Wat is er nieuw

Vraag over landmos in aquarium

Shaun

Well-known member
Lid geworden
23 september 2020
Leeftijd
36
Bij wijze van experiment heb ik 7 december (4 weken geleden) stenen opgebonden met landmos en mijn opkweekbak gelegd. Ik vermoed dat het de soort Anomodon attenuatus betreft.

Na vier weken zijn er allemaal mossprietjes gegroeid die ook rechtop blijven staan wanneer ik de stenen uit de bak haal.
20210103_184856.jpg
20210103_184845.jpg

Ik heb een aantal dingen opgezocht over landmos en of het onder water kan leven. Het enige relevante dat ik toen vond was dat veel landmos enige tijd onder water kan leven, maar daarna zal afsterven. Ik kan echter nergens vinden hoe lang dit per soort duurt. De kans is uiteraard groot dat dit ook niet onderzocht is.

Mijn vraag is of iemand van jullie hiermee geexperimenteerd heeft en zijn of haar ervaringen wil delen.

Nooit gedaan en ook nooit iemand anders ooit zien doen. Ben zelf wel van plan om landmos te gaan gebruiken in een nieuw bakje; maar dat zal max met de voetjes in 't water komen (op lavasteen dat net boven 't wateroppervlak komt)

Ik heb vroeger wel eens geëxperimenteerd hiermee, maar niet met veel succes. Soms bleef er wel eens een mos in leven maar na verloop van tijd ging het toch dood.
Wel heb ik bemerkt dat hoe lager de temp hoe beter ze het doen. Boven de 20 graden gingen ze sterk in kwaliteit achteruit.

Ik weet niet exact welke soorten ik daarvoor gebruikt heb, maar ik dacht Polytrichopsida (haarmossen) en sommige Leucobryum (kussentjesmos).
Exacte namen ben ik nooit achter gekomen. Het is voor een expert al een hele opgave om een mos te determineren.

Hoe ik dat gedaan heb:
- mooi stukje mos zoeken
- onder een stromende kraan uitspoelen totdat het geheel schoon is
- voor een paar weken, op een lichte plaats in een doorzichtig bakje gevuld met (kraan)water (glas, kunststof)
- het kan langzaam gaan transformeren naar een onderwatervorm en bruikbaar zijn in een aquarium
- sommige soorten sterven gewoon af en andere kunnen gaan goed groeien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan