Vraag over goudvis (ziek?)


Aquarel

Member
Lid geworden
5 februari 2023
Berichten
8
Hallo,

Gisterochtend hing een van mijn goudvissen scheef en stil in het water. Tijdens het voeren trok ze weer een beetje bij, maar ze bleef soms weer scheef trekken. Sinds gisteravond zwemt ze weer stabiel/recht rond, maar ze blijft afwijkend verdrag vertonen: ze houdt haar rugvin plat, zwemt trager dan normaal en is veel minder actief. Daarnaast is haar ontlasting wit en heeft ze op sommige plekken van haar lichaam een witte/lichtgrijze waas over haar schubben die je alleen ziet wanneer er zonlicht op valt. Ze eet wel en heeft geen opgezette buik zoals bij buikwaterzucht.

Wat zijn mogelijke oorzaken en hoe kan ik mijn goudvis weer opknappen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
De waas doet me denken aan een huidirritatie waardoor de slijmklieren extra worden gestimuleerd.
Maak even een paar foto's van het beestje, dat helpt voor de beeldvorming.
 
Heb je ook een foto van de bak en de vis en wat info over de maat en het onderhoud en eventueel de waterwaarden? Alle info kan helpen.
 
De waas doet me denken aan een huidirritatie waardoor de slijmklieren extra worden gestimuleerd.
Maak even een paar foto's van het beestje, dat helpt voor de beeldvorming.
7b250d8d-5984-4ac6-956b-a90c1c5e2c88.jpg

e96d482c-9a3e-40c4-b6a4-d1bf8e2038b9.jpg

In het aquarium hangt een biologisch filter die vrijwel de hele dag aan staat (alleen 's nachts uit). Het is geen groot aquarium. Ik heb vanmiddag even de waterwaarden getest en het enige dat afwijkt is dat de pH-waarde lager is dan normaal (momenteel 6.2) en de carbonaathardheid is iets te hoog.

Zou een goede eerste stap zijn om een deel van het water te verversen? Ik heb overigens Trichosal en eSHa 2000 in huis.
 

Bijlagen

  • e96d482c-9a3e-40c4-b6a4-d1bf8e2038b9.jpg
    e96d482c-9a3e-40c4-b6a4-d1bf8e2038b9.jpg
    129.9 KB · Weergaven: 29
Waarom doe je de filter uit want die moet gewoon 24/7 aan en hoe groot is de bak? Heb je een totaaltje van de bak?
 
Waarmee test je je waterwaarden? Is het nog voor de uiterste houdbaarheidsdatum?
Graag horen we alle waarden die je hebt gemeten. Ook goede waarden geven inzicht in een probleem.

Doe gerust een waterwissel na je meting. Baat het niet dan schaadt het niet.
 
Dit zijn alle waterwaarden die zijn gemeten:
77e6eed8-1caa-46ac-aa12-b1f9ac8e6045.jpg

4572671e-2736-4ec1-883f-37f4b2fff689.jpg

fd0c6994-430c-4f20-b8ad-41d0c2274ab3.jpg


De vis leek gisteren iets te verbeteren, maar helaas trof ik haar vanochtend overleden aan. Mocht het volgens jullie toch met de waterwaardes te maken kunnen hebben (of iets anders) hoor ik het graag zodat ik ervan kan leren.
 
Een teststrook is niet erg betrouwbaar, bovendien kunnen wij zo erg weinig met die 2 foto's. Schrijf gewoon de testwaarden even op.
Verder zie ik dat je bijna'gewone' goudvissen hebt? (Ik ben geen kenner van de soorten, maar het is geen sluierstaart ofzo). Dan ga ik ervan uit dat je een aquarium hebt dat bij dergelijke vissen hoort: tenminste 2m, of ze zijn nog jong en gaan de vijver is zo gauw ze groter worden.

Een filter moet je vergelijken met een combinatie van wc en luchtverversing. 'sNachts trek je de wc door en vind je het toch wel plezierig om te kunnen blijven ademen. 's Nachts aan laten dus!
 
Een teststrook is niet erg betrouwbaar, bovendien kunnen wij zo erg weinig met die 2 foto's. Schrijf gewoon de testwaarden even op.
Verder zie ik dat je bijna'gewone' goudvissen hebt? (Ik ben geen kenner van de soorten, maar het is geen sluierstaart ofzo). Dan ga ik ervan uit dat je een aquarium hebt dat bij dergelijke vissen hoort: tenminste 2m, of ze zijn nog jong en gaan de vijver is zo gauw ze groter worden.

Een filter moet je vergelijken met een combinatie van wc en luchtverversing. 'sNachts trek je de wc door en vind je het toch wel plezierig om te kunnen blijven ademen. 's Nachts aan laten dus!
Een teststrip is niet erg accuraat, maar als hij bij alle giftige stoffen kleurloos blijft is dat genoeg om te weten dat het daar in ieder geval niet aan ligt.

Ik zie niets noemenswaardigs aan de testresultaten die met gezondheid van de vis te maken kunnen hebben.
 
Dankjulliewel. Goed om te weten dat het waarschijnlijk niet aan de waterwaarden ligt. Ik ben wel benieuwd naar wat volgens jullie een nauwkeurigere manier is om het water te testen?
Het filter ging 's nachts uit vanwege het geluid en de rust die ik de vissen daarmee dacht te geven, maar ik zal hem voortaan 24/7 aan laten staan. Bedankt dat jullie mij hierop hebben geattendeerd!
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
Dankjulliewel. Goed om te weten dat het waarschijnlijk niet aan de waterwaarden ligt. Ik ben wel benieuwd naar wat volgens jullie een nauwkeurigere manier is om het water te testen?
Het filter ging 's nachts uit vanwege het geluid en de rust die ik de vissen daarmee dacht te geven, maar ik zal hem voortaan 24/7 aan laten staan. Bedankt dat jullie mij hierop hebben geattendeerd!
Naar alle waarschijnlijkheid daalde het zuurstofgehalte 's nachts te veel en raakte de vis hierdoor gestresst en vervolgens door de stress zwak en ziek.

Een leermoment! Veel succes in de hobby, verder, en sterktr met het verlies.
 

Terug
Bovenaan