Wat is er nieuw

Vraag over Colombo CO2 800g fles

Joris V

Member
Lid geworden
13 december 2020
Leeftijd
28
Goedemiddag,

Ik heb recent een aquarium overgenomen met een Colombo CO2 set waarvan de fles bijna aan vervanging toe was. Ik heb deze fles aangesloten tot ie leeg was en alles werkte prima, maar na het aansluiten van de drukregelaar op de nieuwe fles komt er niets uit en blijft de drukregelaar op 0 psi staan.

Ik heb de fles gewogen en hij zit wel gewoon helemaal vol. Bij de eerste keer aandraaien lekte er kort CO2 dus heb ik hem weer losgedraaid zoals in de instructie stond. Echter gebeurde er de keren daarna dus niks meer bij het vastdraaien. Ik heb de O-ring in ieder geval maar vervangen omdat ik een reserve had, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is. Extra strak aandraaien met een sleutel heeft ook niet geholpen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Alvast bedankt!

Groet,
Joris

Zelf geen ervaring mee; maar ik lees van meer mensen dat ze er issues mee hebben.
Je hebt niet toevallig die adapterring nodig maar nog op de oude fles zitten?

edit; k vind die flessen overigens ook behoorlijk aan de prijs voor 800 gram. Als je er 4 per jaar nodig hebt; kun je beter een gewoon co2 systeem aanschaffen, veel goedkoper op de langere termijn.

Joris goeden middag zou alles los gooien van je co2 en je druk regelaar langzaam op spanning brengen tot hij het doet . Denk wel dat je aan vervanging toe bent als dit gebeurd

Zelf geen ervaring mee; maar ik lees van meer mensen dat ze er issues mee hebben.
Je hebt niet toevallig die adapterring nodig maar nog op de oude fles zitten?

edit; k vind die flessen overigens ook behoorlijk aan de prijs voor 800 gram. Als je er 4 per jaar nodig hebt; kun je beter een gewoon co2 systeem aanschaffen, veel goedkoper op de langere termijn.
Ah dat voorspelt niet veel goeds. Nee de adapter ring zit er ook gewoon op. Ga me dan ook maar eens verdiepen in een andere set, lijkt me dat ik deze nog wel terug kan sturen.

Welke merken staan goed bekend, of is het evt goed mogelijk om zelf wat te maken?

Ah dat voorspelt niet veel goeds. Nee de adapter ring zit er ook gewoon op. Ga me dan ook maar eens verdiepen in een andere set, lijkt me dat ik deze nog wel terug kan sturen.

Welke merken staan goed bekend, of is het evt goed mogelijk om zelf wat te maken?
Als je met zelf maken, zelf een set samenstellen bedoelt; kan dat prima. Je hebt nodig: een co2-fles, reduceerventiel, fijnregelventiel, co2slang, magneetventiel, terugslagklep, bellenteller en een diffusor. Een aantal onderdelen heb je wellicht al van je huidige systeem, zoals magneetventiel, co2slang, terugslagklep en diffusor. Als je dat inderdaad al hebt; kun je bijvoorbeeld deze halen + een co2-fles. Je kunt ook hier even kijken voor complete sets.
Qua merken is er aardig wat keus; Dennerle, JBL, Eheim, co2art etc. Meeste van die merken zijn ook wel in de betere LFS te vinden.

Zou het kunnen dat de ventiel (met groene draaiknop) lek is? Test het even. Sluit alles aan, sluit de groene draaiknop, hang het ondersteboven in je aquarium. Zie je co2 weglekken (belletjes) als de draaiknop gesloten is?? Dan is het ventiel lek. Haal alles los en doe er een beetje teflon tape tussen. Lekkage is dan weg.

Sla de merken over. Ze zijn nodeloos duur en hebben als vervelende bijkomstigheid dat je vaak allerlei kunstgrepen uit moet halen als er iets aan toe wilt voegen van een ander merk. Dat doen ze om je zoveel mogelijk te binden aan het desbetreffende merk. Ga gewoon voor producten met een standaard aansluiting waarbij het dan ook weer slim is om te kiezen voor losse elementen. Wanneer er iets stuk is hoef je alleen dat deel vervangen. Ik heb dat gedaan en werk al jaren tot volle tevredenheid met merkloze producten. Achter mijn bak staat een 6 kg fles die een jaar CO2 levert voor 22 euro. De verdere producten in de keten kocht ik bij Tante Ali. Hoewel ik voor een paar jaar geleden een aquariumcomputer heb gebouwd, weer uit onderdelen van tante Ali, die nu alles aanstuurt. Maar ik heb ook nog steeds de nu ongebruikte CO2 controller op reserve. Net vorige week kreeg ik een electrode binnen voor mijn automatische systeem bedoelt als reserve voor het al jaren in gebruik zijnde Chinese exemplaar. Kosten, incl. zending 14 euro. Foto 1 is de reserve controller met electrode. Foto 2 en 3 de eigenbouw aquariumcomputer.
U6ebfeb33056040fe8d7e7aaafc4c65d7z.jpg_480x480q90.jpg
IMG_20190929_122527.jpg
IMG_20190929_122534.jpg

Sla de merken over. Ze zijn nodeloos duur en hebben als vervelende bijkomstigheid dat je vaak allerlei kunstgrepen uit moet halen als er iets aan toe wilt voegen van een ander merk. Dat doen ze om je zoveel mogelijk te binden aan het desbetreffende merk. Ga gewoon voor producten met een standaard aansluiting waarbij het dan ook weer slim is om te kiezen voor losse elementen. Wanneer er iets stuk is hoef je alleen dat deel vervangen.
Je brengt het (wederom) alsof het een feit en gegeven is voor ieder merk - dat is simpelweg niet waar. Sommige merken met sommige producten hebben inderdaad iets te enthousiast vendor lock-in geprobeerd door te voeren maar is niet zo alsof dit de overhand heeft op de markt.

Je brengt het (wederom) alsof het een feit en gegeven is voor ieder merk - dat is simpelweg niet waar. Sommige merken met sommige producten hebben inderdaad iets te enthousiast vendor lock-in geprobeerd door te voeren maar is niet zo alsof dit de overhand heeft op de markt.

Hier geef ik een algemeen advies gebaseerd op mijn mening als antwoord op de vraag van Ts. Ik heb geen enkel merk genoemd. Een ieder is ook vrij om er anders over te denken.

Mocht je wat anders willen neem dan een fles van bv 2 kilo want dan is het vullen in de regel veel goedkoper en je hoeft er dan ook minder vaak op uit om te laten vullen.

Hier geef ik een algemeen advies gebaseerd op mijn mening als antwoord op de vraag van Ts. Ik heb geen enkel merk genoemd. Een ieder is ook vrij om er anders over te denken.
Als je het formuleert zoals jij doet; breng je het als feit en niet als mening: "Ze zijn nodeloos duur en hebben als".

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan