Wat is er nieuw

Vraag over buitenfilter X Pro 2000 van Superfish

Mikula

Well-known member
Lid geworden
17 september 2018
Leeftijd
59
Zijn er hier mensen die praktijkervaring hebben met X Pro 2000 ?

Ik was op zoek gegaan naar een filtervat van max. 40 cm hoog, dat tegelijk het grootste filtervolume gaf, en kwam uit bij de genoemde X Pro 2000 met afmetingen 29 x 29 x 40 cm, volgens fabrieksopgave goed voor 17,3 l filtervolume.

Van een kennis hoor ik echter dat deze X Pro 2000 een allesbehalve stille filter is, in vergelijking met andere van ongeveer hetzelfde debiet. Klopt dit ?

Welke zijn de alternatieven voor een dergelijke X Pro 2000 met groot filtervolume, rekening houdend met max. hoogte 40 cm (en tegelijk dus een zo groot mogelijk filtervolume) ?

Ik zou een JBL 1902 nemen die is ongeveer gelijk qua filtercapaciteit en stroom. Zo n zware filter hoor je wellicht altijd wat maar de 1502 hoor ik eigenlijk niet terwijl ik er vlakbij zit.

maar de 1502 hoor ik eigenlijk niet terwijl ik er vlakbij zit.
Dat blijft heel persoonlijk. Ik hoor een naald vallen op 100 meter afstand. Ik stoor me dan ook aan ieder extern filter wat ik tot nu toe heb gehad (diverse van JBL en Oase).

Ik zou een JBL 1902 nemen die is ongeveer gelijk qua filtercapaciteit en stroom. Zo n zware filter hoor je wellicht altijd wat maar de 1502 hoor ik eigenlijk niet terwijl ik er vlakbij zit.
De ts vraagt om een filter van max 40cm hoog…. Waar laat je die 1902 als hij 56,5cm hoog is?
Afmetingen: 20 x 23,5 x 56,4 cm

Dat had ik niet zo opgevat Albert maar alleen dat ie een zoekt van max 40cm maar doorgaans past een wat hogere ook wel in een kastje denk ik.
Daarbij zou ik geen SF nemen want als er iets is dan kun je niet zo makkelijk aan onderdelen komen dan bij bv Eheim of JBL.

Om wel formaat bak gaat het.
450 l
Ik zou anders meteen naar 2x 1502 gegaan zijn maar die zijn met 48 cm dus te hoog.

Voor filteropstelling is max. 42 cm hoogte beschikbaar (en neen dat is niet te veranderen want het betreft een inbouwkast onder een stenen blad verankerd in de muur).
Momenteel 2 x JBL 902. Werden gekozen in functie van de beschikbare hoogte en omdat die JBL -de mijne dan toch - echt stil zijn.
Beide JBL’s elk in serie met een 2,3 l prefiltervat er voor.

Voor die beide JBL’s dus op zoek naar alternatieven van max. 40-42 cm hoog, én met aanzienlijk meer filterinhoud.
Zo kwam ik uit bij SF X Pro 2000 met vrij groot grondvlak 29cm x 29cm en 40cm hoog. Maar naar verluidt dus relatief veel 'gedruis'.

Mochten er nog ideeën zijn, dan graag.

Laatst bewerkt:
(en neen dat is niet te veranderen want het betreft een inbouwkast onder een stenen blad verankerd in de muur
Aha, ik dacht een standaard aquariumkastje. Met de JBL zit je op netto zo n 2x de inhoudt van de bak en met niet teveel belasting kan dat genoeg zijn. Ik heb altijd 1 902 gehad op 200 liter en dan zat ik ook rond de 2x netto.

Nog een vraagje over buitenfilters.

Behoudens vergissing meen ik me te herinneren dat er op dit forum een topic is met daarin een oplijsting van alle filtermerken en filtertypes.
Maar ik kan die lijst niet meer terug vinden.

Ben ik abuis? Of bestaat er zo'n topic ?
In dat geval graag de link aub. Dank u.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan