Wat is er nieuw

vraag over bodem

Randolph1988

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2025
Leeftijd
37
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Momenteel heb ik een aquatlantis splendid 120 met de volgende voedingsbodem: Colombo nutribase (ongeveer 5 cm) + Colombo manobase pro.
In de hoeken heb ik echinodorus bleheri staan, deze groeiden in het begin goed, maar krijgen nu gele jonge bladeren en ziet er minder goed uit.
Ook heb ik 2 ancistrussen, deze ben ik begonnen met bijvoeren.

Kan het kwaad om extra kleibollen bij te steken? Of is dit to much naast de bestaande nutribase van pas 3 maanden oud?

Alvast bedankt!

Nee lijkt mij ook niet, maar voordat ik dalijk een overschot heb aan teveel voedingsstoffen. Ik geef ook los wekelijks een dosis Profito namelijk.

Weet je de gehaltes aan nitraat, fosfaat en micro's (mineralen& sporenelementen: te meten door je Fe te meten)?
Hoeveel licht heb je boven je bak? Hoe lang brandt dat licht?
Voeg je extra CO2gas toe?

No3 10
Po4 1.0
Co2 140 bellen per minuut op 240 liter
Ijzer in waterniveau is goed na profito toevoegen, maar na een week is dat natuurlijk weg.
Ik begreep dat echinodorus vooral uit de bodem trekt, dat kan ik niet meten

Verlichting is de ultra led van aquatlantis: 7,5 uur per dag op 70% intensiteit

Colombo nutribase (ongeveer 5 cm) + Colombo manobase pro.

Kan het kwaad om extra kleibollen bij te steken? Of is dit to much naast de bestaande nutribase van pas 3 maanden oud?
Kort samengevat: ja, extra capsules/tabletten in de bodem kunnen zeker geen kwaad en zijn wellicht noodzakelijk

Nutribase behoort tot de categorie voedingsbodems en doet wat het moet doen; planten voorzien van mineralen en sporenelementen.
Maar het is relatief snel uitgewerkt. Het voldoet prima tijdens de eerste maanden van een nieuwe bak maar na een paar maanden zie je toch terugval in kwaliteit van de planten. Dus extra voeding in de vorm van tabletten/ capsules is zeker aan te bevelen.

Colombo manobase Pro wordt verkocht als aquasoil en heeft pH verlagende eigenschappen.
Er kan ook bij ammonium vrij komen maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar en door de lage pH leidt dit niet tot problemen.
Daarom hoef je niet intensief te verversen de eerste dagen omdat het niet extra is geimpregeneerd met ammonia en andere voedingsstoffen zoals de soils uit het topsegment.
Ook de pH verlagende eigenschappen zijn in de praktijk relatief snel uitgewerkt.

In de hoeken heb ik echinodorus bleheri staan, deze groeiden in het begin goed, maar krijgen nu gele jonge bladeren en ziet er minder goed uit.

Ik kan ook alleen maar bevestigen dat bodem bemesting nodig is voor deze plant, ik heb hetzelfde gehad
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-8#post-2569219

Groei is inmiddels enorm verbeterd ondanks dat er eerder een prima kolom bemesting aanwezig was, snoeien is zelfs weer nodig.
1000023768.jpg

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan