Wat is er nieuw

Vraag over eventuele gezinsuitbreiding

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rinske
  • Startdatum Startdatum
R

Rinske

Guest
Hoi allemaal,

Zouden jullie mee willen denken?

Ik heb een Superfish Aqua 30 bak, met 10 crystal red garnalen en 10 vuurtetra's. Bak is verwarmd met 15 watt mini heater, overdag 25 graden en koelt 's nachts af tot ongeveer 22 graden. Met Superfish aqua-flow 200 binnenfilter. Speciale donkere garnalenbodem, kienhout, veel mos, aardewerken potjes als schuilplaats voor de garnalen en dichtbeplante zij- en achterwand. Wat elzenproppen en beukenblad in het water.

Alles en iedereen happy, bak in balans en drie CR dames met een flinke hoeveelheid eitjes in de bak.

Nu maken de vuurtetra's er best een rommel van, de helft van het voer komt op de bodem terecht. Ze happen naar het voer, maar spugen een groot deel weer uit. Ik voer ze met Tetra Pro Colour, ik verpulver de vlokken voor ik ze geef. Wat er eventueel op het kienhout van de garnalen valt, wordt nog opgegeten. Alles wat op de bodem beland dus niet. Dat is niet gezond voor de balans denk ik. De garnalen komen ook nauwelijks aan het vissenvoer, die krijgen NovoPrawn van JBL, aangevuld met af en toe gekookte groenten. Ik voer nu meerdere keren een heel klein beetje om dat te voorkomen maar dat is niet handig.

Nu overweeg ik om er een aantal Cardina Japonica bij te kopen.
Maar is dat de oplossing? Kunnen ze samen met de Cr? Wordt de bak/bodem dan niet te vol?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groet,
Rinske

In principe kunnen garnalen altijd wel, maar of dat de oplossing is. Of ze met cr gaan weet ik niet, geen ervaring mee.
Voor vuurtetra's is je bakje wat klein. Ze mogen best wat koeler dan 25 graden hoor, liever ongeveer 22 graden (in de winter). In de zomer warmt het vanzelf wel op.
De beste oplossing is toch minder gaan voeren. Ze hoeven echt niet veel. 1 a 2 keer per dag een klein beetje is meer dan genoeg. Als ze veel uitspugen, moet je eens naar een andere voersoort gaan kijken. Misschien bevalt het voer wat je ze nu geeft gewoon niet.

Welkom Rinske.
Ik zou sowieso geen japonica bij de crs zetten in zo'n klein bakje,kunnen best rovers zijn en een gevaar voor je kleine crs.
Temperatuur mag wel wat zakken idd want is beter ook voor de garnalen,worden ze wat ouder.

Welkom Rinkse!
Ik ben het helemaal met Noa eens.

Bedankt voor jullie reactie!

Helaas kan ik de verwarming niet afstellen, kan alleen aan of uit. Ik zal de verwarming op de tijdklok van de verlichting zetten, dan wordt het water dus maar 12 uur per dag verwarmd i.p.v. 24 uur per dag. Kijken of het dan niet te koud wordt. Garnalen kunnen daar geloof ik wel tegen, maar de vissen denk ik niet.

Ik ben overgestapt naar ander visvoer, en het lijkt nu beter te gaan.

Dacht dat ik me goed ingelezen had en beetje jammer dat ik dus nu vissen heb in een bak die te klein voor ze is. Is er een manier om het in elk geval zo prettig mogelijk voor ze te maken?

Hoi Rinske,

Ik snap niet helemaal wat je met de verwarming bedoeld.

Je zegt dat het nu overdag 25 graden is en in de nacht 22 graden.
En dit terwijl hij continue aanstaat. Dat wil dus zeggen dat je verwarming het water niet warmer krijgt dan 22 graden. Anders zou het in de nacht even warm moeten zijn.

Je water is overdag meestal warmer, omdat je lampen ook warmte af geven. En omdat het in je huis meestal ook overdag warmer is dan in de nacht als je de huiskachel uit zet.

Het heeft dus niet veel zin als je je verwarming nu alleen nog maar laat branden juist in de 12 uur dat je lampen ook al warmte afgeven.

Als je terug wil gaan naar 22 graden, dan kun je hem er beter helemaal uithalen.

Misschien zie ik iets dat niet klopt hoor, of dat ik verkeerd lees, dan zeg het gewoon hoor.

Daar heb je gelijk in Sanneke.

Ik heb de verwarming nu uit en de bak is 21-23 graden. Overdag warmt de bak op door de lamp. Maar het is bij mij in huis nu ook een stuk warmer dan het normaal is, gezien de warmte buiten.

Dus dan zou ik hem er in de zomer helemaal uithalen en in de winter kijken of het nodig is om hem 's nachts aan te doen? Wat is de minimale temperatuur vwb de garnalen en de vissen? Kunnen ze eventueel 's nachts 18 graden hebben, als de bak overdag voldoende opwarmt door de lamp?

18 graden zou ik niet doen met de amandaes. Ik heb ze hier op minimaal 21 graden zitten en veel lager zou ik zelf niet durven gaan. Maar heb het ook nog nooit geprobeerd moet ik zeggen.

Ik zeg ook niet dat het niet gaat of dat ze er dood aan gaan 😉
In het herkomst gebied wordt het inderdaad nog wel wat koeler, maar ik vind ze hier met 21 graden al redelijk hangerig worden. Is dus meer een observatie naar het gedrag wat ik hier zie.

Ik ga het gewoon goed in de gaten houden, lijkt me de beste oplossing.

Als het goed is, komen binnen nu en een week de mini-garnaaltjes uit, ben heel benieuwd. Paring was op 21 april. Spannend. Al verwacht ik dat ik ze de eerste tijd niet zal zien, omdat ze zo klein zijn en de moeder ze ergens loslaat waar ze zich kunnen verbergen....

Duimen dat het klopt dat de vissen zich er niet mee gaan bemoeien....
Wordt vervolgd!

Spannend Rinske! Ik denk dat je het beste je thermostaat continue aan kan laten, maar dan ingesteld op de minimum temperatuur.

Hij slaat pas aan als de temp daaronder komt.

Ik heb een verwarmingsmatje van 15 watt, kan niks instellen. Stekker erin = aan, eruit = uit. Heb een nieuwe besteld, die kan ik gewoon instellen op 21 a 22 graden. Makkelijker. Dan springt ie overdag waarschijnlijk niet aan, omdat de lampen dan de bak verwarmen. Ideaal

A oke vandaar ik snap hem. Wel fijn dat je nu de temp kan instellen. Voor de zekerheid zou ik met een thermometer die je in je aquarium hangt controleren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan