Wat is er nieuw

Vraag over einde co2 fles…

betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
ik ben een tijdje geleden begonnen met CO2 op de professionele manier. Nu is volgens mij de fles bijna leeg en ik merk dat ik niet helemaal goed voor ogen heb hoe ik daarmee om moet gaan.

Vragen:
Hoe verwissel ik de fles met een andere? Moet ik het eea op de huidige fles dichtdraaien?
Moet ik de huidige CO2 fles helemaal leeg laten lopen tot deze geen bubbels meer geeft?
Kan een lege CO2 fles geen kwaad?

Hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien!

Hoe verwissel ik de fles met een andere? Moet ik het eea op de huidige fles dichtdraaien?
Is handig als hij niet leeg is, anders maakt het weinig uit.

Moet ik de huidige CO2 fles helemaal leeg laten lopen tot deze geen bubbels meer geeft?
Nee niets moet. Je kunt em al eerder vervangen voor de zekerheid, want je kunt het moment dat hij echt leeg gaat lastig zien aankomen. Zo rond de 50 bar kan het ineens snel gaan. Ook handig om altijd een reservefles klaar te hebben staan, zodat je niet zonder zit.
Kan een lege CO2 fles geen kwaad?
Voor je aquarium wel. 1 of 2 dagen zonder CO2 kan een algenexplosie betekenen als je pech hebt.

Is handig als hij niet leeg is, anders maakt het weinig uit.

Nee niets moet. Je kunt em al eerder vervangen voor de zekerheid, want je kunt het moment dat hij echt leeg gaat lastig zien aankomen. Zo rond de 50 bar kan het ineens snel gaan. Ook handig om altijd een reservefles klaar te hebben staan, zodat je niet zonder zit.

Voor je aquarium wel. 1 of 2 dagen zonder CO2 kan een algenexplosie betekenen als je pech hebt.
Thanks voor je reactie! Heel fijn.

Ik vrees dat mijn fles eerder op zal gaan alvorens ik een nieuwe heb, dus die rookie mistake accepteer ik.

Ik kan de fles dus gewoon laten stan? Hoef daar verder niks op dicht te draaien oid?

Ik lees wel eens de risico’s over co2 flessen dus ik vraag het maar voor de zekerheid..

Meestal is onder de 50 Bar de fles snel leeg. Ik weet dat anderen het weer anders doen maar als de mijne leeg is dan draai ik de fles dicht en dan de drukmeter los. Dan zet ik de drukmeter op de nieuwe fles en open dan de fles weer en dan loopt het weer.
Als hij leeg is en dus geen co2 meer geeft dan laat je alles zo tot je de nieuwe hebt of hem laat vullen. Als je hem laat vullen even de fles dichtdraaien en dan de drukmeter eraf en laten vullen. Dan de drukmeter er weer op en fles opendraaien.

Als hij leeg is komt er niks meer uit en kan het geen kwaad om hem zo even te laten staan voordat je hem afkoppelt voor het vullen.

Moet ik het eea op de huidige fles dichtdraaien?
Vergeet niet de werkdruk regelaar en naaldventiel dicht te draaien voordat je deze weer aansluit op nieuwe fles.
Sommige manometers (werkdruk) kunnen beschadigd raken bij het plotseling openen fles.
  1. openen hoofdkraan(fles)
  2. werkdruk langzaam opendraaien en instellen
  3. naaldventiel op gewenste aantal bpm’s instellen.
  4. stap 3 de eerste dagen nog blijven controleren/bijstellen

Vergeet niet de werkdruk regelaar en naaldventiel dicht te draaien voordat je deze weer aansluit op nieuwe fles.
Sommige manometers (werkdruk) kunnen beschadigd raken bij het plotseling openen fles.
  1. openen hoofdkraan(fles)
  2. werkdruk langzaam opendraaien en instellen
  3. naaldventiel op gewenste aantal bpm’s instellen.
  4. stap 3 de eerste dagen nog blijven controleren/bijstellen
Ja dat heb ik in 14 jaar met alle drukregelaars nog nooit gedaan dus. Dan zou je bij elke nieuwe fles weer het aantal bellen moeten instellen als je het naaldventiel dichtdraait?

Daarvoor hebben ze de PH controller uitgevonden John😉 Ik haat bellen tellen.
Ja die gebruik ik ook maar ja als je echt veel teveel bellen geeft lost vaak niet alles goed op en dan gaat er alsnog co2 verloren en dat is jammer.

Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik mee vooruit! 😁

Daarvoor hebben ze de PH controller uitgevonden John😉 Ik haat bellen tellen.
Daarom stel ik de bellen altijd in rond de 160 bpm’s, zo hoog dat ze eigenlijk niet meer te tellen zijn.
Misschien dat met de ouderdom het aantal bpm’s in de toekomst wel omlaag gaat.

:stom::oopss:

Daarom stel ik de bellen altijd in rond de 160 bpm’s, zo hoog dat ze eigenlijk niet meer te tellen zijn.

:stom::oopss:
Ik merk ook dat het aantal bellen wisselt. Als de omgevingstemperatuur lager is geeft ie minder bellen.

Ik bedoelde hiermee mijn eigen ouderdom/leeftijd en dat tellen niet meer zo snel gaat 😎

Ik merk ook dat het aantal bellen wisselt. Als de omgevingstemperatuur lager is geeft ie minder bellen.
Dat zou kunnen, Ik gebruik een reactor dus altijd veel bpm’s iets meer/minder valt niet op.

je kan ook de afsluiter van de fles langzaam open draaien als je een nieuw aansluit.

zodra de druk begint terug te lopen op de meter zit er geen vloeibare co2 meer in de fles.
hij doet het dan nog de inhoud van de fles in liter * de druk van dat moment /het aantal liters per uur van 1 atmosfeer

1737140973668.png

bron tabel https://www.gdaquarium.nl/c-1595680/co2-q-a/

Zorg er wel voor dat je een dropchecker gebruikt voor de belangrijke controle. Geel is giftig, te veel CO2 in water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan