Vraag over mijn bioloog


Marlau

Active member
Lid geworden
1 augustus 2021
Berichten
28
Leeftijd
50
Goedenavond,

Ik heb een extern filter, en intern een bioloog....nu mijn vraag. Regelmatig staar t bioloog droog, wat doe ik fout dat dit gebeurd?
 
Gaat meer water uit dan dat erin gaat.
Overloop kam die vies is, filtermedia wat verstopt zit of überhaupt te weinig door laat
 
Je zal wat meer informatie moeten geven.

Hoe is je interne filter opgebouwd? waar komt het water doorheen? hoeveel water pomp je eruit? zuigt je externe filter het water uit de interne bioloog of uit de bak? om maar even wat vragen te verzinnen om meer inzicht te krijgen :))
 
Hij bestaat uit 3 vakken, rechts staat de thermostaat, in het midden de filtermateriaal, en linkts de uitstroompomp.

Het filtermateriaal is als volgt opgebouwd...onderop 1 grove spons, daarop 2 fijne sponzen, dan een zak denilit, dan nogmaals een fijne spons en als laatste de witte filterspons.
Ik heb een bak van 250 liter....goede doorstoming verder
 
En oja....mijn inlaat van de bioloog zit onderin, de externe pomp zuigt water uit t aquarium en niet uit het bioloog....
 
En was dit meteen vanaf de start, of in de loop der tijd zo gekomen?

bij het 1e pompt je pomp simpelweg teveel water weg wat niet snel genoeg terug kan stromen.
bij het 2e is je filtermateriaal dermate vervuilt dat het water er niet meer snel genoeg doorheen kan komen en moet er gereinigd worden :))

Dat laatste wel wat voorzichtig, je wil niet in 1x al je goede bacteriën wegspoelen/gooien.
 
In de loop der tijd....ik spoel mijn sponzen zo om de 2a3 weken licht in aquariumwater....misschien tijd om te vervangen? Niet alles tegelijk begrijp ik.....
 
In de loop der tijd....ik spoel mijn sponzen zo om de 2a3 weken licht in aquariumwater....misschien tijd om te vervangen? Niet alles tegelijk begrijp ik.....

Op termijn zijn die dingen echt een keer verzadigd, dus ik zou zeggen geef het een poging en dan moet het weer werken.
En uiteraard ook even de tips van Tuinkabouter nalopen en kijken of je overloop / doorvoer naar het interne bioloog niet vol vuil zitten.

Voor filterschuim: https://filterschuim.eu/
goede kwaliteit schuim voor mooie prijzen.
als je een grote mat koopt kan je er tijden mee door :))
 

Terug
Bovenaan