Wat is er nieuw

Vraag over PH met osmose water

Marco1984

Member
Lid geworden
3 juni 2022
Berichten
20
Leeftijd
40
Dag ik heb een vraag over PH waarde en osmose water. Ik heb al vele uren lopen struinen op het internet en kom veel dingen tegen. Maar niet het gene dat ik zoek. Dus maar even hier de vraag stellen.

Als ik op internet zoek kom ik altijd dezelfde dingen tegen. Filteren over turf (wil ik niet ) vanwege de verkleuring.
Blaadjes gebruiken, of een PH verlagende bodem. Ben niet opzoek naar dit soort oplossingen.

Mijn vraag is dus hoe je met osmose water je PH kan laten dalen?Heb op het moment nog geen aquaruim maar wil er 1 deze weken er wel een gaan halen en dan dus ook meteen goed voorbereid zijn.
Wat ik veel tegen kom is het verhaal dat osmose water een neutrale waarde heeft van 7. Oke dat zal best en dat geloof ik wel.
Maar nu heb ik een waterhardheid van 7.8. En heb vandaag te horen gekregen dat de PH ongeveer 7.5 is uit onze kraanwater. GH weet ik niet en heb geen test setjes maar dat is nu ook even niet belangrijk. Wat ik dus veel tegen kom op internet is dat je je PH kan laten dalen door osmose water te mengen met kraanwater. Maar nu komt het dus.

Als mijn kraanwater een PH heeft van 7.5 en de PH waarde van osmose water is neutraal 7.0. Hoe kan ik dan alsnog mijn PH waarde dalen onder de 7 door alleen te mengen?
Zo word er bijvoorbeeld gezegd dat als je een PH wil van bijvoorbeeld 6.5 gebruik dan 50% osmose water en 50% kraanwater ( de PH cijfers, en PH 6.5 als uitkomst verzin ik maar even als voorbeeld).
Als ik water ga mengen met een waarde van 7.5 met water van 7 dan kan dat toch nooit een PH worden van 6.5? Of van bijvoorbeeld 5? Want je voegt zoal geen zuur toe. Osmose water maakt water niet zuurder. Vind dit maar een raar iets waar ik geen antwoord op kan vinden. Het word veel beweerd maar kan nergens de logica erachter vinden. Dus vraag mij af of het wel waar is.

Toch word beweerd dat als je naar een bepaalde PH zoekt dat je dan moet experimenteren. Bijvoorbeeld eerst 50 om 50. Daarna 60 om 40. Daarna 70 om 30 en zo door blijven zoeken naar de juiste PH.Maar hoe kan die PH nou helemaal zakken naar 6.5 of nog lager naar bijvoorbeeld een 5.0 als je water 7.5 is en osmose water 7.0? Bedoeling is dus zonder al die knoei maar raak middeltjes zoals stenen, hout, turf, blaadjes gewoon het water wat ik gebruik voor een waterwissel bijvoorbeeld meteen goed op de waarde hebben van 6.5 zonder die PH schommelingen die je hebt met al die middeltjes die eerst zijn werking moet doen.

Alvast bedankt voor de moeite,

Marco
 
Aquaholland eikenextract kun je voorzichtig gebruiken, maar pas op met de dosering.bron, aquaplants online.
 
Begin met enkele druppel's en controle van de Ph dit spul is erg geconcentreerd.
 
Mijn vraag ging over hoe ik PH kon laten dalen door osmose water en kraanwater te mengen

Zonder middeltjes ! Want dat lees ik vaak en snap dat niet.
 
Dat is met die combinatie niet mogelijk, je komt er niet onderuit om voorzichtig een zuur toe te voegen. het gebruikte water vanuit osmose is immer rond de Ph 7 of neutraal, daar krijg je met het gebruik van wat bijgevoegd kraanwater nooit een lagere Ph uit.
 
Ja dat dacht ik al. Vond het ook al raar. Maar kom heel veel tegen dat je PH verlaagt door de juiste meng verhouding te vinden tussen kraanwater en osmose water.
Maar goed. Eikenextract. Zou dat dan inderdaad eens kunnen proberen. Maar ik lees overal dat bijvoorbeeld PH minus ook zoiets is, en word afgeraden omdat je PH er heel onstabiel van word en snel weer omhoog schiet. Blijft met eikenextract de PH wel stabiel?
 
Ph minus zou ik niet gebruiken, weet het niet zeker maar het zou kunnen bestaan uit fosforzuur als ik het goed verwoord, of het water met eikenextract stabiel blijft heeft ook weer met je Kh te maken, ofwel de buffer, als er geen buffer is dan kan een ph val zomaar plaatsvinden.
 
Volgens mij is het zo dat je bij een lage kh (met osmosewater bijvoorbeeld) een lagere ph krijgt omdat er een evenwicht is tussen de kh/ph/co2.
Maar ik ben geen chemicus dus dit is enkel wat mij bekend is.
 
En wat voor KH moet ik dan hebben om die stabiel te houden? Op internet staat dat de hardheid van mijn water nu 7.8 is.
 
Zou menigeen aanraden die met osmose en kraanwater bezig is en tevens een lagere Ph verlangd om een Ph meter te gaan gebruiken, ik heb jaren lang er een gebruikt die digitaal werkt met een voeler, en recent lees ik weer op een site dat die weer in gebruik is genomen, die was lang weg en weer terug in productie.
Uit mijn hoofd ongeveer 60 euro of meer, weet ik niet op dit moment, wil je wel weten van hoe en waar, stuur een Pb.
gr.bert
 
Volgens mij is het zo dat je bij een lage kh (met osmosewater bijvoorbeeld) een lagere ph krijgt omdat er een evenwicht is tussen de kh/ph/co2.
Maar ik ben geen chemicus dus dit is enkel wat mij bekend is.
Dus door alleen osmose water en kraanwater te mengen gaat de PH dus wel omlaag?
 
Neeeee, sorry
 
Bij het gebruik van overmatig veel osmose water kan de Ph wel omlaag vallen, maar dat merk je dan ook aan de vissen, die vallen ook om.Osmose water heeft weinig toevoegingen, het is water zonder inhoud.
 
Er zijn diverse middelen te koop om het osmose water tot een aanvaardbaar geheel te verkrijgen, osmose salt,,bijvoorbeeld.
Maar enkel osmose en kraanwater, dan mist uw aquarium iets.En wordt het water arm.
 
Mijn eerste vraag zou zijn: Waarom wil je pH waarde verlagen? In ieder geval is je pH te beïnvloeden door CO2 toevoegingen.
 
Mijn eerste vraag zou zijn: Waarom wil je pH waarde verlagen? In ieder geval is je pH te beïnvloeden door CO2 toevoegingen.

Omdat bepaalde vissen een bepaalde PH waarde nodig hebben?Ik wil ergens gaan zitten op 6.7.
En mijn PH water is 7.5 ongeveer met een KH van 7.8. Veel te hoog. En na wat ik gelezen heb gaat co2 het niet zover naar beneden halen.
 
Omdat bepaalde vissen een bepaalde PH waarde nodig hebben?Ik wil ergens gaan zitten op 6.7.
En mijn PH water is 7.5 ongeveer met een KH van 7.8. Veel te hoog. En na wat ik gelezen heb gaat co2 het niet zover naar beneden halen.
Nou, dat lijkt me niet. Ons kraanwater zit op een pH van 7,5 en ik heb mijn aquariumwater eens op een pH van 6.0 gehad. Dit gebeurde doordat ik nogal plotseling naar het ziekenhuis gebracht werd. Ik heb het gered, mijn vissen niet... Maar een pH van 6.7 is zeker mogelijk omdat dit precies de waarde is die ik gewoonlijk in mijn bak had. Maar hoever je dus werkelijk kan gaan zal ook afhangen van opnamecapciteiten van de aanwezige planten en van je vissoorten. Dus zal je zelf moeten bekijken of osmose de oplossing biedt die je zoekt en/of een mogelijke mix van mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Benovo,

Wij hebben samen nog nooit voor zover ik mij kan herinneren een discussie gevoerd over Co2, ik waardeer uw algemene kennis zeer, maar die is vooral gericht op de adviezen van en naar plantenbakken, die bakken kunnen een tekort aan Co2 op weg helpen, maar Co2 is een tijdelijke toevoeging, anders gezegd zou een aquarium instorten wanneer de benodigde Co2 ineens ophoud door een lege fles of wat voor omstandigheid.

Stabile waarde's die noodzakelijk zijn voor een kweek van vissen die een Ph van 6 verlangen als voorbeeld, dat kun je eenvoudig niet bereiken met co2 dan zijn kraan-water met een mix van osmose water en een licht zuur een gegeven of een must.
 
Vind het allemaal veel te ingewikkeld. Sorry snap er allemaal niks van. Kom zo niet veel verder.
 
Bij het gebruik van overmatig veel osmose water kan de Ph wel omlaag vallen, maar dat merk je dan ook aan de vissen, die vallen ook om.Osmose water heeft weinig toevoegingen, het is water zonder inhoud.
Ik gebruik ook pure osmose bij garnalen en dan moet je GH+ mineral gebruiken.
 
Eens! Maar onze laatste berichten hebben elkaar kennelijk gekruist. Zie mijn bericht boven die van jou.
 
Marco, ingewikkeld is het niet, je moet je enkel even in de watersamenstellingen verdiepen voor wat betreft aquariumwater, er zijn talloze mogelijkheden.
Het is allemaal niet simpel, zeker niet als je de waterhuishouding wilt uitspitten.

Osmose + kraanwater is een optie.

Wil je nog verder dan is een kation anion een mogelijkheid, maar dan zijn we alweer een treinstation verder, begrijp je, maar net hoe ver je wil en wat je voor ogen hebt.
 
Ik snap wel dat je met kraanwater en osmose water je KH en GH naar beneden haalt. En dat de PH dan makkelijker kan dalen. Maar dat hele gedonder met die PH kan ik wel vergeten. Kan wel van alles op blind geluk gaan proberen en 100 middeltjes proberen maar daar schiet ik ook niks mee op. Wil het gewoon begrijpen en wat ik moet doen om het gewenste resultaat te bereiken. En vooral ook stabiel is. Kennelijk is dat niet mogelijk. Het lukt gewoon niet om hier antwoorden op te vinden of te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry marco, maar ik heb geen 100 + middeltjes voorgeschreven, mits je mij bedoeld in jou reactie, lees het nog eens terug.
 
Sorry marco, maar ik heb geen 100 + middeltjes voorgeschreven, mits je mij bedoeld in jou reactie, lees het nog eens terug.

Met 100 bedoel ik , alles wat ik al ben tegen gekomen op internet. Zoals turf en blaadjes en takjes enz.
Eikenextract had je het over. Ja dat snap ik. Maar hoe zorg ik ervoor dat met zo'n middeltje de PH ook stabiel blijft? Ik ben hier te onervaren voor om het allemaal al te weten. PH verlagen is 1 ding. Het stabiel houden is wat anders.
 
Klopt en een kwestie van kijken hoeveel osmose je nodig hebt om op de gewenste ph uit te komen.

Wat jij nu zegt is dus dat je de PH verlaagt door alleen osmose en kraanwater te mengen. Heb ik dat goed begrepen of bedoel je het anders? Want dat is wat je letterlijk zegt. De een zegt dus dit. En de ander zegt dat. Zou je hier iets duidelijker in kunnen zijn?
 
Ik ben geen chemicus maar zoals ik het heb begrepen zul je met deels osmose een lagere kh gaan krijgen en omdat er een evenwicht is tussen de kh/ph en co2 zal zonder co2 toevoeging de ph dalen omdat het weer in evenwicht gaat komen.
Lid @biljoenblik heeft veel kennis en kan dat wellicht beamen en/of beter uitleggen.
 
Beste marco 1984

Ik heb in een eerdere post toch gesproken over eikenextract als toevoeging, of niet,,

Stel dezelfde vraag als @ benovo, even terugkijken, en dan de vraag wat is de reden van Ph verlaging, plantengroei/ kweken.

Laat desnoods een foto van jou of uw aquarium zien, of informeer ons over wat dan nog.
 
Beste marco 1984

Ik heb in een eerdere post toch gesproken over eikenextract als toevoeging, of niet,,

Stel dezelfde vraag als @ benovo, even terugkijken, en dan de vraag wat is de reden van Ph verlaging, plantengroei/ kweken.

Laat desnoods een foto van jou of uw aquarium zien, of informeer ons over wat dan nog.
Zoals ik zei hierboven. Lees even terug.

'' Eikenextract had je het over. Ja dat snap ik. Maar hoe zorg ik ervoor dat met zo'n middeltje de PH ook stabiel blijft? Ik ben hier te onervaren voor om het allemaal al te weten. PH verlagen is 1 ding. Het stabiel houden is wat anders ''


De vraag is dus hoe hou ik met eikenextract de PH stabiel? Blijft het wel stabiel? Of schommelt het dan? Wat moet ik daarvoor doen?
 
Laatst bewerkt:
Je zult dan in ieder geval je verversingswater op de goede waarden moeten brengen want anders zal de ph en kh weer oplopen als je ververst met water dat hogere waarden heeft.
 
Stabiel houden is ook een kwestie van Ph meten, marco ga je daar in mee, tijdens een waterverversing hou je de Ph in de gaten en kun je die zelf vooraf beinvloeden.
Water verversen, om daar nog wat dieper in te gaan is ook beter in een opvangbak met de zelfde zuurgraad, maar wat wil je bereiken.

Geef daar eens een antwoord op ,wat je voor ogen hebt.Wat wil je precies met die waterwaarde's.
Heb je een plantenbak,of wat dan ook, wees daar eens duidelijk over, in combinatie met de Ph waarde's.

begrijp nog helemaal niks van jou doel,,.

Kan jou wel via Pb een webadres geven voor een Ph meter met voeler, digitaal 70 euro, lijkt mij wel dat je die kan gebruiken door al de vragen over Ph.
 
Tijdens deze reactie zie ik je nog steeds online maar je beantwoord niet, ik ben er mee klaar.
 
De pH in het aquarium wordt voor het grootste deel bepaald door de hoeveelheid co2 die in het water aanwezig is.
Omdat je overdag je lampen aan zet, zullen je planten die co2 gaan verbruiken. En dan stijgt de pH dus.
Dit gebeurd altijd. Tenzij je dit tegenwerkt door co2 toe te voegen.

De hoeveelheid co2 icm de KH waarde van het water bepaald uiteindelijk welke pH je water gaat hebben.

Aan het einde van de nacht zal het co2 gehalte in een aquarium ongeveer 10 mg/l bedragen.
Als je geen co2 toevoegt zal je met kraanwater in de ochtend op een pH van ongeveer 7,4 uit gaan komen.
Ga je dit water vervangen door 50% osmose dan zou je zomaar in de ochtend op een pH van 7,1 uit kunnen komen.
Ga je naar 80% osmose water, dan wordt het wat tricky. Dan kan je pH zomaar richting de 6,5 of lager uitkomen.

Dus door met osmose water te werken, zal de pH hoe dan ook altijd lager zijn dan met puur kraanwater.
Maar het zal geen vaste waarde worden. Omdat het co2 gehalte geen vaste waarde zal zijn, met de verlichting en planten.

Door met zuren te werken (eikenextract, humus, ph bodem, ph minus) ga je de KH van het water afbreken.
En omzetten in een kortstondige co2 verhoging. Hierdoor zal je ongeveer hetzelfde effect krijgen als met osmose.
Maar je moet heel goed weten wat je doet. Klein foutje heeft zeer vervelende gevolgen. Als je met sterke zuren werkt. Zoals eikenextract en pH minus.

Ik zou zeggen lees onderstaand artikel eens door. Dat geeft je misschien wat inzichten.

https://aquainfo.nl/co2-evenwicht-water/
 
Door met zuren te werken (eikenextract, humus, ph bodem, ph minus) ga je de KH van het water afbreken.
En omzetten in een kortstondige co2 verhoging. Hierdoor zal je ongeveer hetzelfde effect krijgen als met osmose.
Maar je moet heel goed weten wat je doet. Klein foutje heeft zeer vervelende gevolgen. Als je met sterke zuren werkt. Zoals eikenextract en pH minus.
Ik las in een topic hier dat na toevoegen van bv eikenextract de ph na een dag weer is opgelopen maar klopt dat wel en moet je dan dagelijks bijsturen? Zover ik weet blijft bij het gebruik van dit middel de ph en kh "stabiel" en hoef je niet dagelijks bij te doseren om de waarden stabiel te houden.
 
Kan zijn dat de waarde's in een aquarium weer oplopen, maar dat heeft te maken met de ingewikkelde waterwaarde's waar een aquarium aan bloot staat.En tevens de bodem substantie etc.
Bij een hoge Kh of Gh gaat dit spul niet werken, vooral niet bij de hogere watersamenstellingen die wij meten.

Het is meer iets om onder andere een kweekbak van de juiste samenstelling te voorzien, mits we deze omstandigheden ook in het aquarium willen terugzien is het wel een totaalplaatje, het een zit vast aan het ander.maar nog steeds geen antwoord van de topic starter.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan