Vraag omtrent vloer 2m aquarium


J

Jim1908

Guest
Beste leden, na 5 jaar lang geleden gestopt te zijn met de hobby ben ik weer begonnen en meteen goed ook (naar mijn mening haha)

Nu zit ik alleen een beetje met het gewicht van het aquarium in mijn maag, het gaat om een Akvastabil fusion 200 circa 720L 2 meter * 60* 65
Wij wonen in een woning van de 18e eeuw wel met een betonnen vloer gerenoveerd. Geen kruipruimte gaat de vloer dit houden?

ik hoop dat iemand me kan helpen eventueel een constructeur inschakelen zou echt als laatste optie zijn. Alvast bedankt!
 
Betonnen fundering op zand?
Of op palen?
Je huis zal niet zomaar verzakken of omkieperen ofzo maar zou het er niet op gokken om zo je aquarium erop te zetten.
 
Ja dat is een goeie, dat weet ik dus niet ik verwacht houten palen wat eigenlijk in die tijd gebruikelijk was. Aangezien ik geen kruipruimte eronder heb zou ik echt niet weten hoe ik de vloer zou kunnen verstevigen als dat al nodig zal zijn. De renovatie van de vloer is door de vorige bewoners gedaan. Enigste wat hun konden vertellen is dat het om een gestorte vloer gaat.
 
De vloer of de fundering?
Zijn 2 hele verschillende dingen..

houten palen hoeft geen probleem te vormen zolang het grondwaterpeil maar niet drastisch is veranderd in de afgelopen jaren.
Dan kunnen ze gaan rotten namelijk of alsnog verzakken.
 
Wow een huis van meer dan 220 jaar oud. Dan zou ik toch zeker een berekening (laten) maken denk ik.
 
Is een heel eenvoudige kwestie. De aquarium is 200 x 60 cm vloeroppervlakte ofwel 1200 cm2.
Met water kast, apparatuur en stenen vissen enz, zal deze ongeveer 800 kg gaan wegen.
De druk per cm2 is dus 670 GRAM. Daarbij staat de bak waarschijnlijk in de nabijheid van de muren en niet midden in de kamer.
Ter vergelijking:
Een mens weegt gemiddeld 80 KG = 80000 gram. Bij een schoenmaat 43 is de oppervlak van de zool circa 308 cm2 , als je stapt sta je maar op één schoen.
De druk op vloer is dan 260 gram. dit mag je vermeerderen met 15 % ivm met het verplaatsen ( + neerkomen) op de vloer. Druk bij lopen van een mens is dus ongeveer 300 gram per cm2.

De aquarium heeft dus een dubbel zo hoge druk als een mens uitoefent tijdens het lopen. Niks aan de hand. Gewoon plaatsen. Vraag maar na bij elke bouwkundige of aannemer.
 
Bedankt!! Dit stelt me echt enorm gerust!! Kan ik me weer druk gaan maken wat voor visbestand ik ga nemen:D
 
Is een heel eenvoudige kwestie. De aquarium is 200 x 60 cm vloeroppervlakte ofwel 1200 cm2.
Met water kast, apparatuur en stenen vissen enz, zal deze ongeveer 800 kg gaan wegen.
De druk per cm2 is dus 670 GRAM. Daarbij staat de bak waarschijnlijk in de nabijheid van de muren en niet midden in de kamer.
Ter vergelijking:
Een mens weegt gemiddeld 80 KG = 80000 gram. Bij een schoenmaat 43 is de oppervlak van de zool circa 308 cm2 , als je stapt sta je maar op één schoen.
De druk op vloer is dan 260 gram. dit mag je vermeerderen met 15 % ivm met het verplaatsen ( + neerkomen) op de vloer. Druk bij lopen van een mens is dus ongeveer 300 gram per cm2.

De aquarium heeft dus een dubbel zo hoge druk als een mens uitoefent tijdens het lopen. Niks aan de hand. Gewoon plaatsen. Vraag maar na bij elke bouwkundige of aannemer.
Sorry maar dit slaat echt nergens op en dit is ook absoluut geen eenvoudige kwestie, maar iets om goed uit te (laten) zoeken. Belasting van je vloer doe je niet op basis van puntbelasting. Geen enkele bouwkundige die hier mee in zal stemmen.

Als ik op een euromunt ga staan is de druk per cm2 op de vloer nog veel hoger dan die van het aquarium. Sterker nog. de druk per cm2 kan oneindig groot worden als ik op een naald ga staan of een nog kleiner object.

het is overigens 12000 cm2, niet 1200 ;-)
en 800 kg is wel een behoorlijke onderschatting. de kast met aquarium zelf wegen ook wel flink wat hoor, en dan nog verlichting en de spullen in de kast.

Jouw berekening zegt alleen iets over schade aan je vloer (parket of laminaat bijvoorbeeld) omdat je daar door hoge puntbelasting een putje in zou maken. Maar dit heeft niets met draagkracht van een vloer te maken.
of er nu 20 man op 1 been of 20 man op 2 benen staat is niet relevant voor draagkracht vloer.
 
Laatst bewerkt:
@trinakria : Je hebt gelijk met de verrekening. De belasting per cm 2 neemt nog veel verder af door mijn schrijffout.
Immers zelfs als ik uitga van 1000kg voor bak en alles erop en eraan ( is het niet hoor!!) dan wordt dat gedeeld door 12000 dan is de belasting per cm2 slechts 83,33 gram.
Er vanuit gaande dat de bak en het meubel niet op pootjes staat, want dan wordt het een heel ander verhaal.
Een lopende mens heeft een druk belasting op die vloer van 300 gram per cm2. Staat hij ergens stil, dan vermindert de druk met een factor 2, dus dan is de belasting nog altijd 150 gram per cm2.

Dat is geen onzin, maar gewoon de drukbelasting gemeten aan normale objecten, zodat dat ook voor niet bouwkundigen begrijpelijk is.
Overigens wordt het draagvermogen van beton NIET gemeten via puntbelasting. Puntbelasting dient om vast te stellen wanneer er schade aan de oppervlakte of de (draag) constructie optreedt. dit wordt veelal in laboratoria vastgesteld en niet "on site"

Een vloer die opnieuw is geplaatst als BETONNEN vloer ligt beslist niet op houten poeren, daarvoor is zo'n uitvoering te zwaar.
TS kan gewoon bij de gemeente de originele bouwtekeningen opvragen ( monumenten zijn vergunningsplichtig) en daar exact vaststellen wat de constructie van de vloer is en ook wat het maximale draagvermogen per dm2 is. Deel dit door 100 en je weet de maximale belastbaarheid van de vloer + constructie.
 
@trinakria : Je hebt gelijk met de verrekening. De belasting per cm 2 neemt nog veel verder af door mijn schrijffout.
Immers zelfs als ik uitga van 1000kg voor bak en alles erop en eraan ( is het niet hoor!!) dan wordt dat gedeeld door 12000 dan is de belasting per cm2 slechts 83,33 gram.
Er vanuit gaande dat de bak en het meubel niet op pootjes staat, want dan wordt het een heel ander verhaal.
Een lopende mens heeft een druk belasting op die vloer van 300 gram per cm2. Staat hij ergens stil, dan vermindert de druk met een factor 2, dus dan is de belasting nog altijd 150 gram per cm2.

Dat is geen onzin, maar gewoon de drukbelasting gemeten aan normale objecten, zodat dat ook voor niet bouwkundigen begrijpelijk is.
Overigens wordt het draagvermogen van beton NIET gemeten via puntbelasting. Puntbelasting dient om vast te stellen wanneer er schade aan de oppervlakte of de (draag) constructie optreedt. dit wordt veelal in laboratoria vastgesteld en niet "on site"

Een vloer die opnieuw is geplaatst als BETONNEN vloer ligt beslist niet op houten poeren, daarvoor is zo'n uitvoering te zwaar.
TS kan gewoon bij de gemeente de originele bouwtekeningen opvragen ( monumenten zijn vergunningsplichtig) en daar exact vaststellen wat de constructie van de vloer is en ook wat het maximale draagvermogen per dm2 is. Deel dit door 100 en je weet de maximale belastbaarheid van de vloer + constructie.

Oke maar dat is toch precies mijn punt dan? dat de puntbelasting (die jij uitrekent) hier verder niet relevant is aangezien TS iets wil weten over het draagvermogen van zijn vloer.

Je kunt puntbelasting wel uitrekenen, maar TS heeft er niets aan ;-)
 
Als je de belasting op een DEEL van de vloer uitrekent dan is er m.i. geen sprake meer van PUNT belasting, die benaming geeft immers aan dat er sprake is van een hoge belasting op een (heel) klein oppervlak. Dat speelt hier hoegenaamd niet.
 
Nouja hoe je het normaal gesproken uitrekent is dat je niet kijkt naar het grondoppervlak van het aquarium, maar naar de 10-20 m2 rondom je aquarium. Wat staat daar allemaal op aan kasten, tafels, stoelen etc..
Slechts kijken naar het grondoppervlak van het aquarium zou je dus nog steeds puntbelasting kunnen noemen, maar ik begrijp je punt.

Maar in een huis van >200 jaar oud kan alles maar zo anders zijn. Ik ben absoluut geen kennishouder wat dit betreft. Wil alleen aangeven dat het absoluut niet eenvoudig is en een expert benodigd is. Denk dat wij dat beiden niet zijn.
 
Ja het huis is zeker 200 jaar oud maar wel compleet gerenoveerd ook de vloer als de houtenvloer er nog in lag was het denk ik zowiezo geen optie :eek: ik heb nu zeker 7cm beton wat ik kan zien. dus ik ga er een beetje van uit dat het stalen binten met isolatie en daarover beton gestort is komt tegen een draagmuur dus ik denk zelf eigenlijk wel dat het kan
 
De renovatie van de vloer is door de vorige bewoners gedaan. Enigste wat hun konden vertellen is dat het om een gestorte vloer gaat.
Geen mogelijkheid om de vorig bewoners te vragen naar het bedrijf die het uitgevoerd heeft (als ze het niet zelf gedaan hebben)
deze kan wellicht meer info geven.

Hier staat de 250 ook gewoon op de beton vloer met een kruip ruimte er onder .
Wel tegen de muur geplaatst nou ja zon 10 cm er van af dan.
 
Ja het huis is zeker 200 jaar oud maar wel compleet gerenoveerd ook de vloer als de houtenvloer er nog in lag was het denk ik zowiezo geen optie :eek: ik heb nu zeker 7cm beton wat ik kan zien. dus ik ga er een beetje van uit dat het stalen binten met isolatie en daarover beton gestort is komt tegen een draagmuur dus ik denk zelf eigenlijk wel dat het kan
7cm beton is niet zoveel hoor... is misschien zelfs alleen de cement dekvloer. Draagkracht komt vanuit ondervloer en constructie.

Bij onze aanbouw liggen er betonnen draagbalken met bewapening met isolatiebroodjes ertussen. Daaroverheen nog eens 20cm beton, waarvan 15cm met staalmatten en 5cm cement dekvloer.
 

Terug
Bovenaan