Vraag ivm hout in aquarium


F

Frederik84

Guest
Beste

Ik ben een tijdje geleden gestart met mijn aquarium (180l). Ik heb er nog geen ervaring mee maar tot nu toe verloopt alles goed. Ik heb in mijn aquarium 2 stukken hout staan. Ik heb dit hout een hele tijd in een aparte water bak gezet zodat het hout het water opneemt zodat het niet omhoog kwam. Nu merk ik op dat er een blauwe schijn komt op het hout. Weet iemand wat dit is en of dit een probleem gaat vormen voor mijn aquarium? Ik hoop dat iemand mij kan verder helpen! Alvast bedankt Frederik
 

Bijlagen

  • 47835AB1-4B8D-4C05-A89A-E91FECBD9717.jpeg
    47835AB1-4B8D-4C05-A89A-E91FECBD9717.jpeg
    96.1 KB · Weergaven: 170
Ik weet het niet zeker, maar het doet mij denken aan een schimmel of een rotte plek.
Als dat het is zullen je waterwaardes dat je wel vertellen.
Het lijkt mij ook geen kienhout.
Vanuit de "oude school" heb ik geleerd dat alleen kienhout goed genoeg is voor een aquarium.
Er zijn maar heel weinig andere houtsoorten die zich eeuwenlang hebben voorbereid in een moeras voor een carrière in een aquarium.
 
Het is normaal dat hout schimmel krijgt als het nog niet lang onderwater staat. En met nog niet lang bedoel ik dan een aantal weken tot eerste maanden. De schimmel is onschadelijk en verdwijnt vanzelf. Je kan het eventueel wegpoetsen als het je stoort, maar je hoeft je er geen zorgen over te maken.
 
alle hardere houtsoorten zijn prima, als het verkocht wordt voor het aquarium is het in principe oke.

Ik kan zo van de foto niet 1 2 3 zeggen wat het precies is, maar schimmels en algjes zijn vrij normaal, trekt meestal ook wel weer weg na een tijdje.
 
Bedankt allemaal voor de snelle reactie!!! Ik ga het een tijdje in het oog houden. Dikke merci allemaal!
 
Ik weet het niet zeker, maar het doet mij denken aan een schimmel of een rotte plek.
Als dat het is zullen je waterwaardes dat je wel vertellen.
Het lijkt mij ook geen kienhout.
Vanuit de "oude school" heb ik geleerd dat alleen kienhout goed genoeg is voor een aquarium.
Er zijn maar heel weinig andere houtsoorten die zich eeuwenlang hebben voorbereid in een moeras voor een carrière in een aquarium.

Nou, Rhododendron, "spiderwood" dus . Mopani is ook heel geschikt. Verder kennen we Mangrove hout. En, inderdaad, kienhout wat eigenlijk hout is welk een tijdlang zuurstof vrij een veengrond heeft gelegen.
 
Hoe kan je algen trouwens het beste bestrijden? Op welke manier bekomen jullie de juiste pH in je aquarium? Sorry voor de vele vragen maar is de eerste aquarium dat ik opstart ?.
 
Algen kan je het beste voorkomen door de juiste balans te vinden in 3 dingen: 1) hoeveelheid licht, 2) hoeveelheid NO3 & PO4 en 3) hoeveelheid CO2. En dan hebben je planten daarnaast ook nog plantenvoeding nodig en goede doorstroming. Daarnaast hangt het ook een beetje af welke planten je hebt, sommige willen veel licht en voeding en andere kan je beter in de schaduw zetten. Sommige planten willen voeding uit de bodem en andere uit het water. Voor mij werkt een combinatie van snelgroeiers direct onder de lamp en langzame groeiers in de schaduw van de snelgroeiers. Het is een beetje uitproberen wat werkt voor jouw bak want elk aquarium is weer anders. Zodra je al heel veel algen hebt is het een stuk lastiger (maar niet onmogelijk) om er weer vanaf te komen.
Voor pH moet je eerst kijken wat er uit je kraan komt (staat op de website van je waterleverancier) en dan kan je de pH omlaag halen door bijvoorbeeld te filteren over turf of osmosewater te gebruiken. Je kan ook bijv. eikenbladextract toevoegen maar dat is niet zonder risico's dus dan moet je wel weten wat je doet. De beste methode om de pH om hoog te halen weet ik niet zeker.
 
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Zover ik weet treden algen op wanneer er een onbalans is tussen verlichting, plantenvoeding en co2.
Algenbestrijding moet je dus hierin vinden.
Tegenwoordig zijn aquaria sterk belicht. Dus moet er meer voeding en co2 gegeven worden.
Je kunt ook de sterke belichting terug schroeven, dan heb je minder of geen voeding en co2 nodig, maar dan groeien de plantjes weer trager.
Bovendien sterven de planten die een hoge lichtbehoefte hebben.

De Ph is een ander verhaal, en afhankelijk van de (toekomstige) bewoners.
Zacht en zuur kan met een speciale bodem en/of filteren over turf.
Neutraal stroomt in Nederland doorgaans uit de kraan.
Hard water kan met stenen worden bereikt.
En er zal tegenwoordig nog veel meer spul te kopen zijn om de door jou gewenste waarde te krijgen.
 
Nou, Rhododendron, "spiderwood" dus . Mopani is ook heel geschikt. Verder kennen we Mangrove hout. En, inderdaad, kienhout wat eigenlijk hout is welk een tijdlang zuurstof vrij een veengrond heeft gelegen.
bedoel je dat rhododendron ook geschikt is voor in het aquarium?
 
Het zijn eigenlijk de wortels van een rhododendron. Gedroogd zijn ze en van de bast ontdaan. Het hout komt vaak uit China.
Als ik bijvoorbeeld de rhododendron uit m'n oma d'r tuin zou halen, zou ik zelf spiderwood kunnen maken door het te drogen en de bast ervanaf te halen?
 
Als ik bijvoorbeeld de rhododendron uit m'n oma d'r tuin zou halen, zou ik zelf spiderwood kunnen maken door het te drogen en de bast ervanaf te halen?
Ik zou dat dan wel stiekem doen want straks zijn de rapen gaar als oma zonder mooie bloemen komt te zitten :LOL: ;)
 
Als ik bijvoorbeeld de rhododendron uit m'n oma d'r tuin zou halen, zou ik zelf spiderwood kunnen maken door het te drogen en de bast ervanaf te halen?
Spiderwood zijn de wortels van rhododendron.
 
Als ik bijvoorbeeld de rhododendron uit m'n oma d'r tuin zou halen, zou ik zelf spiderwood kunnen maken door het te drogen en de bast ervanaf te halen?
Er bestaan diverse soorten Rhododendron. In onze bakken wordt een Chinese variant gebruikt die gedroogd wordt en van de bast ontdaan. Of de soorten die wij kennen geschikt zijn weet ik niet.
 

Terug
Bovenaan