra’s vol met de welbekende ziekte witte stip.

Nu direct naar de aquarium winkel gerend en daar Esah exit gehaald en voordat dit in het aquarium gegaan is helft van water verwisseld.

Jammer genoeg zijn er wel heel snel wat neon tetra’s, witvin tetras en twee raamplakkers gesneuveld. De twee raamplakkers vertoonden geen tekenen van stip. Toch beiden dood.

Nu hersteld het gelukkig wel licht maar zijn er tetra’s waarvan een deel van hun staart vin weg is en een witvin tertra lijkt een bult te hebben boven op zijn lichaam.

Ander iets wat opvalt is dat er amper blauwalg te vinden is en de planten er een heel stuk beter uit zien? Kan dit met de behandeling van doen hebben?

Ik mag na vandaag volgens bijsluiter geen Esha exit meer toevoegen? Klopt dit? En dient er morgen een waterwissel plaats te vinden?

Probleem is waarschijnlijk begonnen doordat ik de gehele bodem ben gaan stofzuigen. Water werd een mistige bedoeling.

Bijlagen

• IMG_3627.jpeg
    IMG_3627.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 13
Dan kan de oorzaak ook gelegen bij een dramatische verslechtering van de waterkwaliteit met als gevolg een ziekte-uitbraak. En dan heeft de waterwissel al veel geholpen. Heb je je waterwaarden gemeten?

Ik ben haast bang dat dit epistylis zou kunnen zijn i.p.v. witte stip. Sowieso moet er meer spelen, want het is niet normaal om van witte stip zo snel / zoveel sterfgevallen te zien. En witte stip zie je eigenlijk niet verschijnen in bakken die al langere tijd geen besmettingsbron gehad hebben, zoals nieuwe vissen of planten.

Heb je toevallig ook (enkele) stippen gezien op de ogen, of dat niet?

Als het van de een op de andere dag ineens zo erg is als die 2 vissen waag ik te betwijfelen of het stip is idd.. dat ontwikkeld zich volgens mij wat minder snel dan een dag..

Op de ogen heb ik bij geen enkele vis stippen etc gezien. Waarom ik met mijn domme hoofd ook een bodem helemaal ga stofzuigen is een hele dure les.

Nu lijkt het rustig te zijn en de vissen weer rustig te zijn dus laten we hopen dat de Esha een van de hulpen is geweest.

Verder weet ik dus niet wat verder te doen na morgen? Water wissel of pas weer bij de gebruikelijke wekelijkse onderhoud beurt op zondag (elke week besteed ik 1.5 uur per bak ) aan onderhoud. Water verversen, plantenvoeding in bak met micro en Macro en water bereider.

Ok ik vroeg het even omdat bij stip de ogen niet aangedaan zijn en bij epistylis soms wel. Forumdiagnoses blijven moeilijk. 🙂

Water verversen kan je zo vaak doen als je zelf wilt. Ook zolang de behandeling duurt (zie bijsluiter) kan het, mits je het medicijn aanvult.

Betwijfel of dit enkel met je bodem te maken heeft. als ik de boel opnieuw inricht gaat de bodem ook overhoop zonder problemen.

Vreemde bedoeling idd geval. Bedankt voor jullie hulp zo ver.

Mocht morgen de stip niet weg zijn? Dan dag wachten en de zogenaamde dag 5 behandeling doen of de waterwissel enkel?

Nog een extra update. Vissen zijn vrij enkel een van mijn gouden ramirezi een enkel puntje op de uiterste boven vin stekel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan