vraag over de tc420 in combinatie met jbl solar natur


Wat ik ondermeer op de verpakkings-doos lees is ,2 channels with 3 preset colours,2700K / 4000kK/6700K ,dimbaar in 8 stappen.

Deze 2 kanalen,houd dit misschien in dat ik eerder al vermeld had dat 4000K een mix is van 2700 en 4000.Heeft dit wat ik schrijf dan ook misschien iets te doen met het aansluitschema in het geheel.

Gr.bert
 
Wat ik ondermeer op de verpakkings-doos lees is ,2 channels with 3 preset colours,2700K / 4000kK/6700K ,dimbaar in 8 stappen.

Deze 2 kanalen,houd dit misschien in dat ik eerder al vermeld had dat 4000K een mix is van 2700 en 4000.Heeft dit wat ik schrijf dan ook misschien iets te doen met het aansluitschema in het geheel.

Gr.bert

Ik denk niet dat je de RGB hebt, waarom je dan wel de aders hebt??? Maak nog even wat foto's, die "zeggen" zo veel lol
 
En van wat zou ik dan een foto moeten plaatsen,is mij niet geheel helder.
Wat zou er gebeuren als ik de tc420 gaat progammeren volgens de aansluit-gegevens,zou het dan niet werken,of deels,of helemaal niet.
 
Tc420 met de aansluitingen
Kabel van de JBL led ook aan de kant van de lamp
Overzicht

Kanaal 4 en 5 hoef je dan alleen te programmeren, want 123 gebruik je niet
 
Nou,bedankt voor jou reactie,ga morgen eens aan de slag om 4 en 5 te progammeren,en effe afwachten wat er mogelijk is.Ik zal 12en 3 loskoppelen,ben benieuwd wat er mogelijk is.Bedankt voor je inspanning en het meedenken.
 
Ik heb de TC420 aan de gang gekregen, maar wel met de instellingen via een site op internet, en met de daarbij behorende gegevens. Het licht is weer aan, maar volgens mij met een te hoge sterkte.
Verder denk ik het eens te zijn met @schott dat ik maar 2 kanalen heb, geeft verder niets.

Ik vertrouw de door mij ingestelde aan en uit ( licht) nog niet geheel vandaar dat er nog een tijdklok op de TC420 staat.
Nu heb ik geprobeerd om de instellingen te resetten, maar dat lukt nog niet echt, als ik op de resetknop van de TC420 drukt gaat het licht uit en ook weer aan.

Iemand een idee hoe nieuwe instellingen in te voeren, en of de vorige instellingen te verwijderen.(opnieuw installeren) ?

Op een gegeven moment de ingevoerde waarde's naar de Tc420 verstuurd, is gelukt.
Nu e.e.a. is gelukt, het doorsturen van de laptop-ingevoerde gegevens ,,wat moet ik en kan ik nu nog met de TC420 unit ofwel welke functie blijft daarvoor over door alles daar naartoe gestuurd te hebben.
Ook op internet gelezen dat de TC420 alleen te progammeren is met de 24 Volt aansluiting, heb deze waarschuwing gelezen, zonder deze aansluiting zou het ,,? niet lukken.

Verder heb ik ook een idee waarom de TC420 varieerd in prijs, waar we deze ook kopen, ik vond na het zoeken op internet (gebruiksaanwijzing / handleiding) een verkopende site die er een USB stick bijleverde die zou het een en ander gewoon vertalen qua instelling in het Nederlands, zo zie je maar het is net als bij het kopen van een auto,, met of zonder accessoires.

Laatste vraag, welke Led verlichting kan ik aansturen met de Tc420,met daarbij alle 5 kanalen ,,zeg ik dit goed aan te sturen,.
Veel vragen, voor wie hier een antwoord op heeft.

Gr.bert
 
Ik vertrouw de door mij ingestelde aan en uit ( licht) nog niet geheel vandaar dat er nog een tijdklok op de TC420 staat.

Dat is eigenlijk niet handig. En als je de USB kabel aan de TC laat zitten en in de software hem in stelt op x16 en daarna op online play klikt, zie je precies wat je balk doet. Dus kan je testen of hij doet wat jij wilt, zo niet ff aanpassing maken en daarna weer verder
2020-09-26_20h30_34.jpg


Nu heb ik geprobeerd om de instellingen te resetten, maar dat lukt nog niet echt, als ik op de resetknop van de TC420 drukt gaat het licht uit en ook weer aan.

Dit doe je ook vanuit de software, met de USB kabel aangesloten, Clear All

2020-09-26_20h32_19.jpg


Nu e.e.a. is gelukt, het doorsturen van de laptop-ingevoerde gegevens ,,wat moet ik en kan ik nu nog met de TC420 unit ofwel welke functie blijft daarvoor over door alles daar naartoe gestuurd te hebben.

In principe niets. Je kan evt. tijd en datum aanpassen en als je meerdere programma's hebt gemaakt, kan je via je menu kiezen welke je afspeelt. Maar in de praktijk zal je 2 x per jaar je tijd aanpassen en verder soms een kleine modificatie, maar heel vaak zal je er niet mee bezig zijn.

Zodra je trouwens je programma opnieuw naar de TC verstuurd, wordt het overschreven en is het nieuwe actief

Verder heb ik ook een idee waarom de TC420 varieerd in prijs, waar we deze ook kopen, ik vond na het zoeken op internet (gebruiksaanwijzing / handleiding) een verkopende site die er een USB stick bijleverde die zou het een en ander gewoon vertalen qua instelling in het Nederlands, zo zie je maar het is net als bij het kopen van een auto,, met of zonder accessoires.

Er is ook genoeg "gratis" te downloaden, dus ach ja, of dat het prijs verschil waard is...........

Laatste vraag, welke Led verlichting kan ik aansturen met de Tc420,met daarbij alle 5 kanalen ,,zeg ik dit goed aan te sturen,.

Een lamp of strip die 5 "kanalen" heeft, maar in de praktijk zal het dan vaak eerder RGB en W zijn, dus 4 kanalen. Of je hangt 2 lampen aan 1 TC en dan kan je wel ook meerdere kanalen benutten.
 
Wat een snelle info,waardeer ik echt.
Maar weet je @schott een gebruiksaanwijzing zoals deze in het Engels te lezen is, is alleen begrijpbaar voor en door wie dan ook daar mee om kan gaan,en met grote snelheid over het toetsenbord wandeld.

Heb eens een kennis over de vloer gehad die mijn PC gerepareerd heeft,deed hij met 10 vingers,kon helemaal niet volgen waar hij mee bezig was,,snap je.,

Maar dit terzijde,ik gaf vooraf al aan dat met alle positieve antwoorden ik toch tegen problemen aan zou lopen met de Tc420,geeft niet,komt allemaal uiteindelijk wel goed,denk ik,,maar ik snap bijvoorbeeld helemaal niets van de "play speed"zoals door jou weergegeven in het vorige bericht,ook niet echt tegengekomen in de gebruiks aanwijzing.
 




 
Oke,Steven,maar ik snap die functie niet,

Als je de USB kabel in de TC420 hebt gestoken en je drukt dan op play, dan loopt het programma automatisch af. Doe je dit op 16 speed (16x zo snel) dan kan je goed zien wat er gebeurd zowel aan je lamp als de parameters die in de software wijzigen. Dus een soort test om te kijken wat het programma doet zeg maar.......
 
Aha,een soort van speed snelheid,geweldig,en tot zover heel erg bedankt.
 
Steven, die ben ik vanmiddag tegengekomen, die van applamp.nl. Daar een print van gemaakt maar dit is en was (te zien) niet meer dan een A4,qua informatie.Heel sumier.

Maar ik ben heel eerlijk gezegd veel verder gekomen met de gebruiksaanwijzing van www.meegaled.nl

Daar heb ik dus wat meer aan gehad,8 pagina's met uitleg, en uitgeprint, en langzaam de stappen gevolgd.
Maar zoals vermeld ook daar moest ik weer improviseren,zeker met wat jij vermelde,,de play-speed,jammer dat dit weer niet ter sprake kwam,maar goed we hebben nog een forum.

Wil nog effe uitzoeken of een USB stick via de door mij bezochte website waar ik de controller niet besteld heb,toch de Nederlandse vertaling kan verkrijgen.
gr.bert
 
Even uit mijn geheugen halen,jij was toch deels overgeschakeld naar een day-time matrix,is dit zo of vergis ik mij.Wat zijn jou ervaringen met deze led,,misschien eerder door jou vermeld,en dan tja sorry voor de herhalings vraag,maar draaid deze misschien ook op een Tc420.
 
Even uit mijn geheugen halen,jij was toch deels overgeschakeld naar een day-time matrix,is dit zo of vergis ik mij.Wat zijn jou ervaringen met deze led,,misschien eerder door jou vermeld,en dan tja sorry voor de herhalings vraag,maar draaid deze misschien ook op een Tc420.

Ik ben overgeschakeld op Daytime Cluster Control, de voorloper van de Matrix.

Ik stuur deze aan via de TC -> werkt perfect. Hierbij gebruik ik 3 kanalen, te weten RWB

Diverse anderen gebruiken de Matrix icm de TC420, zoals oa @rjoemman, die heeft zijn kanalen verdeeld omdat hij 2 balken heeft, maar ook dat werkt uitstekend!

M.b.t. ervaring van de LED. Ik ben helemaal weg van Daytime. Op dit moment zou ik als er iets kapot gaat Daytime kopen, als ik een nieuwe bak neem Daytime kopen en als ik genoeg geld heb, Daytime kopen LOL Oftewel ik ben bere tevreden en vind het echt super spul persoonlijk
 
Man man man,,net een badge gekregen voor 1000 geplaatste berichten,ik ben nu forum verslaafd,een Junk:LOL:
 
Steven,ik gebruik nu momenteel in de breedte van mijn bak 130 cm. 1149 mm.Lange led,welke zou jij aanbevelen in het daytime? verkrijgbaar.
 
1002,voor wie het nog snapt,:rolleyes: daytime of matrix,,,,,,welke
 
Steven,,wat is er zo bijzonder dan,jou verlichting
 
Even uit mijn geheugen halen,jij was toch deels overgeschakeld naar een day-time matrix,is dit zo of vergis ik mij.Wat zijn jou ervaringen met deze led,,misschien eerder door jou vermeld,en dan tja sorry voor de herhalings vraag,maar draaid deze misschien ook op een Tc420.
Waarom wil je een Matrix? Je JBL voldoet toch?

Er is 1 heel groot nadeel aan de Matrix:........



....de prijs.
 
Steven,nog even en dan ben jij van mij af, maar ik ben al even geleden afgestapt van mijn orginele Eheim verlichting ik had 4x 55 watt T5 boven de bak,+ 4x een VSA met bijbehorend vermogen.
Ben overgeschakeld naar led omdat deze minder stroom gebruiken,en ja ook veel licht geven.

Nu lees ik dat de Matrix 13 130 watt gebruikt,laten we nu het kosten aspect los en kiezen we dan voor een led lamp die overeenkomstig net zoveel gebruikt als de oude T5.
 
Nee, de Matrix 130 gebruikt geen 130 W.
In de matrix 130 kunnen maximaal 13 modulen van elk 10 W, dus max belasting is 130W.

Stel je doet er 5 modulen in dan gebruikt het dus max 50W, dat is natuurlijk alleen wanneer je de verlichting op 100% brand.
Stel je brand de verlichting op 50% dan heb je dus een verbruik van 25 W.
 
@ Rjoemman Perfect verwoord, ga er over nadenken.
De JBL geeft met de controller nog maar 2 kleurenweergave's de 4000 en de 6700k,ik vind het geen probleem om te investeren in een in algemene zin "betere" verlichting.
Aquariumhouden vraagt toch steeds weer om de vernieuwingen positief te bekijken.Soms verlies je wat en soms win je wat.
 
Nu nog de vraag welke,matrix of daytime.
Wat is het nadeel van matrix.
 
Daytime is het merk.
Cluster Control en Matrix zijn beide een uitvoering binnen het merk Daytime.
 
Rjoemman maar wat is dan het nadeel van de matrix
 
Herleidend,heb nu de JBL via de TC420 en er zijn nog maar 2 kleuren,kanalen beschikbaar ofwel te progammeren.(zie een bericht voorbijkomen,helemaal duidelijk).Dank je steven,

Voorheen kon ik via de IR afstandsbediening 3 kleurweergave's boven de bak laten schijnen,2700/4000/6700.En dit allemaal via handmatige instelling,en paste dit regelmatig aan door nogmaals een handmatige instelling.
Mooi was geweest als ik dit totale kleurenschema kon progammeren,een controller van JBL was de oplossing, maar erg duur. Maar wat blijkt kan de TC420 niet meer aan als wat ik heb,2 kleurenvariaties,niet de controller,maar het aantal kanalen,,2 toch.

De handmatige instelling 2700K geeft een oranje achtige/bekende kleurweergave, maar gaf ook wel algvorming dus,kom ik weer terug op het feit dat verlichting en algen een klik hebben.
Daarmee geef ik niet aan dat de kleurweergave daar de schuld van is,2700k is leuk boven een bak waar de eigenaar weinig van verwacht ofwel dat de kleuren van het uitgestraalde licht een tevreden gevoel geven,bij 4000K tja wat moet ik er van zeggen,is een uitbreiding van de 2700K

De 6700K zou uitermate goed zijn voor de planten ,maar goed ,met de IR afstandsbediening moet je toch een vaststaande keuze maken,eigenlijk is het een speeltje om je verlichting een kermis-achtige uitstraling te geven.

Ontevreden is misschien niet het goede gegeven,maar ik sta wel open voor zoals eerder vermeld de juiste verlichting,en ja daar ga ik ook in mee hoe de ervaringen zijn,daarom zien jullie mij hier,vaak geef ik kritiek,maar ik wil ook nog leren.
gr.bert
 
Als de prijs dan doorslaggevend is ,welke is dan de beste of aan te bevelen, dan kan ik daar over nadenken.
 
Bert,

Je hebt kanaal 1 wat de leds van 2700k aanstuurt.
Je hebt kanaal 2 wat de leds van 6700k aanstuurt.

Als je kanaal 1 op 50% aanstuurt en kanaal 2 op 0% dan heb je 2700k boven de bak qua kleur
Als je kanaal 2 op 50% aanstuurt en kanaal 1 op 0% dan heb je 6700K boven de bak qua kleur
Als je kanaal 1 en kanaal 2 op 50% aanstuurt, dan heb je 2700 + 6700 = 9400 / 2 = 4700k boven je bak

Ga je kanaal 1 op 70% en kanaal 2 op 30%, dan moet je heel hard gaan rekenen............

Dit natuurlijk even los van het aantal lumen, want dat is dan weer een ander verhaal

edit: omdat ze specificeren 4000k, kan het zijn dat het aantal ledjes in de balk van 2700k en 6700k niet identiek is, waardoor de kelvin waarde dus niet de 50% is, maar dat kan ik qua specs niet zo maar achterhalen

de lamp doet op 4000k, dus alles alles brand het maximum aantal lumen

edit 2: brand alleen 2700k dan heb je iets meer als 50% van het max aantal lumen. brand alleen 6700k dan heb je iets minder als 50% van het max aantal lumen
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan