Vraag over herinrichten vijver bij ons nieuwe huis


K

Kwalitijd

Guest
Hallo allemaal,

Graag vraag ik jullie om advies. Over 2 maanden gaan wij verhuizen naar een woning waar de huidige bewoners een koi vijver van 16 kuub hebben gemaakt. Dit is een betonnen vrijver met een binnenwand van 3mm dik folie en is 1,80 meter diep en heeft een bodemdrain, skimmer en een uitlaat in de wand. Prachtig en professioneel aangelegd. De apparatuur en vissen verhuizen met de huidige bewoners mee, dus ik moet de vijver van een nieuwe pomp en filter voorzien. Wij willen hier geen koi in gaan houden, maar de vijver aanpassen en inrichten met mooie vijverplanten en wat vissen. Ook wil ik een apart deel inrichten voor mijn 3 schilpadden, die ik in de warme maanden nu ook in mijn huidige vijver loslaat. Ik heb nu geen vissen, de vijver is echt een zomerverblijf voor de schildpadden en meet 2,00x1,20x0,70 en is voorzien van een natte pomp en een drukfilter met UVC.

Het idee voor de schildpadden in de nieuwe vijver is op een diepte van ongeveer 1 meter een bodem/bak te maken met slib en dat deel af te zetten met gaas zodat de schildpadden niet in de rest van de vijver kunnen komen, aangezien planten en vissen niet veilig voor ze zijn. In de rest van de vijver willen we vooral veel planten en misschien zo'n 10 tot 15 vissen volgend voorjaar.

Mijn eerste vraag is welke filter kan ik het best gebruiken? Er is voorzien in een ruimte bij de vijver voor een groot doorstroomfilter en pomp in droge opstelling, zou dat in ons geval ook goed zijn? Heeft het plaatsen van vijverplanten veel invloed op de benodigde capaciteit van pomp en filter? Alle tips en advies zijn welkom!

Bedankt voor het lezen en met groet, Jelle.
 
Er zijn weinig planten die op grote diepte kunnen staan, je zal dus plateau's moete maken.
Welke filter je het best kan gebruiken is zuiver persoonlijke voorkeur. Ze doen bijna allemaal wel wat ze moeten doen, de een wat goedkoper(lees minder duur) dan de andere.
Je benodigde debiet zal afhangen van wat je bezetting wordt. Minimaal 1x inhoud per 3 tot 5 uur zou ik aanhouden voor een zeer licht bezette vijver.
 
Ik had een vijver van 16m3, daar zat enkel een pomp van bruto 7000ltr/ uur op. Het water ging vanonderdoor, door een bak met grind en daarop gele lis. Opvl ca 1m2. In mijn vijver zwommen ca 30 goudwindes en stond onder een lindeboom. Praktisch nooit geen alg gehad.
Planten inderdaad op plateau’s, ik had verder ook een stapel stenen op de bodem gestapeld en daarop mandjes met waterplanten gezet.

Groeten Marius
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor jullie reacties. Meerdere plateaus staan inderdaad al op de planning. Voor zover ik weet kan alleen een lelie van die diepte groeien.
 

Terug
Bovenaan