Vraag over het kweekprocess van pauwoogchicliden / oscars

Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
130
Leeftijd
28
Goedemiddag morgen avond,

Ik heb een vraag m.b.t. het kweken van pauwoogchiciden.
Op 14-6-2024 heeft het koppeltje hier eitjes gelegd. Deze begonnen op 16-6-2024 uit te komen.
Nu ruim 6 dagen later zijn de baby visjes nog altijd niet van de grond afgekomen. En ze "spartelen" nog allemaal.
Ik had gelezen dat ze op dag 5 al vrij zwemmend zou moeten zijn.

Doe ik iets verkeerd?

Hier een video:

 
Laatst bewerkt:
Komt vast wel goed. :) Er zit variatie in het aantal dagen dat ze nodig hebben om vrijzwemmend te worden, o.a. de temperatuur heeft invloed. Het duurt wel vaker wat langer dan mensen verwachten.

Calm Down Season 5 GIF by Outlander
 
Ik heb er al 2 zien rondzwemmen! geduld is een schone zaak inderdaad haha
 
je kan het dooierzakje nog zien bij de meeste, zolang dit niet leeg is gaan ze niet echt vrijzwemmen
ze gebruiken de dooier eerst op
 
Sinds vandaag zwemmen ze bijna allemaal.
20240623_152623.jpg
 
Misschien open ik binnekort een fotoalbum van het hele kweekavontuur.
 
Ze hangen nu aan het watter oppervlakte.
Is dit normaal gedrag?20240623_221502.jpg
 
Ze zijn helaas allemaal 1 voor 1 overleden. Geen idee waarom. Alle waterwaardes waren ok.
 
Ze hebben nog 1 keer eitjes gelegd, helaas zijn deze ook allemaal doodgegaan. Er zaten wel al oogjes op en een dag later was alles dood. De eitjes zaten in een 100 liter kubus die een tijd geleden opgestart is met zelfde water als waar de ouders in leven. Waterwaardes zijn uitstekend in deze kubus. Wat er precies mis gaat weet ik niet. Misschien gestikt door een te intense luchtsteen?
Ik heb gelezen dat ze maar 3-4 keer per jaar eitjes leggen. Dus ik denk niet dat ik voorlopig nog eitjes zal zien helaas. Ze hebben een bepaald gedrag wanneer ze eitjes willen leggen en dat zie ik ze nu niet meer doen (objecten zoals stenen of zand verplaatsen, het zijn wel decorateurs moet ik zeggen haha).
 
Balen Jasper!

Je hebt hier vrij weinig reacties, ik heb verder 0 kennis van de kweek van deze vissen maar misschien heb je nog wat aan mijn gedachtengang:
Op de foto van 23 juni die je postte zie ik denk ik nog dooierzakken, wanneer zijn de meeste jongen dood gegaan? Weet je of ze misschien verhongerd zijn omdat als de dooierzak op is ze niet meer aten? Op het internet lees ik dat die dooierzak vaak na 3-4 dagen na het uitkomen van de eitjes op is, dan zou ik verwachten dat je in het geval van verhongering de grootste sterfte ziet rond dag 4-5. Ik weet ook niet of ze direct na het uitkomen van de eitjes vrij zwemmen of dat ze nog een tijd vast zitten aan de eilegplek, ik vermoed dat laatste.

Bij kweken heb je altijd de afweging grote of kleine opkweekbak. Voordeel van een grote bak is dat de visje veel ruimte hebben om te groeien en de waterkwaliteit stabieler is. Nadeel is dat de voedseldichtheid vrij klein is. Als je 1000 artemia voert in 100L moeten de visjes veel zwemen en jagen om een artemia te eten, als je 1000 artemia voert in een yoghurtbakje van 1L dan kunnen ze veel makkelijker veel meer artemia eten.

Als ik jou was zou ik eens proberen om de jonge visjes uit te vangen/scheppen en in een klein bakje (1 tot 5 liter) proberen op te groeien voor de eerste paar weken. Als je ziet dat ze goed eten en groeien kan je langzaam aan steeds groter gaan. Let er wel op dat met veel voer in zo'n klein bakje de waterkwaliteit snel verslechterd. Je zal dan meermaals per dag (bijvoorbeeld na het voeren als het voer op is), het water moeten verversen.

Wat probeerde je de jongen zoal te voeren?

@BlupGup heeft veel ervaring met het (op)kweken van visjes, misschien heeft hij nog wat algemene tips? @blup
 
Goede tips van @nilo1804 hierboven! :) Wat ik zelf heb gedaan bij mijn laatste eitjes (weliswaar van een andere soort) :
- De eitjes uit laten komen in een ziss breeder box;
- Deze box hing aanvankelijk nog niet in de hoofdbak, maar in een aparte bak, om eerst nog een behandeling te kunnen doen met methyleenblauw (antischimmmel);
- Rond het moment van uitkomen de ziss in de grote bak gehangen en de eerste weken de baby's daarin gelaten. 2-3x per dag levende artemia;
- Toen de ziss te krap werd, de kleintjes in de eerder genoemde aparte bak gedaan. Deze was een stuk groter dan de ziss maar niet zo groot dat voedsel vinden een probleem zou zijn;
- Die bak stond in verbinding met de grote bak zodat de waterkwaliteit op peil bleef zonder al te veel waterverversing;
- Toen ook de kleine bak krap werd, de visjes uiteindelijk in de grote bak gedaan.

Op die manier heb je zowel een goed voedselaanbod als een goede waterkwaliteit. Wellicht dat dat ook bij pauwogen werkt.
 
Zet zelf jonge vissen (bij voorkeur de eitjes al) in een apart bakje, kleine bakjes werken prettiger i.v.m. schoon houden, voeren en de dieren in de gaten houden.
Geen idee hoe groot pauwoogcichliden zijn als ze net uit het ei komen, voor de kleintjes kun je azijnaaltjes gebruiken en grotere vissen artemia, of artemia vervanger. Vaak gebruik ik ook viformo tabletjes welke ik tussen mn vingers tot poeder wrijf. Voeren altijd met mate en bij voorkeur meerdere keren per dag (4/5 x). Bakje om de dag schoon maken en overtollige voer verwijderen, hiervoor kun je ook slakjes inzetten (helena's af te raden).
Hang wel altijd een luchtsteentje erin voor de oppervlakte beweging, dit zorgt er ook voor dat stofvoer sneller door het bakje heen gaat ipv enkel op het oppervlak drijft. Verwarming heb ik eigenlijk nooit bij jonge vissen, die zitten altijd op kamertemperatuur hier.
 
Terug
Bovenaan