Vraag over Aquarium.


henkl

Member
Lid geworden
17 mei 2009
Berichten
21
Is er hier iemand die meer weet van het superfish110 Aquarium.
Ik heb er sinds juli eentje met daarin een bioflow 300 filter.
Na een heel voorzichtige aanloop van een aantal weken draaide de bak als de beste van de 30!! jaar dat ik aquaria heb.
Echter 2 maanden geleden verscheen een voor van mist in de bak en zit nu 2 maanden met een mistig aquarium.
Heb letterlijk ALLES uitgespookt om `m goed te krijgen.
Niets lukt,
Gelukkig heb ik er maar 3 visjes in zitten.
Het op advies donker zetten heeft mij bijna alle snelgroeiers gekost.

Vertel
 
Waarschijnlijk is dat bacteriebloei, meestal gebeurd dat als je de bak en filter te schoon heb gemaakt dan krijgt het hele spulletje een te grote opdoffer. Oplossing: 2 weken niks doen aan je aquarium, niet verversen, niet verschonen, verder wel gewoon voeren en de verlichting zoals je gewend bent, dan verdwijnt de mist vanzelf
 
klinkt als bacteriebloei/waterbloei , maar twee maanden is wel erg lang.

heb je een foto van de bak zoals hij er nu bijstaat? en wat heb je allemaal geprobeerd? alles is wat een ruim begrip.
 
Om je een idee te geven. Ik heb tijdens het ( tijdelijk ) beëindigen van de hobby een paar jaar geleden een 80cm bak met alleen de planten erin laten staan. om het overdreven te zeggen...nog nooit zo mooi gestaan. Wat ik wil zeggen is....soms is niks doen juist het beste....
 
Ik gok ook op bacteriebloei en heb je 2 mnd terug iets gedaan aan de bodem of de filter en heb je een totaaltje van je bak?
 
Twee weken helemaal niks doen (behalve het noodzakelijke) lijkt me een goede oplossing.Foto zal ik opsturen maar moet ik eerst overzetten naar pc.
Bedankt voor de moeite.
Rest mij nog een vraag:
Is een van jullie bekend met Superfish.(spec. home 110) mer bioflow 300 pomp.
Wil ik graag weten.
 
Zoals eerder belooft een paar fotos van zoals het was en zoals het nu is..
De grote problemen zijn vooral begonnen bij het inbrengen. van de rode/bruine achtergrondplanten.
De grote kleur lijkt op zweefalg.
Dat gebeurt als je het spaarzame ledlicht aanmaakt.
 

Bijlagen

  • P1000172.JPG
    P1000172.JPG
    199.5 KB · Weergaven: 107
  • P1000175.JPG
    P1000175.JPG
    159.2 KB · Weergaven: 114
Dat is inderdaad zweefalg. Staat het aquarium vlak bij een raam zodat er direct zonlicht in kan komen?

Hieronder een artikel met wat tips voor het oplossing van dit probleem.

Bedankt voor de tips.

Ben aquariumliefhebber sinds 1980. Beetje ervaring heb ik wel. en weet ook dat direct zonlicht een no-no is.
Dat gebeurt ook absoluut niet.
Verder heb ik alle dingen zoals beschreven in Aquascaping-blog. al meerdere malen uitgevoerd.
No results.
En als het zo ver komt dat je voor 125 liter aquarium een uv set nodig, dan stop ik resoluut met deze hobby.
 
De Home bakjes hebben zeer zwak licht, tenminste degene die ik ken (buiten de mijne ook elders gezien).
 
En als het zo ver komt dat je voor 125 liter aquarium een uv set nodig, dan stop ik resoluut met deze hobby.

Zover is het nog niet hoor dus stoppen is niet aan de orde... :)
Maar je zegt dat je de overige stappen op aquascaping-blog al meermaals hebt doorlopen zonder resultaat?

Wat voeg je aan plantenvoeding toe?
Hoe lang brandt de lamp?
Hoe maak je je filter schoon?

Wat je alleszins ook eens kan proberen is om de stappen op aquascapingblog (behalve uv dan) nog eens te doen.
Dan heb je vervolgens als het goed is een bak met vrijwel helder water maar wel nog sporen van de zweefalgen.

En dan vervang je de genadeslag van de uv-lamp door een extra stap:
je koopt een aantal zakjes levende watervlooien en laat die in je bak los. Desnoods doe je deel in een filternetje dat je in de bak hangt zodat de vissen ze niet allemaal opeten. Maar je hebt maar 3 visjes dus misschien is dat niet nodig of kan je ze op een andere manier gescheiden houden voor een paar dagen.
Watervlooien zullen korte metten maken met groen water. Zeker als je eerst ververst waardoor er enkel sporen in het water zitten.
De populatie vlooien zal tijdelijk boomen door het overaanbod aan voedsel.
Algen weg en veel levend voer voor de vissen.

Handjes geven... ;)

Daarnaast zorg je vanaf dan dus consequent voor goede en stabiele voeding, juiste lichtduur, wekelijkse waterwissels en goed onderhoud van filter.
Volgens mij heb je dan geen uv meer nodig.
 
Laatst bewerkt:
De Home bakjes hebben zeer zwak licht, tenminste degene die ik ken (buiten de mijne ook elders gezien).

Je hebt gelijk voor wat betreft het verschil tussen 80 en 110.
110 heeft twee maal zo veel licht als de 80
 
Je hebt gelijk voor wat betreft het verschil tussen 80 en 110.
110 heeft twee maal zo veel licht als de 80
Hoe ver hangen de LED's eigenlijk van de bodem af? Moet het hier ook eens meten.
 
Dit zie je ook bij ondiepe vijvers in hartje zomer, de temperatuur loopt op veel licht en voedingrijk water. Ik denk dat je verlichting de oorzaak is en iets anders het getriggerd heeft. Ik had het bakje helemaal opnieuw gevuld met water. Drijfplanten toegevoegd. Opnieuw wat zuurstof planten en gewacht. Waterwaarden zouden ook wel helpen hier denk ik.
 
Bedankt voor de tips.

Ben aquariumliefhebber sinds 1980. Beetje ervaring heb ik wel. en weet ook dat direct zonlicht een no-no is.
Dat gebeurt ook absoluut niet.
Verder heb ik alle dingen zoals beschreven in Aquascaping-blog. al meerdere malen uitgevoerd.
No results.
En als het zo ver komt dat je voor 125 liter aquarium een uv set nodig, dan stop ik resoluut met deze hobby.


Makkelijkste oplossing is een los interfilter met uv-lamp aanschaffen, zweefalgen en met name groene zweefalgen zijn lasting te bestrijden.
Waterwissels helpen niet en tijdleijk licht uit laten is even een oplossing omdat het vaak gewoon weer terug komt wanneer het licht weer aan staat.
Vaak na 2weken UV te gebruiken ben je van de groene zweef algen af..

Het is een kleine aanschaf maar je kan hem permanent of preventief gaan gebruiken..
 
Laatst bewerkt:
Al die uv is leuk en kan helpen maar je lost er niet de oorzaak mee op vaak en dan loop je het risico dat het weer terugkomt tenzij je de uv blijft gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Hoe ver hangen de LED's eigenlijk van de bodem af? Moet het hier ook eens meten.
Hoi,
Met alle respect en ik snap dat het belangrijk is of kan zijn.
Echter als ik een kant-en- klare bak koop met alles er op en er aan, die me best wel wat geld kost dan ga
ik er van uit dat een ander wel een beetje op elkaar is afgestemd.
Daarbij, wat zou het antwoord zijn als ik die vraag stel aan een medewerker van een aquariumzaak.
Ik denk dat de helderheid van het water, verstoring door drijfplanten een groter issue zijn.
 
Hoi,
Met alle respect en ik snap dat het belangrijk is of kan zijn.
Echter als ik een kant-en- klare bak koop met alles er op en er aan, die me best wel wat geld kost dan ga
ik er van uit dat een ander wel een beetje op elkaar is afgestemd.
Daarbij, wat zou het antwoord zijn als ik die vraag stel aan een medewerker van een aquariumzaak.
Ik denk dat de helderheid van het water, verstoring door drijfplanten een groter issue zijn.
Ja dat is waar maar je zult de plantenvoeding daar ook op moeten af stemmen.
 
Als je aan medewerker LFS vraag zul je waarschijnlijk een flesje alg dodend middel moeten kopen. Algen weg en maand later weer hetzelfde probleem.
 
Hoi,
Met alle respect en ik snap dat het belangrijk is of kan zijn.
Echter als ik een kant-en- klare bak koop met alles er op en er aan, die me best wel wat geld kost dan ga
ik er van uit dat een ander wel een beetje op elkaar is afgestemd.
Daarbij, wat zou het antwoord zijn als ik die vraag stel aan een medewerker van een aquariumzaak.
Ik denk dat de helderheid van het water, verstoring door drijfplanten een groter issue zijn.

Dan ga ik toch vervelend zijn.. Bakken van Superfish zijn niet gericht op een zo goed mogelijke oplossing, die zijn erop gericht om mensen met interesse in het houden van vissen, die er verder niet zoveel van weten, te verleiden tot een aankoop door een lagere prijs dan de meeste concurrenten te vragen. 'Best wel wat geld' is een begrip waar iedereen anders over denkt natuurlijk, maar feit is dat Superfish geen merk is dat op het hoogsegment mikt. Bovendien kan een fabrikant niet van te voren bedenken wat je met je bak gaat doen. Enkel gekleurde steentjes, water en een vis, of soil en planten die veel vragen. Een product in een hoger segment, mag je e.e.a. van verwachten. Laag segment is toch roeien met de riemen die je hebt, mijn inziens.
 

Terug
Bovenaan