Wat is er nieuw

Vraag jonge Appelslakken kleurtjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Twee van mijn Appelslakken doen haast niks anders dan paren,.. al dagen lang.

Het huisje van het mannetje is wit/geel en zijn lijfje is geel.

Het huisje van het vrouwtje is geel en haar lijfje is ook geel.

Welke kleuren huisjes kan ik hier uit verwachten indien er jonge slakjes van gaan komen?
En welke kleur zullen de lijfjes hebben van de slakjes?

Dat is nooit te voorspellen , als er ergens in de bloedlijn donkere lijfjes voorkomen kunnen je kleintjes dit ook krijgen. Grote kans dat ze wel op de ouders lijken. Maar hele andere kleuren kunnen dus ook voorkomen .

roelien zei:
Dat is nooit te voorspellen , als er ergens in de bloedlijn donkere lijfjes voorkomen kunnen je kleintjes dit ook krijgen. Grote kans dat ze wel op de ouders lijken. Maar hele andere kleuren kunnen dus ook voorkomen .

Gewoon afwachten dus 🙂

Ben benieuwd wanneer de eitjes er aan gaan komen.
Ze paren best vaak op een dag.
Maar nog nooit eitjes gezien.

ja verassing 🙂, zorg er wel voor dat het genoeg ruimte is voor de appeltje om eruit te komen. bijvoorbeeld 2 a 3 keer de grote van je slak.

roelien zei:
ja verassing 🙂, zorg er wel voor dat het genoeg ruimte is voor de appeltje om eruit te komen. bijvoorbeeld 2 a 3 keer de grote van je slak.

Hoe bedoel je precies?

Ik laat de trosjes gewoon hangen, als ze uitkomen vinden ze hun weg vanzelf wel naar het water toch?

Nu eerst maar eens afwachten wanneer de eerste tros met eitjes gaat komen 🙂

Ja dat klopt hoor. Maar ik bedoel dat er wel ruimte moet zijn voor de appels om hun eitjes te leggen. Als je een bak met kap hebt is dit meestal geen probleem.

Maar er zijn ook bakken met eem plaat waardoor je minder ruimte hebt, in dit geval zou je er een paar cm water uit moeten halen.

roelien zei:
Ja dat klopt hoor. Maar ik bedoel dat er wel ruimte moet zijn voor de appels om hun eitjes te leggen. Als je een bak met kap hebt is dit meestal geen probleem.

Maar er zijn ook bakken met eem plaat waardoor je minder ruimte hebt, in dit geval zou je er een paar cm water uit moeten halen.

Ik heb gewoon een Juwel Rio 180, met originele lichtkap er op.
Moet goed komen dus.
Boven de maximale waterlijn is nog genoeg ruimte voor ze.

Ik zie ze soms ook wel boven de waterlijn kruipen als ik water ververs of bij onderhoud als ik er bij moet.
Ze zullen het heus wel vaker doen, maar dan zie ik het dus niet.

Ben erg benieuwd naar de eerste tros met eitjes 🙂

Oke 🙂 succes. Ga je ze allemaal uit laten komen ? Een ei trosje kan 100 slakjes bevatten. Je kan de helfd of meer/minder weg halen.

Als je de slakken niet kwijt raakt moet je rekenen op ongeveer 10 liter per slak. Als je een heel goed filter hebt mischien 5 liter per slak.

Ze vervuilen namelijk flink

Ik heb geen idee nog 🙂

Ik wil sowieso wat uit laten komen.
Wil er zelf ook wat van houden namelijk.

Kun je dan gewoon bij een tros die boven in het aquarium hangt wat bij weg halen?
Hoe moet dat dan?
En wanneer doe je dat?
Als ze bijna uitkomen of al eerder?

Tja leuke vraag.
je kan met een scherp mesje een tros wel doorsnijden en een deel weggooien als je dat zou willen.
Als ze uitkomen vallen ze in je bak en kruipen ze weg natuurlijk.
Dus als je aan geboortebeperking wil doen kun je een deel van de tros verwijderen.

Dat kun je meteen na het leggen doen. Helemaal weghalen kun je het best een paar uur mee wachten anders zijn ze nog zo plakerig.

jessicapilon zei:
Tja leuke vraag.
je kan met een scherp mesje een tros wel doorsnijden en een deel weggooien als je dat zou willen.
Als ze uitkomen vallen ze in je bak en kruipen ze weg natuurlijk.
Dus als je aan geboortebeperking wil doen kun je een deel van de tros verwijderen.

Beschadig ik dan niet de overgebleven eitjes?

Hoe stevig zit zo'n trosje eigenlijk vast?

Ook al zou ik de helft doen, dan nog de vraag of de ukkies niet gegeten gaan worden door de andere vissen als ze het water in gaan of als ze gewoon rondkruipen.

Of valt dat wel mee?

roelien zei:
Dat kun je meteen na het leggen doen. Helemaal weghalen kun je het best een paar uur mee wachten anders zijn ze nog zo plakerig.

Dus gewoon de onderste helft erbij weg snijden?
Gedeelte wat blijft hangen/plakken komt dan nog wel wat van uit?

Ben benieuwd hoe stevig die trosjes eigenlijk vast zitten.
Want straks ben ik bezig met een mesje en dan valt het trosje het water in omdat ik te veel kracht zet of zo.

roelien zei:
zou wel je hand onder het trosje houden tijdens het snijden, mocht het trosje vallen kun je altijd een drijfmandje maken of een bakje naast je aquarium.

https://www.youtube.com/watch?v=qJR16wSXNwI

https://www.youtube.com/watch?v=w3M4Whaumyg

hier is dit heel duidelijk gedaan

Bedankt voor de filmpjes 🙂

Hier kan ik zeker wat mee.

Ik ga het zo doen zoals het filmpje op de eerste foto.

Moet dan alleen nog even een tweede, kleiner aquarium op de kop tikken met filter.
Verwarming is denk ik niet noodzakelijk, aangezien ze toch in de huiskamer komen te staan.

- Kan ik het beste een sponsfilter gebruiken of een normaal filter?

- Hoe hoog moet het water staan voor de slakjes?

- Vanaf welke dag kun je de trosjes in zijn geheel verwijderen en hoe doe je dat het beste?

- Wanneer mag je voor het eerst het water verschonen voor de baby Appeltjes, in hun eigen bakje?

- Baby Appeltjes eten gelijk mee van wat de grotere slakken ook zouden krijgen of hebben ze ander voedsel nodig de eerste dagen?

Ze kunnen idd prima op kamertemperatuur. Ze zijn dan wel minder actief. Maar ze leven vaak langer in koud water.

Filter maakt niet zo veel uit. In het begin vervuilen ze nog niet zo erg.

Maakt niet zo veel uit gewoon normaal vullen ( zorg wel voor een deksel )

Je kan de trosjes gewoon voorzichtig met je handen pakken. In het begin zijn ze erg plakerig . dus het makkelijkste is ze eerst een dag te laten hangen.

Het bakje moet een ingedraaid aquarium zijn , hoevaak je ververst hangt af van de hoeveelheid slakken. Dea te meer vervuiling des te meer verversen. Negim eerst met 25% elke week.

Groetjea

Ik kan het bakje in laten draaien via mijn eigen aquarium, dat zit wel goed 🙂

Ben benieuwd wanneer het eerste trosje zich aandient 🙂

Ja idd 🙂 zodra mijn appelslakken groot zijn en een eigen bal hebben dan ga ik ook 1 keer een klein nestje doen.

Ik heb 8 eiertrossen gehad in korte tijd. Die kon ik na een dag gewoon met de hand voorzichtig los maken van de kap. Ik heb ze allemaal uit laten komen en kreeg hier in totaal zo'n 300 kleintjes uit. Via marktplaats was ik ze zo kwijt. Nu heb ik roze en witte kleintjes gehad. Gele appeltjes weet ik niet of daar veel vraag naar is.
Heb je inmiddels al eieren??

Het is heel leuk hoor om kleintjes te hebben alleen is het vaak wat moeilijk ze te slijten.
Maar dat ligt er ook wel aan waar je woont denk ik.
ik heb zelf 2x jongen erbij gehad in het verleden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan