Vraag over fosfor


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik gebruik de poeders, opgelost, van aquariumbemesting.nl. Ik voeg wekelijks nitraat, fosfor en Tenso toe. Deze voeg ik toe volgens de EI.
In het begin deed ik mijn water testen om te kijken of mijn Nitraat en Fosfor in balans blijft, zodat ik wist wat ik na de waterwissel moest toevoegen. Inmiddels doe ik dat niet meer omdat de test resultaten hetzelfde bleven, waarmee de wekelijkse toevoeging ook.

Omdat ik wat een klein beetje last kreeg van groene punt alg, heb ik opgezocht wat hiervan de oorzaak kon zijn. Dit is teveel licht, te weinig Co2 of een tekort aan fosfor.
De groene puntalg zit op de ruiten, welke minimaal is, de anubias heeft er wat meer last van.
Licht is niet te veel, co2 is goed, dus zou het een fosfor tekort kunnen zijn, maar deze is altijd 2.

En daar komt mijn vraag, hoe komt het dat het fosfor altijd 2 blijft? Ik snap het verhaal van toevoegen fosfor, ook via diepvries voer etc...
Maar het lijkt er op dat fosfor niet opgenomen word? Want deze veranderd nooit.
In het Nitraat merk ik dat aan het einde van de week deze minder is geworden (met testen), wat mij duidelijk maakt dat dit opgenomen word. Maar waarom het fosfor dan niet?

Misschien een rare vraag:rolleyes:
 
Ik denk dat de po4 gelijk blijft omdat wat je toevoegt weer wordt opgenomen en ook met verversen verdwijnt en zo een beetje in balans blijft.
Of door de verversing voer je een deel af maar je voegt ook toe en is er weinig verbruik aan po4 en het kan best zijn dat je al genoeg po4 hebt aan wat je met het voeren toevoegt. Ik neem aan dat je wekelijks de helft ververst.
Soms zie je dat er best wel verschil is in de opname van po4 en no3.
 
Dank je wel voor je reactie. En ja ik doe wekelijks de helft verversen.
Als ik je goed begrijp, zeg jij, dat door het toevoegen Po4, de waterwissels en voeren, daardoor de Po4 gelijk blijft? Waardoor het voor mij lijkt alsof het niet opgenomen word. Leg ik dat zo goed uit?

Ik weet dat algen ontstaan door tekorten. Aangezien ik nu mijn verlichting aangepast heb, met daarbij uiteraard het Co2 en de hoeveelheid plantenvoeding, wil ik voorkomen dat nu nog weinige aanwezige puntalg zich eventueel gaat vermeerderen doordat mijn fosfor niet "gebruikt" word of misschien wel te laag is.
Vandaar ik mij afvroeg of dit mogelijk is, dat fosfor niet opgenomen word. Of zou dan de waarde 2 niet voldoende zijn?
 
Een po4 van 2 is prima hoor en meet je dat na het toevoegen want in de regel wordt er al 2 mg toegevoegd namelijk. Voeg je 20/2 toe elke week?
Je haalt met het verversen de helft aan het nog aanwezige fosfaat uit de bak. Daarna voeg je weer toe dus in theorie kan het dat je net zoveel toevoegt als wat je met verversen hebt verwijderd en wat in de week ervoor door de planten is gebruikt.
Het kan ook zijn dat de circulatie niet optimaal is waardoor er tekorten ontstaan in je bak. Op de Anubia krijg je het ook al snel al deze teveel in het licht staan want dan kan de plant zich niet voldoende beschermen tegen de hoeveelheid licht. Deze kun je het beste op een beschutte plek zetten dus.
 
Als ik vóór verversing 2 meet, dan 50% water ververs, dan voeg ik 1 toe, zodat ik weer op 2 sta... tot de verhouding 20/2 met het nitraat
Ik hou het wel goed in de gaten, het is meer een voorzorg, zodat ik straks niet weer met mijn handen in het haar zit ;)
Qua verlichting heb ik de Anubia verplaatst en meer tussen andere planten gezet waardoor hij meer schaduw krijgt.. Deze zit op een smal langwerpig stuk hout, welke ik met zijn neus in de stroming mee heb gezet, zodat het hout qua stroming zo min mogelijk tegenhoud.
 
Als je wekelijks 1 mg toevoegt op deze manier dan kun je nooit in theorie boven de 2 mg uitkomen. Ik heb het idee dat de planten dan genoeg hebben aan wat je bak zelf produceert.
 

Terug
Bovenaan